In Krommenie worden Kerkstraat*, Noordervaartdijk, Padlaan, Badhuislaan, Weverstraat en Iepenstraat 30 km. De maatregelen moeten dit jaar of in 2026 worden doorgevoerd.
* In het verkeersbesluit beschrijft gemeente Zaanstad de Kerkstraat in Krommenie als het stuk ’tussen de kruising met de Provincialeweg en de kruising met de Noordervaartdijk en Zuidervaartdijk’. Dit ligt alleen in Wormerveer, en zoals de oplettende lezer al zag niet in Krommenie.
De politie heeft wel een paar bedenkingen bij het plan, dat ‘in redelijke mate aan de voorlopige inrichtingskenmerken gebiedsontsluitingsweg 30 km/h. voldoet’. Maar de lange stukken rechte weg en de ‘matige snelheid remmende maatregelen’ zijn niet echt okay. In het verkeersbesluit worden ’te weinig drempels toegepast’ terwijl de politie ook niet overtuigd is ‘van de juiste uitvoering van de drempels alsmede de drempel afstand.’
Ook in 2025 of 2026 komen aan de beurt:
- Wormerveer: Kerkstraat, Lindenlaan, Westerstraat, Noorderstraat, Cor Bruijnweg, Noordeinde, Vlasblomweg, Witte Paardweg.
- Westzaan: J.J. Allanstraat, Zuideinde.
- Assendelft: Dorpsstraat van Zaandammerweg tot Industrieweg en het zuidelijk deel.
Gepland in verband met herinrichting maar nog niet met een jaartal:
- Wormerveer: rest van Zaanweg, Zuideinde (ten oosten van Stationsstraat).
- Zaandam: Spiekeroog, Houthavenkade, Stationsstraat, Rustenburg, Vinkenstraat, Westzijde, Peperstraat, Lohmanstraat.
- Koog aan de Zaan: Rondweg Westerkoog, Kaarsenmakersstraat, Pinkstraat, Verzetstraat.
En daarna staan op de lijst:
- Wormerveer: Noorddijk.
- Zaandam: De Weer (tussen Zuidervaart en Twiskeweg), Paltrokstraat, Veldbloemenweg.
- Koog a/d Zaan: Leliestraat.
Eerder werden al 30 km-zones ingericht in Zaandam (Westzijde tussen Klokbaai en Van Goghweg), Wormerveer (Zaanweg vanaf Stationsstraat tot Zaanbrug) en in Krommenie (Jupiterstraat en omgeving).
Handhaving – zelfs met flitspalen – is tegenwoordig mogelijk op 30 km-wegen. Dat gebeurt onder meer in Amsterdam waar met grote regelmaat boetes worden uitgedeeld.
Door Piet Bakker op basis van website Zaanstad en Verkeersbesluit 30 km Krommenie.
goh joh 30km lees ik overal ingevoerd. op wegen in industriegebieden poeh nou dat zal minder doden geven. maar huh tussen lagedijk zaandijk en westzijde zaandam ligt nog een stuk oud koog!! hier zaten vroeger veel bedrijven, winkels enz deze zijn al lang weg. nu is dit stuk gerenoveerd met nieuwe steentjes nieuwe plantsoenen, nieuwe bomen, of nee heel stuk geen nieuwe bomen maar ook niet zoals eerder toegezegt 30km. het blijkt zelfs dat de borden die er stonden verdwenen zijn. hier racet alles van tankwagen, vuilniswagen tot petjes in dure auto's over het wegdek/ door de straat. ben benieuwd of er nog geld overblijft om nieuwe bordjes te plaatsen. o en toch bezig, gelijk ff 1 richtingsverkeer voor vrachtauto's en tankwagens en ff handhaven op vrachtauto's die s avonds en in het weekend hier gepakeerd staan. nou genoeg te doen na de vakantie. groetjes.
Nu alleen nog handhaven....wie gaat dat doen???
Is al jaren standaard in Amerika.
En op de snelweg 90.
Kwam ik weer in Nederland kreeg ik de eerste dagen de zenuwen van wat er om me heen raasde.
Daarna ook maar gewoon Gas Op De Lolly!
