Zaanstad is geen fietsstad volgens onderzoeksbureau CE Delft. De fietsvoorzieningen zijn matig, de bereikbaarheid is slecht en er zijn relatief weinig fietspaden en OV-fietsen.

GroenLinks stelt niet alleen vragen over deze ‘dikke onvoldoende’, ze presenteert ook meteen een rijtje met zeven plekken waar het fietsen geen pretje is.

Volgens GL zijn er wel verbeteringen zoals het snelfietspad naar Amsterdam (maar het nieuwe stuk ligt dus niet op het grondgebied van Zaanstad) maar er blijft veel te wensen over.

En De Orkaan is dol op lijstjes.

  1. Zaandam/Aan de Vaart. Bewoners kunnen hun fiets of scooter nauwelijks gebruiken omdat de doorgang naar Rustenburg of in de Stationsstraat bebouwd wordt.
  2. Zuiderhout/Stormhoek. Wie op de fiets gaat naar de winkels die zijn gevestigd op de Stormhoek (zoals ’t Goed, Prenatal, Liv Outdoor, enzovoort) kan daar niet op een fatsoenlijke manier komen. De laatste honderden meters moeten met de fiets aan de hand over de stoep worden afgelegd.
  3. Zuiderhout/Hornbach. Wie vanaf Stormhoek naar de Hornbach fietst, komt terecht op een uiterst smal fietspad (dat evenwijdig loopt aan de Cornelis Bruijnzeelweg). Dit fietspad is tweerichtingsverkeer, maar je kunt er nauwelijks een andere fietser passeren. Na dit korte fietspad, beland je op het parkeerterrein van Hornbach waar je kriskras tussen de auto’s door moet fietsen om bij de Pieter Ghijsenlaan te komen.
  4. Westzaan/Noordzeekanaal. Wanneer je in Westzaan de Kleine Steng op fietst (richting Noordzeekanaal), rijd je een doodlopende weg in. Er staan geen bordjes voor fietsers die je daar voor waarschuwen, en helaas is er geen mogelijkheid om te fietsen over of langs de Kanaaldijk.
  5. Wormerveer/Krommenie. Voor fietsers is de verkeerssituatie tussen Wormerveer en Krommenie de afgelopen jaren verbeterd. Positief is bijvoorbeeld het fietspad tussen de Krommeniërweg en de fietstunnel die onder de Provincialeweg door gaat. Je moet hier echter wel bekend zijn, want bewegwijzering voor fietsers ontbreekt hier volledig.
  6. Wormerveer/Shoppingcenter Noorderveld. De winkels van het Shopping Center zijn moeilijk bereikbaar per fiets. Wanneer je over het fietspad naast de Provincialeweg aan komt rijden, moet je eerst een flinke omweg van vele honderden meters maken om het winkelgebied te bereiken. Dat zal het fietsgebruik niet bepaald bevorderen.
  7. Zaandam/’t Kalf. Als je vanuit ’t Kalf of de Kalverhoek via de Zuiderweg richting de Leeghwaterweg fietst, is er geen vrij liggend fietspad of fietsmarkering (terwijl de weg daar druk is, inclusief bus- en vrachtverkeer). Er is daar ook geen goede opstelplek bij de verkeerslichten voor fietsers om veilig over te kunnen steken. In hetzelfde gebied heb je de oversteek vanaf de Braakdijk naar de fietspaden. Ook daar zijn geen goede voorzieningen om de drukke Leeghwaterweg over te steken, terwijl dit juist een recreatieve route is.

Overal wil GL weten: Is het college hiermee bekend? Wordt er gewerkt aan een oplossing van deze onwenselijke situatie? Zo ja, op welke termijn denkt u verbeteringen aan te brengen? Zo nee, waarom niet?

GroenLinks pleit ook voor betere bewegwijzering naar fietsparkeerplekken, een meldpunt voor onwenselijke/gevaarlijke verkeerssituaties voor fietsers en een fietscoördinator die onwenselijke verkeerssituaties zou kunnen (laten) aanpakken.

Extra punten!

De foto boven is van Robert van der Velde die het fietspad bij station Zaandam op de foto zette. Zijn toelichting bevat eigenlijk punt 8 en 9 (en wij hebben er zelf ook nog wel een paar).

8. het snelfietspad uit Amsterdam Noord vindt in de Achtersluispolder bij de kruising met de Sluispolderweg opeens nog een elektriciteitshuisje op zijn weg.

9. Bij het stadhuis is het fietspad daar in plaats van zoevend asfalt (zoals dat een snelfietspad betaamd) een karrespoor van gebroken stoeptegels met de nodig kuilen en hobbels. Het fietspad is een maand half afgesloten voor de bouw van de buiging over het spoor. In plaats van dit met een passend hekwerk te doen zijn er betonblokken op het fietspad gegooid, alsof de werknemers bij de bouw beschermd moeten worden tegen zwaar vrachtverkeer. Dat is nog tot daar aan toe als de barricades weer worden weggehaald zodra dat kan. Maar nee, hoewel er al een maand geen activiteit is, blijft alles rustig staan.