Op de Herengracht, Lucy Stonestraat, Ebbehout en Rustenburg komen vier nieuwe autodate-locaties. Die zijn niet zoals eerder gemeld werd van Greenwheels maar van concurrent MyWheels* die de nieuwe plekken reserveert voor elektrische deelauto’s.

Op drie van de vier locaties stonden al laadpalen met twee plekken, één daarvan – in totaal drie – wordt nu gereserveerd voor elektrische MyWheels-auto’s. Bij Rustenburg nr 13 komt een nieuwe voorziening. Er komt in totaal één nieuwe oplaadplek bij.

Begin juli werden ook al nieuwe autodatelocaties aangekondigd. Aanvankelijk zouden die uitsluitend voor elektrische auto’s zijn maar omdat het wagenpark van Greenwheels te weinig elektrische auto’s omvatte lukte dat niet.

MyWheels kan dat dus wel leveren. Dit bedrijf biedt nu in Zaanstad ook al deelauto’s die vrijwel allemaal elektrisch zijn: Renault Zoe’s, MG4’s, Hyundai IONIQ 5’s en Hyundai Kona’s onder meer op de Prins Hendrikkade, Waddenbuurt, Hoornseveld, Bomenbuurt, Poelenburg, Rosmolenbuurt en Oud-Koog. Op een paar plekken kan je ook gebruik maken van een Opel Corsa op benzine. MyWheels streeft ernaar voor het einde van dit jaar volledig elektrisch te zijn.

In het officiële verkeersbesluit staat dat ‘de bruikbaarheid van deze plaats voor elektrische auto gewaarborgd wordt’. Dat lijkt dus inderdaad op verplicht.

Op de Herengracht, Lucy Stonestraat en Ebbehout zijn al laadpalen. Daar komt één plek voor deelauto’s, de andere is voor algemeen gebruik (van elektrische auto’s). Op het Rustenburg zal deze voorziening nog worden geplaatst.

Rustenburg: een nieuwe plek
Lucy Stonestraat, de plek rechts wordt geserveerd voor elektrische deelauto van MyWheels
Herengracht / Westzijde, de plek links wordt geserveerd voor elektrische deelauto van MyWheels

Vragen DZ

Democratisch Zaanstad wil weten hoe deze maatregel aantoonbaar bijdraagt aan het terugdringen van autobezit en CO₂-uitstoot in Zaanstad? De partij vreest dat het besluit impact heeft op de parkeerdruk in wijken zoals Oud-West en het centrum van Zaandam. En:

‘Hoe wordt voorkomen dat de aangewezen plekken langdurig leeg blijven als de vraag naar deelauto’s op deze locaties tegenvalt, terwijl bewoners parkeerplek zoeken?’


* In het verkeersbesluit is uitsluitend sprake van ‘autodate’. Bij de vorige uitbreiding ging het over Greenwheels en daar zou eerst sprake zijn van alleen elektrisch wat later niet bleek te kloppen. Om een dergelijk misverstand hier te voorkomen vroegen we Zaanstad of dit uitsluitend elektrisch was. In dat bevestigende antwoord ging het over Greenwheels en auto’s ‘zoals Greenwheels’. Daarop reageerde MyWheels dat het om hun auto’s ging. Dat checkten we bij de gemeente die dat bevestigde.

Door Piet Bakker & Rick Nieborg, met informatie van woordvoering Zaanstad, Verkeersbesluiten in gemeenteblad Zaanstad, MyWheels, vragen DZ en eerder nieuws op De Orkaan. Afbeeldingen uit Verkeersbesluiten.