Zaanstad wil het fietsgebruik onder inwoners stimuleren en trekt daarvoor de komende jaren ruim € 5,1 miljoen uit. Het doel: fietsen veiliger, aantrekkelijker en toegankelijker maken. Het Actieplan Fiets bevat 29 maatregelen om het fietsnetwerk te verbeteren, zoals asfaltering, nieuwe fietsroutes en het aanleggen van fietsstraten.
Het college vraagt tijdens de raadsvergadering van donderdag 22 mei de raad om akkoord te gaan met het kredietbesluit van € 1.429.375 voor negen fietsprojecten in 2025, en om subsidie aan te vragen bij de Vervoerregio Amsterdam. Ook wordt voorgesteld om € 470.000 aan bestaand budget in te zetten voor de fietstunnel Leeghwaterweg (N515).
2025
Dit jaar starten in totaal zeventien fietsprojecten. Negen daarvan zijn grote verbeteringen aan de infrastructuur, zoals de aanleg van een fietsstraat op de Zuiddijk, een nieuw tweerichtingenfietspad langs de Wandelweg, en het doortrekken van het fietspad bij SVA in Assendelft. Ook worden fietspaden in Westerkoog en Wormerveer geasfalteerd, de fietsstrook op de Iepenstraat (Krommenie) wordt verbeterd, er worden markeringen aangebracht in het buitengebied en de fietstunnel bij station Koog aan de Zaan wordt opgeknapt.
Daarnaast voert de gemeente acht kleinere projecten uit. Er komt een pilot voor goedkope fietsen, een fietsreparatiepunt, en fietslessen voor kinderen en ouders in Poelenburg en Peldersveld. Ook worden fietstellers geplaatst, een belevingsonderzoek uitgevoerd en nieuwe routes geopend, zoals via het Rosariumpark.
De totale kosten van het Actieplan Fiets bedragen € 5.135.750. De helft daarvan wordt betaald door Zaanstad, de andere helft wordt aangevraagd als subsidie bij de Vervoerregio Amsterdam. Voor de meeste projecten geldt een verdeling van 50/50.
Leeghwaterweg
Het project fietstunnel Leeghwaterweg (N515) bij de Zuiderweg maakt ook deel uit van het Actieplan, maar de totale projectkosten van € 9,4 miljoen worden niet volledig binnen dit plan geraamd. De meeste financiering komt namelijk ook van andere partners, zoals de Vervoerregio Amsterdam, de provincie Noord-Holland en de gemeente Wormerland.
Wat wél in het Actieplan is opgenomen, is een aanvullende bijdrage van € 470.000 door Zaanstad, die oorspronkelijk bedoeld was voor het asfalteren van fietspaden bij station Zaandam. Omdat dat project voorlopig niet doorgaat, wordt dit bedrag herbestemd en toegevoegd aan het bestaande budget voor de tunnel.
Lees ook:
- Fietsersbond: Waarom fietstunnel in weiland misschien niet zo’n goed idee is
- Vragen D66: kosten fietstunnel Leeghwaterweg
Toekomst
Tot 2030 voert Zaanstad stap voor stap de resterende twaalf onderdelen van het Actieplan Fiets uit. Er komen nieuwe fietsstraten in onder andere Krommenie, Westerwatering, het Havengebied en langs de Noorder IJ- en Zeeweg. Ook worden ontbrekende schakels aangepakt, zoals betere verbindingen rond station Zaandam en een toegankelijke route langs de Provincialeweg zodra daar ruimte voor is.
Daarnaast investeert de gemeente in voorzieningen zoals buurtstallingen in Zaandam-Centrum, meer duo-fietsen bij buurthuizen en campagnes die inwoners het gemak van fietsen laten ervaren. Met al deze plannen blijft het doel helder: meer Zaankanters op de fiets krijgen.
Door Nick Boeske. Info uit Raadsinformatiesysteem Zaanstad. Foto: Silva Honig.
Zaanstad beleidt het streven om een goede fietsstad te zijn uitsluitend met de mond. Zodra er iets met een weg moet gebeuren qua onderhoud zijn fietsers altijd als eerste het bokkie. Omleidingen voor fietsers zijn eigenlijk altijd de eerste oplossing zodra "Fietsers afstappen" niet meer voldoet. Kijk eerst eens diep in je binnenzak Zaanstad, voordat je jezelf fietsstad noemt.
Ik besef dat het fietspad langs de N515 geen gemeente fietspad is, maar ik hoop dat de gemeente met de provincie in gesprek wil gaan om dit fietspad snel te verbreden en het bewoonde deel volledig te gaan verlichten. Ik ben al zeven jaar bezig om hier verandering te krijgen.