Kritiek is er altijd.
Echter een botsing bij 30 km of bij 50 km maakt meestal een groot verschil. Zeker als er een fietser of voetganger aangereden wordt.
En wees eerlijk zoveel tijd maakt het niet uit.
Eind 2023 voerde Amsterdam een grens van 30 km/u in. Een groot aantal slagaders werden verlaagd van 50 km/u, 4.500 bordjes geplaatst, 140 lichten opnieuw ingesteld en 200 km markering aangepast. Met als doel de veiligheid, leefbaarheid en toegankelijkheid te verbeteren, zit 80% van het wegennet nu op deze cruciale snelheid.
De effecten van deze maatregel werden vóór en na de uitvoering ervan gecontroleerd. Er werden zes onderwerpen behandeld:
1️⃣ Verkeersveiligheid: Op de 30 km/u wegen waren 11% minder aanrijding met een auto, 15% minder aanrijding met een voetganger of fietser en 24% minder aanrijding met een tram of bus.
2️⃣ Leefbaarheid: Geluidsvervuiling daalde met 1,5 decibel, oftewel 5,5% op de logaritmische schaal. Onderzoekers waargenomen een toename van sociale interacties op straatniveau.
3️⃣ Snelheden: De totale snelheid daalde met 8%, met een grens nalevingspercentage van 63%. Er was een vermindering van 80% in zware snelheid (ruim 55 km/u).
4️⃣ reistijden: Er was geen meetbaar effect op de responstijden van hulpdiensten. Een gemiddelde autorit had 30 seconden vertraging.
5️⃣ Verkeersvolume: Ondanks 1% bevolkingsgroei bleef autoverkeer en luchtvervuiling ongewijzigd.
6️⃣ Ondersteuning: 60% van de inwoners was zeer positief over de maatregel.
Een jaar sinds de introductie blijkt dat de gestelde doelen achter de 30 km/u-maatstaf van Amsterdam de goede kant op gaan en zorgen over negatieve effecten zijn ongegrond. Dit sluit aan - en voegt toe - het groeiende aantal bewijs dat andere wereldwijde steden een soortgelijke zet zouden moeten overwegen. Eind 2023 voerde Amsterdam een grens van 30 km/u in. Een groot aantal slagaders werden verlaagd van 50 km/u, 4.500 bordjes geplaatst, 140 lichten opnieuw ingesteld en 200 km markering aangepast. Met als doel de veiligheid, leefbaarheid en toegankelijkheid te verbeteren, zit 80% van het wegennet nu op deze cruciale snelheid.
De effecten van deze maatregel werden vóór en na de uitvoering ervan gecontroleerd. Er werden zes onderwerpen behandeld:
1️⃣ Verkeersveiligheid: Op de 30 km/u wegen waren 11% minder aanrijding met een auto, 15% minder aanrijding met een voetganger of fietser en 24% minder aanrijding met een tram of bus.
2️⃣ Leefbaarheid: Geluidsvervuiling daalde met 1,5 decibel, oftewel 5,5% op de logaritmische schaal. Onderzoekers waargenomen een toename van sociale interacties op straatniveau.
3️⃣ Snelheden: De totale snelheid daalde met 8%, met een grens nalevingspercentage van 63%. Er was een vermindering van 80% in zware snelheid (ruim 55 km/u).
4️⃣ reistijden: Er was geen meetbaar effect op de responstijden van hulpdiensten. Een gemiddelde autorit had 30 seconden vertraging.
5️⃣ Verkeersvolume: Ondanks 1% bevolkingsgroei bleef autoverkeer en luchtvervuiling ongewijzigd.
6️⃣ Ondersteuning: 60% van de inwoners was zeer positief over de maatregel.
Een jaar sinds de introductie blijkt dat de gestelde doelen achter de 30 km/u-maatstaf van Amsterdam de goede kant op gaan en zorgen over negatieve effecten zijn ongegrond. Dit sluit aan - en voegt toe - het groeiende aantal bewijs dat andere wereldwijde steden een soortgelijke zet zouden moeten overwegen. Eind 2023 voerde Amsterdam een grens van 30 km/u in. Een groot aantal slagaders werden verlaagd van 50 km/u, 4.500 bordjes geplaatst, 140 lichten opnieuw ingesteld en 200 km markering aangepast. Met als doel de veiligheid, leefbaarheid en toegankelijkheid te verbeteren, zit 80% van het wegennet nu op deze cruciale snelheid.
