Wethouder Gerard Slegers is door een ‘overgrote’ meerderheid van de partijen in de raad van Zaanstad teruggestuurd naar de tekentafel om zijn voorstel over het Binnenhavengeld aan te passen. Zoals het er nu ligt kan het niet op goedkeuring van de raad rekenen.

Slegers ging daarmee akkoord: ‘Ik ben er niet bij gebaat als het voorstel straks afgeserveerd wordt’. De consequentie is wel dat het Vaarvignet niet meer in 2026 kan worden ingevoerd en ook dat Zaanstad nu met een extra tekort van € 300.000 op de begroting zit opgescheept. De wethouder vatte de kritiek positief op: ‘altijd fijn als je politiek gevoelige zaken in je portefeuille hebt, ik loop daar niet voor weg.’

Zaanstad gaat een of twee exportsessies organiseren met de woordvoerders van de verschillende partijen en de insprekers en het resultaat daarvan ‘meenemen om het voorstel nog krachtiger te maken’.

Dat zal nog een hele klus worden. POV-raadslid Perry van der Velden: ‘de antwoorden op vragen leverden nog meer vragen op, er is onduidelijkheid alom en het voorstel is niet conform de opdracht van de raad. De technische presentatie riep nog meer vragen op. Het stuk is niet rijp voor besluitvorming. Haal het van de agenda.’

En dat gebeurde dan ook. De vergadering die een uur had moeten duren, was na iets meer dan 20 minuten voorbij. En van die tijd was ook nog ruim de helft besteed aan een ‘minuutje schorsing’ die voorzitter Marieke Visser had ingelast.

Veiligheid

Tijdens de expertsessies mogen de fracties vragen stellen. Dat gebeurde eerder tijdens de technische sessie en via schriftelijke en technische vragen. Daarnaast waren er vier insprekers met een lange waslijst van problemen. De bedragen voor het vignet zouden erg hoog zijn, het zou een kettingreactie bij andere gemeenten veroorzaken waardoor varen onbetaalbaar zou worden, zeker voor mensen met een kleine beurs, er wordt geen onderscheid gemaakt tussen kleine en grote schepen, handhaving zou vrijwel onmogelijk zijn, het was oneerlijk dat pleziervaarders moeten betalen voor het opsporen van jeugdige overtreders en het ophalen van scheepswrakken, de gevolgen voor horeca zouden negatief zijn omdat watersporters Zaanstad gaan mijden, etc.

Slegers wil best naar het voorstel kijken maar bleef erbij ‘dat we het allemaal met elkaar eens zijn dat er wat moet gebeuren op het gebied van veiligheid en handhaving’.

Door Piet Bakker op basis van Zaanstad Beraad van 11 september 2025 (vanaf 01.34).