Wethouder Gerard Slegers (verkeer, CDA) zet fors aan in de brief aan de raad waarin hij de consequenties van het afschieten van de parkeervisie op een rijtje zet.
Volgens Slegers was de parkeervisie ‘een belangrijk instrument om op de veranderende mobiliteitsbehoeften te kunnen sturen’. Nu de visie verworpen is, maakt Slegers en de rest van het college zich zorgen over de ‘leefbaarheid van de stad en de veiligheid en gezondheid van onze inwoners’.
Vastlopen
Het niet aannemen van de parkeervisie heeft gevolgen voor de ‘mobiliteitstransitie en de kwalitatieve groei binnen de gemeentegrenzen’ aldus het college: ‘Immers, de auto neemt openbare ruimte in die niet voor andere functies kan worden gebruikt’. Woningbouw, groen, sport, bedrijven, winkels en maatschappelijke voorzieningen kunnen daar last van krijgen.
‘Ook zal de stad eerder ‘vastlopen’ als niet tijdig ‘de overgang wordt gemaakt naar relatief minder autogebruik en -bezit ten gunste van meer lopen, fietsen, OV en deelautogebruik.’
Het belangrijkste is wel dat er minder gebouwd kan worden:
‘De corporaties hebben aangegeven dat, door het niet aannemen van de parkeervisie, zij in nieuwbouwprojecten meer geld zullen moeten investeren in parkeerplaatsen, wat ten koste zal gaan van het aantal woningen, de kwaliteit van die woningen en/of de schaarse ruimte die nodig is voor een kwalitatief leefbare stad.’
Alle projecten waar de bouw nog niet van is gestart, ondervinden hinder van het niet vaststellen van de parkeervisie aldus de Raadsinformatiebrief. Zaanstad wil de komende jaren 16.000 woningen realiseren. Dat gaat om ongeveer 90 projecten die in de ‘dynamische planvoorraad’ zijn opgenomen. Een deel van die projecten is al in een vergevorderd stadium, maar:
‘Bij het niet aannemen van de parkeervisie treden in meer en mindere mate knelpunten op bij ongeveer 53 projecten met in totaal 9.400 woningen.’
Vertragen
Problemen gaan zich voordoen in Zaandam Oost (Poelenburg), Kogerveldwijk, Zaandam-centrum, Oostzijderpark, Hondemansstraat, Hembrugterrein, Achtersluispolder en Zuiderhout Noord en het Gasfabriekterrein in Wormerveer.
‘Het ontbreken van een duidelijke parkeervisie kan de voortgang van deze projecten vertragen of zelfs onmogelijk maken.’
Bij de 9.400 woningen waar knelpunten worden verwacht, wordt voor een deel gebruik gemaakt van subsidies van het Rijk, en ‘niet of niet volledig nakomen van de afspraken met het Rijk en andere overheden kan ertoe leiden dat Zaanstad subsidies moet terugbetalen.’
Verkiezingen
Parkeren en bouwen worden speerpunten bij de raadsverkiezingen van 2026. Het college neemt een duidelijk standpunt in: zonder strakkere parkeernormen komt het bouwen in gevaar. De parkeervisie waarin dat werd voorgesteld is overigens afgeschoten onder leiding van coalitiepartij VVD die werd gesteund voor coalitiegenoten POV en CDA. Ook DZ, LZ, Groep Lassooy, PVV en DENK stemden tegen de visie.
D66 gaat een tegenactie beginnen. De partij maakt zich ‘grote zorgen en gaat actie ondernemen om de raad in beweging te krijgen’. Bij het Zaanstad Beraad van 8 mei worden wethouder Slegers door Flip Hoedemaeker aan de tand gevoeld, het college kan best ingrijpen volgens hem:
‘Het instellen van ruimere of striktere parkeernormen is volgens antwoorden op onze technische vragen een collegebevoegdheid, dus wij begrijpen niet goed waarom het College niet in ieder geval de woningbouwcorporaties uit de brand helpt door de normen uit 2024 van het CROW te hanteren. Dit kan niet wachten tot na de verkiezingen van volgend jaar, dit College en deze coalitie moet hier actie op ondernemen.’
