Bewoners van zo’n 20 panden op de Zaanweg, Dubbelbuurt, Amperestraat en Hennepad in Wormerveer hebben Zaanstad gevraagd om de plannen voor een tijdelijke Zaanbrug te heroverwegen.

Volgens hen betekent de nieuwe verbinding meer CO2-uitstoot, files, geluidsoverlast en gevaarlijke verkeerssituaties (o.a. voor leerlingen van basisschool De Mei en middelbare scholieren).

Ook vrezen ze voor de fundering van historische panden (waaronder twee rijksmonumenten en een provinciaal monument).

Ondernemers vrezen minder klandizie door slechtere bereikbaarheid en problemen bij de toegankelijkheid voor leveranciers.

“Bewoners en winkeliers zijn tegen de nieuwe plannen.”

Dat ze niet door de gemeente op de hoogte zijn gebracht, zit de bewoners niet lekker. “via een niet-officiële weg” vernamen bewoners en ondernemers”:

“De tijdelijke noodbrug die wordt geplaatst tijdens de vervanging van de Zaanbrug zal niet alleen worden gebruikt voor omleiden van het langzame verkeer en hulpdiensten maar ook voor het autoverkeer. Deze brug zal uitkomen op de Zaanweg midden in een woon- en winkelgebied.”

“Waarom zijn de bewoners en winkeliers zo laat of niet geïnformeerd over de nieuwe bestemming en functie van de tijdelijke brug?

Locatie Noodbrug

Volgens de bewoners is alleen de firma Mulder op de hoogte gebracht (in april) omdat de brug recht tegenover hun bedrijf kwam, “na een bezwaar van Mulder is de locatie van de noodbrug gewijzigd.”

Ook zijn bewoners ongerust over de gevolgen van de ingrijpende veranderingen:

“Stoepen worden versmald, 15 schaarse parkeerplaatsen en 7 karakteristieke bomen worden verwijderd.”

Graag willen bewoners de berekeningen zien die aan zouden tonen dat deze oplossing (in plaats van de Clausbrug als omleidingsroute te gebruiken) geen extra uitstoot oplevert. Zij zijn voor die omleidingsroute (en dan met een 30 km-maximum).

Planning

Bewoners willen ook graag weten wanneer het begint en hoelang het allemaal gaat duren, en: “wij willen graag op de hoogte worden gehouden van alle nieuwe ontwikkelingen.”

Als sluitstuk hebben de bewoners nog een vraag:

“Waarom is er grond verkocht aan de firma Wellwaij te Wormer in het verlengde van de Lassiestraat? Had dit niet uitgesteld kunnen worden tot na de bouw van de brug?”

Geheim

De bewoners verstuurden de brief op 8 oktober maar Zaanstad wachtte tot 30 oktober voordat ze het bestaan van de brief (gericht aan de gemeenteraad en wethouder Gerard Slegers) openbaar maakten op de website van de gemeente. De brief zelf hielden ze geheim.

Zaanstad stuurde een ‘Bewonersbrief’ op 22 oktober. Deze brief heeft de gemeente niet openbaar gemaakt via de website van de verstuurde bewonersbrieven.


UPDATE: Later op de dag heeft Zaanstad alsnog de brief van de bewoners en het antwoord van de gemeente online gezet. Ook het stikstof-onderzoek (gedateerd op 30 april 2020) werd openbaar gemaakt.


Volgens de brief levert de nieuwe tijdelijke brug geen enkele extra uitstoot op: niemand rijdt om via de Clausbrug en kennelijk staat er ook niemand in de file op de Zaanweg of in Wormer.

In het verkeersrapport uit 2011 over de brug dat volgens Zaanstad nog steeds de basis is voor deze oplossing, staat dat er juist wel grote files en verkeershinder verwacht kon worden bij een ‘volledige’ noodbrug, daarom koos men ook voor de omleiding via de Clausbrug.

Clausbrug

Verlaging van de maximum snelheid levert meer stikstofuitstoot op volgens Zaanstad. Omrijden via Clausbrug en Ned Benedictweg is onmogelijk “omdat het gebied rondom de omleidingsroute al met stikstofdepositie is overbelast”. Hoe ervoor gezorgd wordt dat die route niet genomen wordt als het verkeer in Wormer en op de Zaanweg vastloopt (wat dus gaat gebeuren) is niet duidelijk.

Zaanstad zegt dat ze “terughoudend in onze informatieverstrekking” zijn geweest om het aanbestedingsproces niet te verstoren (op 28 augustus is de brug gegund, de bewoners zijn nog steeds niet officieel op de hoogte gebracht).

Dat de brug niet tegenover Mulder uitkomt maar bij pakhuis Gouda is nog geen gelopen koers: “De precieze ligging van de tijdelijke brug is ook nog in onderzoek.” Medio 2023 moet het werk af zijn.

Verkeerstellingen

Half november krijgen de bewoners een update. Ook worden er nieuwe verkeerstellingen uitgevoerd. Zaanstad gaat de verkeersintensiteiten voor 2023 opnieuw berekenen. Daarnaast komt er een funderingsonderzoek, een veiligheidsplan en een onderzoek naar gezondheidseffecten.

Volgens Zaanstad is er geen grond aan Welwaij verkocht.

Harrie van der Laan van de POV heeft inmiddels vragen over de zaak aan B&W van Zaanstad gesteld, hij wil weten waarom de brieven door Zaanstad niet openbaar zijn gemaakt en of het klopt dat de bouw van de brug inmiddels definitief is gegund.

Boven: de Zaanweg vanaf de Lassiestraat (waar de brug begint in Wormer), onder: de Lassiestraat zelf vanaf de Zaanweg. Lees hier nog veel meer over de Zaanbrug.