De kosten voor de fietstunnel onder de Leeghwaterweg (N515) zijn verdrievoudigd, maar de bijdrage van het Hoogheemraadschap (HHNK) bleef gelijk. D66 Wormerland stelt dat de gemeente nu opdraait voor een groter deel van de kosten en spreekt van een mogelijke financiële tegenvaller van € 186.000.
Eerder schreven we al over de forse kostenstijging van de fietstunnel onder de N515. In 2021 werd het project nog geraamd op € 3,4 miljoen, inmiddels is dat opgelopen tot € 9,4 miljoen. De grootste kostenpost bleek het onverwacht moeten verleggen van een drinkwaterleiding en een hoogspanningskabel. Ook de stijgende bouwprijzen droegen bij aan de forse prijsstijging.
HHNK
De bijdragen van de betrokken partijen zijn flink veranderd. In 2015 betaalde de Vervoerregio zo’n € 2 miljoen, nu is dat ruim € 5,5 miljoen. De provincie verhoogde haar bijdrage van € 920.000 naar bijna € 2,5 miljoen. Zaanstad ging van € 300.000 naar € 808.400.
Wormerland ziet de bijdrage aan de fietstunnel stijgen van € 70.000 naar € 400.000, terwijl de bijdrage van HHNK sinds 2015 onveranderd blijft op € 87.500. D66 stelt dat Wormerland hierdoor nu ongeveer € 186.000 extra betaalt ten opzichte van de oorspronkelijke kostenverdeling, waarin HHNK een groter aandeel zou dragen in verhouding tot de totale kostenstijging.
Dit probleem wordt gezien in de bredere context van de wegenoverdracht van HHNK naar Wormerland in 2015, waarbij HHNK de verantwoordelijkheid voor een aantal wegen in het buitengebied overdroeg aan de gemeente. Deze overdracht ging gepaard met een zogenaamde ‘bruidsschat’ van het waterschap.
Volgens D66 is bij deze overdracht onvoldoende rekening gehouden met de toekomstige kosten van projecten zoals de fietstunnel. De partij vermoedt dat er destijds onvolledig is doorgerekend, waardoor nu onterecht hogere kosten bij Wormerland terechtkomen.
Extra geld
D66 wil van het college weten waarom het bedrag dat HHNK in 2015 toezegde nooit is aangepast aan de stijgende kosten. Volgens de partij had dat gewoon moeten gebeuren. Ze vragen of de gemeente nog met HHNK om tafel kan om extra geld los te krijgen. Ook willen ze weten of er bij andere afspraken uit het wegenoverdrachtsdossier nog meer van dit soort fouten zitten, en of de gemeente daardoor straks weer extra moet betalen.
De fractie waarschuwt dat als hier een steek is gevallen, het zomaar kan dat er op andere plekken in de gemeente vergelijkbare financiële risico’s opduiken. Tot slot roept D66 het college op om alle afspraken met HHNK opnieuw goed na te kijken en ervoor te zorgen dat dit soort missers voortaan worden voorkomen.
Door: Nick Boeske. Info: Raadsinformatiesysteem Wormerland en eerder geschreven artikel. Foto: Impressie uit Raadsinformatiebrief (bewerkt met toevoeging van D66-logo).
Ik vraag mij ook af wat er gaat gebeuren met de parkeerplaatsen voor de bewoners van de woonboten. En dit wordt ook niet leuk voor de bewoners van de stolp, die nu een druk fietspad pal voor hun erf krijgen. Veel te duur en raar idee. Doe dus maar niet
En die kosten gaan nog wel een paar keer over de kop hoor.
Idioot geldverslindend plan.