Door Piet Bakker op basis van Raadsinformatiebrief ‘Gevolgen niet aannemen parkeervisie auto- en fietsparkeren 2024’. Foto: bouwterrein Hondemanstraat, Zaandam (De Orkaan).
Heer Skegers ziet het liefst geen auto's meer maar deelautos. Maar er wordt gigantisch veel gebouwd waar ik woon....omgeving station..wordt geen rekening mee gehouden met parkeerprobleem. OV en deelauto is helaas voor veel mensen geen optie heer Slegers dat is te duur voor een gezin.
Dreigen dat er niet gebouwd kan worden is onzin....appartementen hoog bouw wordt overal tussen gepropt....ik vind het onleefbaar zoveel mensen op een heel klein stukje grond...
Heel Zaanstad wordt volgebouwd, er is geen stukje grond meer over.
Definitie en betekenis van visie
Een visie is een voorstelling van de toekomst. Het is een beeld dat je in je hoofd hebt van hoe je wilt dat iets in de toekomst zal zijn. Dit kan betrekking hebben op je persoonlijke leven, maar ook op een organisatie. Een visie is dus een soort droom of ideaalbeeld voor de toekomst.
Dus Slegers droom maar lekker verder maar liever niet in onze streek.
"Een visie is een voorstelling van de toekomst"
Mooi omschreven door Kees.
Mijn voorstelling van de toekomst is een college met slimme wethouders die weten waar ze over praten en in dat beeld past Gerard Slegers totaal niet!
Slegers bepaald niet hoe wij ons verplaatsen, dat maken we nog altijd zelf uit, het enige wat hij hoeft te doen is met projectontwikkelaars en bouwbedrijven om tafel te gaan zitten en zorgen dat er voldoende parkeerruimte komt.
Bouwbedrijven zijn veel innovatiever dan gemeentes en hebben veel meer kennis van zaken dan een wethouder die de ene na de andere blunder maakt.
Slegers maakt meer kapot dan ons lief is, hij kijkt teveel naar Amsterdam en denkt wat daar kan kan in Zaanstad ook maar zo werkt het niet.
Zaankanters en Amsterdammers kun je niet met elkaar vergelijken.
Het is totale onzin te zeggen dat parkeerplaatsen ten koste gaan van nieuwe woningen.
Je hoeft bij appartementencomplexen niet eens ondergronds te bouwen, je kan de begane grond ook als parkeerruimte inrichten.
Neem het project Houthavenkade, daar komen 700 woningen waar makkelijk 700 parkeerplaatsen bij gemaakt konden worden zonder dat het ten koste van minder woningen gaat.
Wat mij enorm verbaasd is dat er overal geroepen wordt dat Nederland op slot zit en dat er nergens gebouwd wordt. Dan is Zaanstad zeker nergens want als je daar doorheen fietst zie je dat er overal gebouwd wordt, zelfs héél dicht bij De Binding bij het winkelcentrum Westerkoog. Er wordt gebouwd waar vroeger de Suzuki garage stond, er wordt gebouwd bij het Hemterrein, bij het oude Verkadeterrein, er is gebouwd bij de Brandweer tegenover en naast het ziekenhuis én overal is er een parkeerprobleem. Hoe zou dat toch komen? Doodsimpel toch, bouwen levert geld op en parkeerplaatsen niet, die kosten geld. Als je zelf ergens woont/gaat wonen én je hebt een auto, dan wil je die kunnen parkeren. Opblaasbare auto's waar je 100 mee kunt rijden en die je in je binnenzak kunt steken als je er niet mee rijdt bestaan helaas nog niet.
Wethouder Slegers woont zelf waarschijnlijk riant genoeg om zijn auto en de auto's van zijn visite gewoon te parkeren.
Langzaam maar wel héél zeker bekruipt mij het gevoel van de vroegere Feodale heren die bepaalden wat de horigen wel en niet mochten bezitten. Zij wisten wat goed was voor het voetvolk. We gaan in Zaanstad toch niet terug naar die tijd?
Het is absurd als je de cijfers er bij pakt dat men autoluw wilt bouwen. Dit is een stad waar men een auto wilt en vaak moet hebben.
