In 2021 is De Orkaan zeven jaar online. Dat vierden we afgelopen maand met een extra dikke edities van soms meer dan 10 artikelen per dag. En zoals gebruikelijk met duizenden lezers, volgers, fans, Orkaankrachten en reageerders.

Het succesverhaal van De Orkaan – want dat is het toch (in alle bescheidenheid) – is een verhaal van stijgende cijfers maar vooral van betrokken lezers.

Hieronder het aantal maandelijkse bezoeken aan De Orkaan, oplopend van 11.000 eind 2014 (Google Analytics) t/m februari 2021 (228.000). In mei 2019 hadden we een record: 299.704 bezoeken. Onder het plaatje gaan we door over onze belangrijkste kracht: de lezer.

Op 5 februari 2014 stond het eerste stukje op De Orkaan – toen nog op het blogplatform Tumblr): een foto van de sloop van De Zweed, een kantoorgebouw naast het station Zaandam waar het Cultuurcluster zou moeten komen. Het idee achter De Orkaan was: wekelijks een foto van de vorderingen en na twee jaar de stekker eruit als het Cultuurcluster er eenmaal stond.

Het ging helemaal anders, of beter gezegd: het liep totaal uit de hand.

Het bleef niet bij dat ene onderwerp (er kwamen verkiezingen), na een paar weken zaten we op dagelijks nieuws en nog iets later op meerdere artikelen per dag. In september 2014 schakelde De Orkaan over over de website zoals we die nu kennen.

Er veranderde veel meer, alle social media werden ingezet: Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest en sinds afgelopen maand ook Linkedin. De Orkaan kreeg een eigen YouTube-kanaal en een eigen Soundcloud voor de podcasts, een klein zusje: De Orkaan Junior en een hooggewaardeerde nieuwsbrief. De gedeelde server werd ingeruild door een eigen oplossing die alle verkeer moeiteloos aankon en het aantal bezoekers, de bezoeken en de pageviews bleven stijgen.

Onder: unieke gebruikers per maand (van gemiddeld 95.000 per maand in 2019 naar bijna 110.000 per maand in 2020 en 120.000 in januari/februari 2021), de bezoeken die van 200.000 (2019) naar 230.000 (2020) en 250.000 (2021) gingen en het aantal pageviews dat steeg van 350.000 (2019) naar gemiddeld 420.00 (2020) en in de afgelopen twee maanden gemiddeld 450.000 was. Wat veranderde er niet? Lees onder de grafiek door.

Wat niet veranderde was wat er op De Orkaan verschijnt: eigen relevant Zaans nieuws. De Orkaan is geen spreekbuis van de gemeente, geen megafoon van de raad, geen papegaai van B&W. We zijn ook geen doorgeefluik van verenigingen, clubs, organisaties en bedrijven. We staan open voor alles maar bepalen zelf wat we op de site zetten. We gebruiken eigen foto’s en video waar het kan, laten nieuws dat overal al gepubliceerd is liever lopen. Juist als instanties iets niet bekend willen maken, gaan we er achteraan.

‘12.616 artikelen’

vanaf 6 februari 2014 t/m vandaag

De Orkaan is van de lezers. Minstens de helft van wat er op De Orkaan verschijnt (tot dusver 12.616 artikelen) komt van lezers: foto’s, video’s, tips, suggesties, geheime stukken, artikelen, columns, recensies, opiniebijdragen… Het gaat om bijdragen van honderden lezers (misschien wel meer, we tellen ze nooit), soms is dat eenmalig, soms sturen ze wekelijks hun bijdragen. Dat zijn onze Orkaan-krachten.

‘De Orkaan is van de lezers’

De Orkaan is een platform voor discussie, met ruim 35.000 reacties in de afgelopen zeven jaar. Dat is vrij uniek, het overgrote deel van de Nederlandse nieuwssites laat geen reacties toe, ze vinden moderatie teveel werk. Wij modereren strak: geen schuilnamen of initialen, alleen volledige (echte) naam en verstuurd vanaf een werkend mailadres.

Op sociale media hebben we veel volgers: ruim 8.065 op Facebook, 4.576 op Twitter, 1.065 op Instagram, 772 abonnees op YouTube en 3.278 op de nieuwsbrief.