Zeilers zien parkeerproblemen Zaanse Schans toenemen

onderlinge diederik sonoyweg streetview

Zeilvereniging De Onderlinge maakt bezwaar tegen de plannen voor de Zaanse Schans omdat ze de bereikbaarheid van de jachthaven kunnen beperken.

De vereniging stelt dat ze nu al “aanzienlijke hinder van wildparkeerders van de Zaanse Schans [ondervinden], niet zelden is onze haven vrijwel onbereikbaar ten gevolge van het parkeergedrag van toeristenbussen en particuliere bezoekers.”

In de plannen wordt een nieuw parkeerterrein aan de zuidkant van de Leeghwaterweg op het terrein van de Zaanse Zakkenhandel concreet genoemd. Uiteindelijk zou daar een parkeergarage kunnen komen met een loopbrug naar de Zaanse Schans.

Aan de Diederik Sonoyweg is nu ook De Onderlinge gevestigd is. Zij zien meer parkeerders daar niet zitten. Het huidige tarief is € 10 waardoor veel automobilisten in de buurt een gratis alternatief zoeken.

Terloops meldt secretaris H.J. Blesgraaf van De Onderling ook dat ze “sinds 2017 niet meer betrokken worden bij het overleg”, de informatie over parkeren komt dan ook “uit informele bron”.

“Voor zover wij op grond van onze informatie nu kunnen inschatten zal, bij realisatie van de plannen, de toegang tot onze faciliteiten en het parkeren voor leden van onze vereniging vrijwel onmogelijk worden.”

De Zaansche Molen

Eerder verklaarden ook al een deel van de bewoners en ondernemers zich een tegenstander van de plannen waarbij vooral op groei wordt ingezet, en als gevolg daarvan op (dure) parkeervoorzieningen.

Het is duidelijk dat het parkeren een van de belangrijkste problemen van de toeristische trekpleister is, naast het fietsverkeer dat van dezelfde wegen gebruik maakt als de wandelende bezoekers. Er met daarom een nieuw fietspad buitenom komen.

De Zaansche Molen heeft haar steun betuigd aan het plan. Vooral omdat de bezoekers komen voor de molens, vergelijkbaar met “de Eifeltoren, de piramides en de Taj Mahal” volgens de bescheiden mening van de molenaars. Ze zijn blij dat er aandacht is voor de plannen “in het kader van de Wereld van Windmolens”, bestaande uit

“het nieuwe molenmuseum in Villa Kalverliefde en de herbouwde cacaomolen het Rad van Avontuur, met Moleninformatiecentrum, Cacaolab Zaans Gedaan en toiletvoorziening op landje De Haan.”

Het zijn dus vooral hun eigen uitbreidingsplannen waar ze voor zijn. Dat het Zaans Museum de beschikking krijgt over het stuk grond voor het museum om daar uit te breiden vinden ze dan weer niet zo’n goed idee.

3 Reacties op Zeilers zien parkeerproblemen Zaanse Schans toenemen

  1. De volledige, genuanceerde reactie van De Zaansche Molen is te vinden via onderstaande link:

    https://zaanstad.raadsinformatie.nl/document/7355204/1/Visie%20op%20de%20ontwikkelstrategie%20Zaanse%20Schans

    Overigens Orkaan, waar lezen jullie de laatste zin uit jullie bericht in de brief?

  2. Het beste zou zijn om in heel Zaanstad een uniform hoog tarief betaald parkeren in te voeren.

  3. G. Koekkoek says:

    Als de ruimte niet groter wordt en meer mensen willen naar die zelfde ruimte, dan is het allemaal een beetje dichter op elkaar gaan zitten, of de tijd oprekken en bezoek reguleren ! Dus de bezoekers met bussen meer naar de daluren proberen te krijgen door een hen middels toegewezen bezoektijden. Dus dan ook langer open blijven mn in de zomertijd. (Dat vraagt natuurlijk ICT oplossingen.) De busbezoeker heeft dan ook het voordeel van een rustiger moment. Ja dan moeten de bedrijven daar weer in mee natuurlijk. Winkels in de stad zijn ook langer open als vroeger, vaak al 7dg per week. Dus meer sturing dan behoeft de omgeving van de Schans niet op de schop.
    Laat het niet aankomen op armpje drukken tussen belangen van de Schans en Verenigingen er rondom heen. Dan weten we nu al wie op termijn gaat verliezen. Dan gaat er meer immateriële waarden verloren dan ons lief is.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>