Aan het Hanenpad in Zaandam komen voorlopig geen laadpalen. Het verkeersbesluit waarin ’twee parkeervakken zijn aangewezen uitsluitend voor elektrische auto’s’ is door Zaanstad ingetrokken.

In februari was Zaanstad nog voor. Dit omdat ‘elektrische auto’s energiezuinig zijn en geen uitstoot van uitlaatgassen hebben en daarmee een bijdrage leveren aan milieudoelstellingen van gemeente Zaanstad en rijksoverheid’. En ze vond ook ‘dat het algemeen belang wordt gediend wanneer plaatsen met een oplaadpunt beschikbaar zijn voor elektrische auto’s’.

De ‘mogelijk hoge parkeerdruk in de omgeving’ was ‘geen aanleiding om de gevraagde laadpaal elders te plaatsen’. Het zou mensen stimuleren tot de aanschaf van een elektrische auto, of zoals dat in duurzaamheid-bargoens heet: ’tot een snellere verduurzaming van het autobezit in de omgeving’.

De politie was akkoord, althans, er heeft: ‘volgens artikel 24 BABW overleg met de politie Noord-Holland plaatsgevonden’.

Bezwaar

Maar nu is het van de baan. ‘Vanwege een bezwaar’ is het ‘niet wenselijk’ volgens de gemeente. Dit omdat de ‘vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk gewaarborgd moet zijn’ (het zijn geen plekken op de weg overigens). Opnieuw heeft overleg met de politie Noord-Holland plaatsgevonden ‘waarbij de politie akkoord gaat met intrekking van verkeersbesluit 9507824’.

Zaanstad onderzoekt nu een andere locatie, ‘omdat er in de buurt behoefte is aan extra laadpalen’. Dat laatste is opmerkelijk. Het eerste verzoek kwam helemaal niet uit een ‘behoefte’, maar van de ‘organisatie die voor elektrische auto’s laadpalen plaatst’. En zoals uit het eerste besluit bleek, kwam die paal er om mensen over te halen een elektrische auto te kopen.

Hier komen ze dus niet…

Door Piet Bakker op basis van verkeersbesluiten Zaanstad en woordvoerder gemeente. Afbeeldingen uit Google Street View.