In Amsterdam-Zuid is het normaal, maar ook in Zaandam rijden steeds meer leerlingen in een Biro, de luxe brommobiel of ‘city car’. Warm en droog in de winter en zomers gooi je de deuren open. Handig, maar het betekent nóg een voertuig op drukke fietspaden. Parkeren mag bovendien vrijwel overal.
50woordenfoto
Soms zegt een foto meer dan 1.000 woorden. 1.000 vinden we teveel van het goede, maar foto’s van zaken waar we tegenaan liepen, voorzien wij (of jij!) nu en dan van 50 woorden.
Ook een foto met 50 woorden? Stuur ze aan De Orkaan.


Door Merel Kan met een foto en informatie van Rob Hendriks.
Aanvulling op de reactie van Herma.
De Niro is een brommobiel en volgt zowel binnen als buiten de bebouwde kom de rijbaan. En niets anders! Het motorrijtuig mag slechts bestuurd worden door een persoon die een geldig rijbewijs bezit.
Het motorrijtuig voert een kentekenplaat aan de achterzijde. ook moet er een goedgekeurde sticker op de achterkant aanwezig zijn waarop het getal 45 km staat vermeld. Voor de inzittenden van zo'n voertuig wordt het dragen van de autogordel verplicht gesteld. ook moet er minimaal een WA verzekering zijn afgesloten. De APK is niet van toepassing. En voor parkeren volgen deze bestuurders de regeling als die van automobilisten.
Zoals gewoonlijk loopt de politiek weer achter in snelle beslissingen hoe hier mee om te gaan in de verkeerswetgeving. Als je weet dat sommige zaken zo lang duren lijkt een zin dat een voertuig pas de weg op mag als er een goedkeuring is afgegeven en duidelijk is wat er wel én niet mee mag.
Zullen alle mensen die van dit soort voertuigen gebruik maken zich realiseren dat ze het voor mensen die écht afhankelijk zijn van hun invalideautootje uiteindelijk de dupe worden?
Op de foto staat een Opel Rocks, geen Biro.
Gelukkig mogen brommobielen niet over de (brom)fietspaden en dus ook niet door de fiettunnels.
En mag deze hier dus eigenlijk niet staan.