De effecten van deze maatregel werden vóór en na de uitvoering ervan gecontroleerd. Er werden zes onderwerpen behandeld:
1️⃣ Verkeersveiligheid: Op de 30 km/u wegen waren 11% minder aanrijding met een auto, 15% minder aanrijding met een voetganger of fietser en 24% minder aanrijding met een tram of bus.
2️⃣ Leefbaarheid: Geluidsvervuiling daalde met 1,5 decibel, oftewel 5,5% op de logaritmische schaal. Onderzoekers waargenomen een toename van sociale interacties op straatniveau.
3️⃣ Snelheden: De totale snelheid daalde met 8%, met een grens nalevingspercentage van 63%. Er was een vermindering van 80% in zware snelheid (ruim 55 km/u).
4️⃣ reistijden: Er was geen meetbaar effect op de responstijden van hulpdiensten. Een gemiddelde autorit had 30 seconden vertraging.
5️⃣ Verkeersvolume: Ondanks 1% bevolkingsgroei bleef autoverkeer en luchtvervuiling ongewijzigd.
6️⃣ Ondersteuning: 60% van de inwoners was zeer positief over de maatregel.
Een jaar sinds de introductie blijkt dat de gestelde doelen achter de 30 km/u-maatstaf van Amsterdam de goede kant op gaan en zorgen over negatieve effecten zijn ongegrond. Dit sluit aan - en voegt toe - het groeiende aantal bewijs dat andere wereldwijde steden een soortgelijke zet zouden moeten overwegen.
@Sonja Puhl Diele, waarom dezelfde tekst in uw reactie 3x?
Gelukkig blijft de Houtveldweg een racebaan en als er een snelheidscontrole plaatsvindt is die vanwege het gebrek aan fantasie zo opvallend mogelijk.
Dat is wel weer aardig.
Kerkstraat in Krommenie? Er is wel een Kerkplein maar die is slechts 25mtr, lang en loopt over in de Heiligeweg wat vooral 's avonds een racebaan is maar om de een of andere onduidelijke reden geen 30km is geworden.
Die dikke bakken zoals Mercedes bmw en golfjes die hier over de iepenstraat volle bak het dorp inscheuren
zullen die zich nu anders gaan gedragen ? of wordt er straks ook gecontroleerd ?
het gaat alleen maar om geld er zijn in Amsterdam meer ongelukken met fatbike sinds de 30 km ingevoerd alles na apen lekker met al die linkse jongens ga zo door zaanstad
30 km/u is om gek van te worden als je op doorgaande wegen rijdt. Elk normaal mens rijdt in kleinere straatjes al langzamer dan 50.
Kost ook wat, op elke straathoek een nieuw bord omdat 50 km/u na elke zijstraat opnieuw geldt.
Flitspalen in een zone 30 zijn niet nodig. Volgens de wet moet een zone 30 zo zijn ingericht dat je niet harder kan rijden dan 30. Dus zorg voor een goede weginrichting en er is geen probleem.
30km moet je toepassen waar het nodig is, niet op lange overzichtelijk stukken.
Ben voor klimaatverandering maar niet als je het door je strot word geduwd als je on Amsterdam rijd word je aan alle kant voorbij gereden zowel linkse als rechts door rood rijden politie doet niks maar wel als je auto 10 cm verkeerd staat meteen een boete en dat rapport is betaalt door de Amsterdam alles moet wijken voor de wappies en de gewone man mag geen auto meer hebben
Ik snap helemaal niks van je reactie. Wat heeft klimaatverandering hier nu mee te maken? Of het klaarblijkelijke niks doen van de politie in Amsterdam, het betalen van een rapport door Amsterdam, de wappies én de gewone man?
Gaan we Amsterdam weer nadoen.
Misschien beter om ons te laten inlijven door die stadstaat.
Weer een reden om te verhuizen?