Daarnaast is het totale onzin dat ze dan geen groen kunnen zetten. Uit onderzoek de ook op de Orkaan is gepubliceerd zie je dat er zeer weinig groen te vinden is. Doen alsof dit groen verdwijnt is onzin.
De gemeente moet gewoon projectontwikkelaars dwingen de grond in te gaan en ondergronds parkeerplaatsen te ontwikkelen. Maar zoals hier al betoogd is gaat dat ten koste van de winstgevendheid en dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait. De gemeente heeft huizen nodig om belasting te heffen en de ontwikkelaar wil gewoon geld verdienen en de burger/ondernemer is de verliezende derde.
Zoals gezegd het ontbreekt aan visie. Het is overduidelijk ook dat de elektrische auto’s nodig zijn straks voor de energietransitie. Er komen steeds meer stekker auto’s die kunnen opladen en ontladen. Hiermee kan de druk op het elektriciteitsnet gereguleerd worden. Echter wil gemeente Zaanstad geen auto’s en voor de toekomst een probleem creëren.
Een zegen voor de gemeente en haar inwoners is deze royaal bezoldigde faalhaas inderdaad niet. De schaamte voorbij. Bah.
Voor visie m.b.t. verkeer en parkeer problemen moeten de inwoners van Zaanstad helaas niet bij deze wethouder zijn.
Update: We hebben inmiddels besloten er een agenda-initiatief van te maken, dan kunnen we onze vragen ook aan de andere fracties stellen.
toch altijd grappig dat visies nooit betrekking hebben op hun eigen leefomstandigheden. Dat auto's een probleem zijn is duidelijk , maar ze geen plek gunnen en met slinkse manieren mensen laten dénken dat er wel voor plek gezorgd word maar na beslissing van komen wonen ontdekken dat ze er ingeluisd zijn en geen enkel recht hebben op wat hun voorgehouden is maakt het er niet beter op. Het vertrouwen in de Visie van gemeentelijke personen is daardoor behoorlijk gekrompen tot éérst zien dan geloven. tot nu toe zijn er tonnen aan onderzoeken geweest en geen concrete verbeteringen behalve de belofte dat er aan gewerkt word. ik denk dat iedereen de voorbeelden wel weet. wat uiteraard ook meespeelt is de m2 prijs en de invloed van investeerders in hun jacht naar winstgevende bouw projecten. Zaanstad was een arbeiders gemeente maar onder druk van de bleedout uit Amsterdam met expats word het een 2de Amsterdam Noord. onbetaalbaar wonen zonder vrijheid van vervoerskeuze voor je 40 urige werkweek op locatie voor de jan modaal mensen die niet de luxe hebben om thuis te werken wanneer ze willen en gewoon in de file met hun autotje staan of veestapel vervoer dat de NS levert voor dure kaartjes.
lekker zo door gaan..
misschien moet je bouwen en woonwijken ontwerpen voor de bewoners hun leefgeluk en niet kijken naar co2 uitstoot terwijl we overal verarmd uranium in de lucht knallen en hele beton steden tot schroot bombarderen. hoe zit het met die co2? we kunnen niet alles op lossen maar gewoon 1 auto per huisnummer parkeerplaats moet toch wel lukken? voortuinen met parkeer verplichten als je een auto hebt. en anders lekker plantjes en een fietsenrek jou keus.
Je moet wethouder Slegers nageven dat hij een meester is in manipuleren. Hij voorzag het allemaal maar werd niet begrepen. Het loopt gierend uit de hand dus snel de handjes onder de kraan en schoon wassen.
Het pluche zit lekker, dus kin voorruit want ik heb de visie die Zaanstad nodig heeft.
in oud zaandijk wordt straks ook gebouwd (pielekenrood) autoluw wordt de wijk er is al geen parkeerplaatsen voor de bewoners laatstaan voor die bewoners we wachten af
Gerard Slegers heeft ooit in de buurt van de Zaandijkerkerk een rondje gelopen en de bewoners medegedeeld dat er geen parkeerproblemen zullen onstaan (destijds) door de bouw van “Het Hofje van Zaandijk”. Het tegendeel blijkt inmiddels waar..
