Een auto is dinsdagmiddag – 17 juni – over de kop geslagen op de Provincialeweg N246 in Westzaan. Het eenzijdige ongeluk gebeurde rond 15.45 uur.
De Citroën C1 reed op de Provincialeweg in de richting van Wormerveer. De bestuurster wilde van baan wisselen, maar raakte daarbij de macht over het stuur kwijt. De auto belandde in de middenberm, ramde een lantaarnpaal uit de grond en kwam uiteindelijk ondersteboven tot stilstand.
Politie, brandweer en een ambulance spoedden zich naar het ongeluk. De auto werd gestabiliseerd door de brandweer. De bestuurster was aanspreekbaar en is met mogelijk hoog energetisch letsel naar het ziekenhuis gebracht. Omdat er bij zo’n ongeluk veel kracht op het lichaam komt, kunnen die soms van buitenaf niet zichtbaar zijn.
Het verkeer richting Wormerveer werd over één rijstrook langs het ongeluk geleidt, wat voor flinke vertraging zorgde. Ook op de A8 ontstond er een file door het ongeluk. Een bestuurder die al filmend of fotograferend langs het ongeluk reed met een telefoon in de hand, kan een gepeperde boete op de deurmat verwachten.
Bergingsbedrijf Hoogwout heeft de auto opgehaald en inmiddels is de weg weer vrijgegeven. Onder een slideshow met elf foto’s (klik op pijltjes of swipe):
Door Michel Schermer.
Elke week gebeurd er op dat stukje weg, wat zal het zijn, nog geen 1,5km, een ongeluk. Terug naar 80km, die weg is te druk voor 100.
Losstaande hoe het gebeurd is. Van dat stuk N246 had al lang een 80 km/u weg gemaakt moeten worden. Het is nu vanaf de Watertoren in Assendelft tot en met de afslag Wormerveer/Krommenie bij de Forbo 100 km/u. Hoe vaak is op dat stuk weg al een (onnodig) ongeluk gebeurd?
Werden die ongelukken veroorzaakt doordat de bestuurder 95 in plaats van 80 reed? De N246 is een weg waar - zeker op het stuk tussen de A8 en Wormerveer - makkelijk 100 gereden kan worden.
Ik ervaar het betreffende wegdeel op zich niet als gevaarlijk, maar het wordt wél riskant bij de 1e afslag naar beneden richting Krommenie. Daar stagneert het verkeer regelmatig, en juist op dat punt zie je sommige bestuurders — de 'pseudo-Max Verstappens' — nog snel met hoge snelheid alles inhalen om zich er op het laatste moment tussen te wringen. Hierdoor moeten andere weggebruikers plotseling op de rem trappen, wat vervolgens leidt tot kop-staartbotsingen."
Vanuit verkeersveilig oogpunt is het belangrijk dat er op zulke punten:
Duidelijke wegmarkeringen zijn.
Vroegtijdige waarschuwingsborden.
En vaste verkeershandhaving (zoals flitsers of camera’s) om huftergedrag af te schrikken.
Even in Jip en Janneke vertaling: Een "mogelijk hoog energetisch letsel" betekent dat er sprake is van een trauma waarbij veel kracht op het lichaam is ingewerkt, vaak door een ongeval met hoge snelheid of een val van grote hoogte. Dit kan leiden tot ernstig letsel, zoals botbreuken, inwendig letsel, of hoofdletsel.
Bedankt Gerrit, gelukkig stond er wel vermeld dat het een Citroën C1 betrof alleen jammer dat de kleur niet genoemd werd maar daar hadden we de foto's nog voor. 😆😁😄😃