Bewoners van varende woonschepen aan de Veerdijk op het stukje aan het oude Floris-terrein in Wormer ontsteken hun distress flare. Zij ontvingen vorige week een brief van woningcorporatie Parteon, die zich als nieuwe eigenaar van de kade presenteerde.
In de brief eist Parteon dat de bewoners hun ligplaatsen uiterlijk op 9 juni verlaten – op straffe van wegslepen en kosten – zonder enig alternatief te bieden.
De bewoners hebben een dringende oproep gedaan aan de gemeenteraden van Wormerland en Zaanstad om in te grijpen.
Woonschepen zonder plek
De huidige situatie ontstond begin 2024, toen de haven van Dukra werd gesloten ten bate van nieuwbouw. Meerdere varende woonschepen die daar lagen, moesten vertrekken. Voor een aantal schepen bleek geen vervangende ligplaats beschikbaar. In afwachting van een structurele oplossing legden zij aan bij de kade aan de Veerdijk, bij de Prins Clausbrug in Wormer. Die situatie werd gedoogd.
Bootbewoner Roel Stern vertelt ons dat hij een formele ligplaatsvergunning aanvroeg, maar die werd recent afgewezen. Een bezwaarprocedure tegen die beslissing loopt nog, zonder dat een reactie is ontvangen.
Nu dreigen de bewoners binnen enkele weken te worden verdreven, zonder alternatief.
De bewoners roepen de gemeenteraden van Wormerland en Zaanstad nu op om zich ermee te bemoeien. Zij vragen uitstel van het ultimatum van Parteon, en vooral: structurele betrokkenheid van beide gemeenten om tot een duurzame oplossing te komen.
Na twee jaar gesprekken met lokale bestuurders is de nood hoog – en de tijd begint te dringen:
‘Zonder alternatieve ligplaatsen wordt de dreiging van wegslepen niet alleen juridisch discutabel, maar ook sociaal onverantwoord.’
De situatie legt bredere problemen bloot rondom het gebrek aan ligplaatsen voor woonschepen in de regio – en roept vragen op over hoe publiek-private partijen omgaan met kwetsbare bewonersgroepen.
Vanuit De Orkaan is inmiddels een reeks schriftelijke vragen aan Parteon gesteld. Zodra we de antwoorden binnen hebben, komen we weer op de lijn.

Door: Merel Kan, met informatie van Roel Stern en uit de brief die hij naar de raden stuurde en uit het Orkaan-archief.
Zij kanaal d nog ruimte voor varende schepen
Alles goed en wel maar het blijft illegaal. Plezier boten mogen ook niet zo maar ergens gaan liggen. Ze kunnen ook een plek aanvragen in een jachthaven. Ook mensen met een vakantiehuisje mogen er niet permanent wonen. Dus gelijke monniken gelijke kappen.
Je hebt gelijk Lidia, plezierboten mogen in de jachthaven. Woonschepen niet. Illegaliteit is geen keuze, wij hebben veel moeite gedaan om vergunningen te krijgen, maar de gemeenten geven niet thuis. Over die vakantiehuisjes stond trouwens gisteren in de krant dat de regering het wonen daar nu wil toestaan. Vanwege de woningnood...
Ben wel eens eerder kritisch geweest op een brief van de PvdA. Maar dagelijks kom ik daar langs en aanschouw ik de troep die ze maken en dan vraag ik me af waarom? Als je wilt blijven waarom maak je er dan zo'n troep van? en natuurlijk doet niet iedereen dit maar helaas zullen een goede lijden onder kwade....
In de vorige "regeerperiode" van de coalitie van Wormer, is dit al aan de orde geweest en gepoogd om een groep van mensen met kennis van de geschiedenis van de Veerdijk aan te stellen, zowel vanuit de Wormer historie als tezamen met een aantal mensen vanuit de Zaanse vaar geschiedenis o.a. in relatie tot de fabrieken, die opereerden onder het Wessanen concern, door andere problematiek is dat niet van de grond gekomen. Enkele leden uit de raad kwamen vorig jaar opnieuw in de lucht voor zoiets, maar ja politiek heeft het altijd "druk"? daardoor werd afspraak op afspraak uitgesteld en is er weer niets gebeurd. Jammer want wie oude foto's van de Veerdijk kent, weet ook dat daar heel veel binnenvaart samen met de fabrieken een mooi ensemble vormden. Dat kan nog steeds want ons land kent een zeer uitgebreide collectie zgn Varend Erfgoed, dat zijn nu schepen van particulieren, die voorheen aan deze kaden losten en laadden, maar ja je moet het natuurlijk willen en dat ontbreekt toch wel in Wormer, maar ook in Zaanstad. De kansen liggen er, maar je moet ze wel willen pakken.
En wat gebeurd er met al die vrachtwagens die daar dagelijks parkeren/geparkeerd staan, en zelfs overnachten?
Krijgen deze ook een verbod?
Wat is er toch mis met schepen in het water ???
Vrees dat de bewoners weinig hoeven te verwachten van de gemeenteraden helaas, die maken
toch al overal een potje van.
Benieuwd naar de antwoorden van Parteon.
Die ontpoppen zich steeds meer als een niets ontziende instantie.
Zelf ook al de nodige negatieve ervaringen gehad met deze 'organisatie'.
Deinzen nergens voor terug.
Belachelijk dit.
Kansloze "underdogs"?
Onbegrijpelijk dat in het waterland-Nederland ark- en scheepsbewoners zo weinig aandacht en gelegenheden krijgen voor drijvende (extra) woon-mogelijkheden. Juist op charmante plekken, waar met onroerendgoed niet gebouwd kan/mag worden. Heeft de autoritaire honger naar regelgeving daarmee soms te maken?
Ben benieuwd waar die schepen dan naartoe gesleept zouden worden als ze nergens mogen liggen.
Hoe mooi het wonen op een schip ook kan zijn, je bent behoorlijk rechtenloos. Dat blijkt in diverse gemeenten telkens opnieuw.
Je kunt mensen die te goeder trouw zijn niet zomaar de straat (het water) op schoppen? Probeer dat eens in een woonwijk zonder alternatieven te bieden, dat wordt oorlog. Behandel die mensen toch op een normale en waardige manier.
Een woningcorporatie die zegt eigenaar te zijn van een kade aan de Zaan in Wormer? Kom op zeg, Parteon! Ga doen waarvoor jullie zijn aangesteld, huizen bouwen! En niet mensen in een woonboot(je) proberen weg te jagen.
Volgens mijn informatie is de gemeente Wormerland nog steeds eigenaar en zal dat ook blijven.
Welke informatie is dat Eline? Is voor ons interessant om te weten natuurlijk!
gegroet de nieuwe eigenaar" waarvan acte" "parteon"🤪🤪