Tegen alle regels, beloftes en vergunningen in, is bijvoorbeeld de parkeerplaats naast het Pielkenrood terrein volgestort met puin. Iets wat volgens Gerard Slegers nooit zou gebeuren…
Deze man maakt het zichzelf wel heel erg moeilijk op deze manier.
Het blijft onbegrijpelijk dat deze man zich op deze manier kan blijven manifesteren.
Wat echt zou helpen is een wethouder met visie en niet één die onderzoek na onderzoek laat doen naar zaken die al meer dan 10 jaar bekend zijn en er vervolgens zoals verwacht niets mee doet. (Voor insiders: de ontsluiting van de westelijke wijken)
Helaas zit die dus niet op die plek waar iemand hoort te zitten die wel weet hoe e.e.a. aan te pakken i.p.v. onderzoeken laten doen resp. wel een aktie onderneemt die een flop wordt (fietspaden op brug enz.)
Zaanstad maakt zich erg druk om de parkeervisie,maar denkt niet aan ouderen die gelukkig mobiel nog ergens kunnen komen.(auto).
Maar ja aan de ouderen wordt wijnig gedacht.
De meeste inwoners van Zaanstad willen helemaal geen vervoerstransitie van auto naar fiets of overvolle bus.
Maar de politiek is er niet voor de inwoners, de inwoners zijn er om de politiek te dienen.
Dreigementen dat er dan niet gebouwd kan worden moet de burger overtuigen, maar de bouw loopt vooral vast door stikstofregels, percentages onrendabele huizen, bovenwettelijke millieu-eisen en andere zaken die dezelfde wethouders bedenken en waarmee zij willen bepalen hoe inwoners hun leven inrichten.
Precies dat dus Jeroen, met de aanvulling dat hier niet iets door een wethouder bedacht wordt maar dat die uitvoering willen geven aan een van bovenaf ingefluisterde beleid en daarmee dus andere belangen dient dan die van de eigen inwoners.
"Van bovenaf ingefluisterd", hoe moeten we dit zien?
Premier Schoof die wethouders opbelt om te vertellen dat er parkeerplaatsen geschrapt moeten worden, of komt het van nog hoger, en worden wethouders door brandende braambossen toegesproken?
U denkt waarschijnlijk dat o.a. stikstofregels of bepaalde milieueisen door Gerard Slegers zelf zijn bedacht?
Deze figuren doen volledig aan het uitvoeren van partijpolitiek en gestuurd vanuit Den Haag in de hoop ooit nog eens in de landelijke politiek terecht te komen. Hetzelfde geldt overigens ook voor Jan Hamming....
God behoede ons dat deze twee ooit nog eens in de Eerste of Tweede Kamer terechtkomen.
Zij hanteren het motto: "Veel beloven, weinig geven......".
Ik denk niet over de besluitvorming van een wethouder, ik vroeg Jules wat hij bedoelde met zijn opmerking.
Hoe is het mogelijk dat een gemeenteraad en B en W zich zo door landelijke napraat ideologieën hebben laten inpalmen?
In huizen wonen mensen die met minimaal 2 inkomens net in staat zijn zo' n instap flat te kopen.
Het is volslagen onrealistisch te veronderstellen dat mensen voor hun werk geen auto nodig zouden hebben.
Ook het stikstof en CO2 beleid berust op misleiding en napraten. Er is geen enkel natuurwetenschappelijk bewijs voor deze onzinnige gedachten, die er wel voor hebben gezorgd dat er te weinig woningen zijn en verkeer wordt gehinderd vanwege die " vernietigende stikstof deken".
AUB gemeenteraad, word wakker en ga fatsoenlijk het belang van de Zaanse bevolking behartigen.
Daar hoort geen klimaatverdwazing meer bij.
Dat is net als het gat in de Ozon en zure regen een angst/ verdienmodel gebleken.(Volksverlakkerij)
Ontwerp ruime leefbare buurten met goede wegen en parkeergelegenheid.
Daar was in 1934 al een woning wet voor.
Probeer alsnog de aankomende nieuwbouw van ruime parkeergarages te voorzien en te stoppen met de misleiding dat 1 auto op de 3 huizen wel genoeg is. Wees blij dat dat idiote parkeer beleid van tafel is.
Waarschijnlijk de redding van een leefbaar Zaanstad.