Op het Zaaneiland in Zaandam wordt in 2026 betaald parkeren ingevoerd. Ook in de Boerejonkerbuurt-Zuid moet in de toekomst voor parkeren worden betaald. Kogerveld en Hofwijk ontspringen voorlopig de dans.
Om in de Boerejonkerbuurt betaald parkeren in te voeren heeft de gemeente de regels wat op moeten rekken. Voordat ergens betaald parkeren kan worden ingevoerd, moet het draagvlak in de buurt worden onderzocht. Aan zo’n onderzoek moet minstens 40 procent van de adressen meedoen. En om betaald parkeren echt in te voeren moet minstens de helft (50 procent + 1) van de mensen die aan het onderzoek hebben meegedaan, vóór betaald parkeren zijn. Aan beide eisen is niet voldaan.
Lage respons
In de Boerejonkerbuurt-Zuid (deel Cornelis van Uitgeeststraat, Noordervaldeurstraat, een stuk Oostzijde en de Paltrokstraat) is volgens Zaanstad ‘een kleine meerderheid (50 procent) vóór betaald parkeren’. Die 50 procent is geen meerderheid, ook geen ‘kleine’, de regeling is duidelijk: ’50 procent +1′.
UPDATE: Zaanstad laat in antwoord op vragen van De Orkaan weten dat de meerderheid zelfs 60 procent is. Mensen die geen mening hebben zijn eigenlijk vóór volgens Zaanstad: ‘50% vóór, 40% tegen en 10% heeft geen voorkeur. De laatste groep kan toegevoegd worden aan de voorstanders voor betaald parkeren.’
En er is een tweede probleem. In deze buurt deed maar 21 procent van de adressen mee aan de stemming. Daardoor wordt de ondergrens van 40 procent respons die nodig is voor een geldige draagvlakmeting niet gehaald.
Toch gaat Zaanstad daar betaald parkeren invoeren. De redenering: ‘De lage respons in de buurt Boerejonkerbuurt-Zuid is te verklaren door het relatief lage aantal woningen en het hogere aandeel bedrijven in het gebied. 21 procent respons is daarom representatief.’
Wat met ‘representatief’ wordt bedoeld, wordt niet uitgelegd of onderbouwd. Wel is duidelijk dat Zaanstad hier van haar eigen regels afwijkt. Dat bedrijven niet mee zouden tellen, is onjuist. Zaanstad: ‘Ook ondernemers in deze straten kunnen meedoen’.
UPDATE: De meting in Boerejonkerbuurt-Zuid is geldig, ondanks dat de respons onder de grens ligt, ‘omdat het aantal woningen relatief laag is’ laat wethouders Slegers via zijn woordvoerder weten. In het gebied ‘zijn veel bedrijven met eigen parkeerplaatsen, waardoor zij niet afhankelijk zijn van een parkeervergunning’. Maar bedrijven tellen wel mee volgens de wethouder. Op de vraag wat de representativiteit inhoudt, kregen we geen antwoord.
Creatief
Representatief of niet, creatief is het wel. In de 4 straten zijn 95 enquetes verspreid, waarvan er 20 ingevuld terugkwamen (21 procent respons dus). Daarvan waren er 6 vóór betaald parkeren (6 van de 20 is 30 procent). Dat is ver onder de grens van 50 procent die nodig is om betaald parkeren in te voeren. Alleen in de Paltrokstraat was een meerderheid voor betaald parkeren. In de drie andere straten was een minderheid voor (in de Cornelis van Uitgeeststraat zelfs niemand).
Zaanstad: ‘Als uw straat overwegend nee heeft gestemd, maar wordt omringd door straten die overwegend ja hebben gestemd, dan kán uw straat alsnog worden meegenomen in de invoering.’
Hoe komt Zaanstad dan aan die ‘meerderheid’ van 50 procent? Dat komt omdat mensen ook de vraag hebben gekregen of ze voor betaald parkeren zouden zijn ‘als er in de omliggende straten betaald parkeren is’. Daar antwoorden in de Boerejonkerbuurt-Zuid meer mensen met ‘ja’ op.
Tien voorstanders
In de naastgelegen straten van de Boerejonkerbuurt-Zuid is nu nog geen betaald parkeren. Maar Zaanstad wil ook aan de andere kant van de Paltrokstraat (Boerejonkerbuurt-Noord) betaald parkeren invoeren. De hele Boerejonkerbuurt moet dus tegelijkertijd betaald parkeren krijgen.
Uit de cijfers die Zaanstad over de enquête levert, is af te leiden dat 10 ondervraagden in de Boerejonkerbuurt-Zuid voor de invoering van betaald parkeren zijn ‘als er in omliggende straten betaald parkeren is’. Dat is precies de helft van de 20 mensen die de enquête hebben ingevuld: 50 procent dus en niet ’50 procent +1′.

Zaaneiland
Bij het Zaaneiland zou een ruime meerderheid (56 procent) voor de invoering van betaald parkeren zijn, maar alleen als er in de omliggende straten betaald parkeren is. Op de vraag ‘bent u voor of tegen invoering van betaald parkeren in de straat’ antwoordt maar 40 procent dat ze voor is. In 3 van de 15 ondervraagde straten was een meerderheid voor betaald parkeren.
Omdat volgend jaar betaald parkeren op de Houthavenkade komt, voert Zaanstad dan ook betaald parkeren in op het Zaaneiland.