Te gekke aktie van de gemeente! Laat ze dan als de wiedeweerga beginnen op de Schans. De stuatie aldaar loopt uit de klauwen. Met die miljoenen touristen op het Zwarte Padje samen met die duizenden scholieren van het Michael. Bijkans een onhoudbare situatie. Afgelopen jaar talloze net-niet-ongelukken die bijna dagelijks geschieden. Ik ijs me dood, zelfs met dit warme weer.
Fietsstad ZAANSTAD ?????? Zaanstad bestaat niet, wel de gemeente Zaanstad 🕊️
Gemeente Zaanstad, zorg eerst dat het fietspad vanaf de Slinger naar Zaandam te fietsen is en scheidt het voetpad en fietspad, evenals bij de Zaanse Schans. Als dát niet gebeurd gaan steeds meer mensen de auto in, en dat was nou nét niet de bedoeling toch?
Vervolgens het bord fietsers afstappen afschaffen en diep begraven want daarom pak je de fiets niet. ZIjn jullie ooit et bord tegengekomen automobilisten uitstappen? Precies dát dus!
Daarna zorgen dat obstakels die mensen op fietspaden zetten(denk aan puincontainers direct giga bestraffen en laten verwijderen, ach ik kan nog wel even doorgaan. Dit alles is niet duur maar wel veel veiliger voor fietsers. En als er toch gewerkt wordt fietsen en hoeken van 90 graden gaat écht niet samen.
Helemaal mee eens.
Het fietspad "Westerkoogweg" in Westerkoog gaat geasfalteerd worden.
Het is eigenlijk al geen fietspad meer. Het wordt nu gebruikt door auto's, busjes en vrachtwagens.
De hard rijdende fatbikes later we maar even buiten beschouwing.
De vrachtwagens zijn voor het ophalen van vuilnis en bevoorrading Prinsenstichting.
De auto's zijn van mensen die kinderen naar en van school brengen en van bewoners die hun auto parkeren op de pas aanglegde parkeerplaatsen (hoe verzin je het) langs het fietspad.
Dan nog de busjes. Die zijn voor het halen en brengen van cliënten van de Prinsenstichting. De chauffeurs van deze busjes denken dat ze bepaalde privileges hebben met betrekking tot hard rijden en parkeren op de stoep en op het fietspad.
Indien nu de Westerkoogweg geasfalteerd en iets breder wordt gemaakt, is de weg binnendoor een feit. De Westerkoogweg is dus geen fietspad meer. Goed bezig Zaanstad!
Niet overdrijven, tbv de ver/herbouw heeft men nieuwe parkeerplaatsen aangelegd maar ook het fietspad omgeleid achter die parkeerplaatsen om. Dat menig (brom)fietser gewoon rechtdoor scheurt ligt hem niet aan Zaanstad .Het zou wel een bron van inkomsten kunnen zijn door een paar slim opgestelde handhavers.
Eerst maar een oplossing voor een doorfietspad tussen Wormer en Zaandam, over de Zaanse Schans valt overdag niet meer te fietsen door de vele toeristen. Paar dagen geleden nog een fietser ernstig gewond geraakt daar.
Als ze in Wormerland daar zoveel belang aan hechten houdt niets ze tegen om een blanco cheque aan Zaanstad te overhandigen voor een nieuw fietspad tbv Wormerlanders. Verder dit pad gewoon afsluiten die, in hoofdzaak Ebikes,kunnen net zo gemakkelijk via de Hercules
Dit fietspad wordt zeker niet alleen gebruikt door Wormerlanders hoor.
En wat hebben E bikes hiermee te maken ?
Dat wordt toch steeds gemeld, dan moeten ze zoveel omrijden. En Ebikes hoeven geen menskracht te leveren dus kan dat stukje buitenom net zo goed. Dus gewoon afsluiten en een hek erom.
Echt zo. steeds janken dat er toeristen op het fietspad lopen. Maak er dan een voetpad van. Probleem opgelost
Gelijk de A7 en de A8 ook een voetpad maken, kunnen ze zo teruglopen naar Amsterdam.
Zonde van dat geld voor die tunnel bij de Leeghwaterweg. Dat geld kunnen ze beter inzetten voor verkeerslichten, om die sneller op de fiets te laten reageren. Vaker maar korter groen om over te steken. Zeker met al die electrische brommers zonder verzekeringsplaatje is dat geen moeite om snel over te steken.