Zaanstad wil het fietsgebruik onder inwoners stimuleren en trekt daarvoor de komende jaren ruim € 5,1 miljoen uit. Het doel: fietsen veiliger, aantrekkelijker en toegankelijker maken. Het Actieplan Fiets bevat 29 maatregelen om het fietsnetwerk te verbeteren, zoals asfaltering, nieuwe fietsroutes en het aanleggen van fietsstraten.

Het college vraagt tijdens de raadsvergadering van donderdag 22 mei de raad om akkoord te gaan met het kredietbesluit van € 1.429.375 voor negen fietsprojecten in 2025, en om subsidie aan te vragen bij de Vervoerregio Amsterdam. Ook wordt voorgesteld om € 470.000 aan bestaand budget in te zetten voor de fietstunnel Leeghwaterweg (N515).

2025

Dit jaar starten in totaal zeventien fietsprojecten. Negen daarvan zijn grote verbeteringen aan de infrastructuur, zoals de aanleg van een fietsstraat op de Zuiddijk, een nieuw tweerichtingenfietspad langs de Wandelweg, en het doortrekken van het fietspad bij SVA in Assendelft. Ook worden fietspaden in Westerkoog en Wormerveer geasfalteerd, de fietsstrook op de Iepenstraat (Krommenie) wordt verbeterd, er worden markeringen aangebracht in het buitengebied en de fietstunnel bij station Koog aan de Zaan wordt opgeknapt.

Daarnaast voert de gemeente acht kleinere projecten uit. Er komt een pilot voor goedkope fietsen, een fietsreparatiepunt, en fietslessen voor kinderen en ouders in Poelenburg en Peldersveld. Ook worden fietstellers geplaatst, een belevingsonderzoek uitgevoerd en nieuwe routes geopend, zoals via het Rosariumpark.

De totale kosten van het Actieplan Fiets bedragen € 5.135.750. De helft daarvan wordt betaald door Zaanstad, de andere helft wordt aangevraagd als subsidie bij de Vervoerregio Amsterdam. Voor de meeste projecten geldt een verdeling van 50/50.

Leeghwaterweg

Het project fietstunnel Leeghwaterweg (N515) bij de Zuiderweg maakt ook deel uit van het Actieplan, maar de totale projectkosten van € 9,4 miljoen worden niet volledig binnen dit plan geraamd. De meeste financiering komt namelijk ook van andere partners, zoals de Vervoerregio Amsterdam, de provincie Noord-Holland en de gemeente Wormerland.

Wat wél in het Actieplan is opgenomen, is een aanvullende bijdrage van € 470.000 door Zaanstad, die oorspronkelijk bedoeld was voor het asfalteren van fietspaden bij station Zaandam. Omdat dat project voorlopig niet doorgaat, wordt dit bedrag herbestemd en toegevoegd aan het bestaande budget voor de tunnel.


Lees ook:


Toekomst

Tot 2030 voert Zaanstad stap voor stap de resterende twaalf onderdelen van het Actieplan Fiets uit. Er komen nieuwe fietsstraten in onder andere Krommenie, Westerwatering, het Havengebied en langs de Noorder IJ- en Zeeweg. Ook worden ontbrekende schakels aangepakt, zoals betere verbindingen rond station Zaandam en een toegankelijke route langs de Provincialeweg zodra daar ruimte voor is.

Daarnaast investeert de gemeente in voorzieningen zoals buurtstallingen in Zaandam-Centrum, meer duo-fietsen bij buurthuizen en campagnes die inwoners het gemak van fietsen laten ervaren. Met al deze plannen blijft het doel helder: meer Zaankanters op de fiets krijgen.

Door Nick Boeske. Info uit Raadsinformatiesysteem Zaanstad. Foto: Silva Honig.