Betaald of ‘gereguleerd’ parkeren betekent dat bewoners één of twee vergunningen krijgen (2025: € 116,40 per vergunning per jaar) en dat mensen van buiten moeten betalen. Het tarief hangt af van de plek en varieert in 2025 tussen de € 2,50 en € 3,70 per uur. Als je als bewoner bezoek krijgt, kan je voor 400 uur per adres per jaar 50 uur parkeertijd kopen voor € 14,60. Dat komt neer op nog geen 30 cent per uur. Mantelzorgers parkeren gratis.
Kogerveld en Hofwijk
In Kogerveld en Hofwijk is te weinig steun voor betaald parkeren – ongeacht hoe je het vraagt, het komt niet boven de 40 procent. Bovendien was de respons te laag (34 en 25 procent) om een geldige draagvlakmeting op te leveren. Wethouder Slegers: ‘Daarom voeren we in deze gebieden nog geen betaald parkeren in’, nog niet dus.
De regels laten overigens toe dat B&W de uitslag naast zich neerlegt: ‘Na de enquête bekijken we de resultaten van het onderzoek. Het college besluit uiteindelijk of er betaald parkeren wordt ingevoerd. Zij kunnen van de uitslag afwijken.’
Door Piet Bakker op basis van bewonersbrieven, eerder nieuws op De Orkaan, websites Zaanstad draagvlakmeting, betaald parkeren en parkeertarieven, Raadsinformatiebrief & Draagvlakonderzoek. Foto boven: Zaaneiland (De Orkaan), onder Noordervaldeurstraat (Google Street View).

De invoering van betaald parkeren in de Boerenjonker buurt is niet gebaseerd op aantoonbare parkeerdruk, mist voldoende draagvlak onder de bewoners en leidt tot ongerechtvaardigde lasten en ongelijkheid ten opzichte van buurten met instemming.
Het college handelt hiermee in strijd met het beginsel van behoorlijk bestuur en participatie.
Het manipuleren is het zaanse bestuur niet vreemd.
De onbetrouwbaarheidsmeter gaat hier zeker boven de 50+1.
Het aantal inwoners gedeeld door de oppervlakte van zaanstad maal het aantal woningen en daar de wortel uit zal bepalend zijn om het bestuur tot de orde te roepen
Snapt u het nog
voer betaald parkeren in in oud koog word gek hier van het rondjes rijden na mijn werk. Dan maar betalen maar nu is het een crime om redelijk te parkeren in de buurt van je woning.
De gemeente heeft in de plannen voor betaald parkeren beleid geformeerd voor bewoners en bedrijven in het gebied. Maar op de vraag wat ze voor een sportvereniging,met de ohzo bejubelde vrijwilligers, geregeld hebben blijft het angstvallig stil. "Vergeten..".
Op voorstellen van verenigingskant komt geen reactie anders dan uitstellende antwoorden dat ze dat vanwege tijdgebrek nog niet hebben kunnen uitzoeken. Ze zijn al een jaar bezig.
Ik hoop dat de gemeente die sport, sociale binding, vrijwilligerswerk en een sociale functies in een woonbuurt in haar vaandel heeft hier een fatsoenlijke oplossing voor aandraagt in haar beleid.
Zeer creatief. Dat moet jij als burger eens proberen met een bouwvergunning ofzo; en dan op papier een beetje naar beneden afronden.
Het is een slim en listig spel van B&W. Juist in deze omgeving ontstaan grote woonblokken. Met zoals gebruikelijk weinig parkeerplaatsen. Parkeerplaatsen zijn er wel bij de Aldi en de Lidl, maar die zullen de hekken wel sluiten als er parkeer schaarste ontstaat door parkeren door bewoners. Waar dan naar toe ? Juist naar de overkant Kogerveld en Hofwijk. Dat maakt de weg weer vrij voor de volgende stap, ook betaald parkeren invoeren in deze wijken. De Zaanse gezagsdragers zijn niet voor een gat te vangen
Prachtig artikel dit! Heerlijke kost voor de beste stuurlui die aan wal staan te klagen.
Preventieve waarschuwing:
Voor het geval de gemeente het in zijn hoofd haalt om op de Stationsstraat in Koog aan de Zaan betaald parkeren rommelend in te voeren: die is in grote meerderheid TEGEN. Dit geldt ook voor de omliggende Museumlaan en Jan de Wittestraat. We hebben hier geen last van parkerende toeristen, wel van toeristen die voor het eerst op een fiets zitten, maar dat houdt de snelheid lekker laag in de straat
helemaal gek geworden daar vervelen ze zich dat ze met dit soort ideeën komen
zaandam wordt steeds minder leuk vind er al niet veel meer aan maar nu nog minder
Een organisatie kan betrouwbaar zijn in de onbetrouwbaarheid en Zaanstad is daarvan een mooi voorbeeld.
Ondanks mijn moedeloosheid weet men mijn bloeddruk telkens weer tot onverantwoorde hoogten op te kunnen drijven. Ik ben geboren en getogen in Zaandam, maar mijn hekel aan Zaanstad is onpeilbaar.
Ik heb altijd gezegd dat ik niet in een bananenrepubliek wil wonen. Dat is tot nu toe enigszins gelukt, maar met de gemeente is het niet goed gekomen.
Zaanstad heeft eigen regeltjes voor het invoeren van betaald parkeren als de kas maar gevuld wordt voor de tegenslagen die Zaanstad oploopt in andere zaken over betaald parkeren die niet haalbaar zijn of niet door de bewoners ggewenst zijn