Het college van B&W van Oostzaan heeft de schriftelijke vragen over de nieuwbouw van De Rietkraag beantwoord. Het gaat om een project dat al sinds 2018 speelt en inmiddels is uitgegroeid tot een van de meest besproken dossiers van de gemeente.
De plannen zijn fors: op de huidige plek aan de Rietschoot komt een nieuw gebouw van zo’n 3.500 vierkante meter, ruim drie keer groter dan de bestaande school. Het pand krijgt vier lagen en wordt 14,7 meter hoog. Behalve een basisschool komen er ook een kinderopvang, kinderbibliotheek en speelruimte in. Daarbovenop worden appartementen gebouwd.
Hoeveel dat er precies worden, is nog niet vastgelegd. In varianten is eerder gesproken over zes tot 25 woningen; in recente stukken wordt uitgegaan van 22. Het college benadrukt dat het definitieve aantal pas in het eindontwerp wordt bepaald. Alle woningen worden betaalbare koopappartementen, bedoeld voor Oostzaanse starters.
Volgens het college is de schaalvergroting nodig om de onderwijskundige visie van stichting Opspoor te kunnen uitvoeren en tegelijk woningen bovenop de school te realiseren. Daarmee zou groen, speelruimte en parkeren in de wijk zoveel mogelijk behouden blijven.
Discussie
De rol van de klankbordgroep van omwonenden staat centraal in de discussie. Het college stelt dat die groep een doorslaggevende invloed heeft gehad: zij wilden nieuwbouw op de huidige plek en geen losse woningen naast de school. Dat leidde tot het huidige ontwerp, dat compacter op de grond maar hoger in de lucht is. Daarvoor zijn wel tijdelijke lokalen nodig, wat extra krediet kostte.
Veel omwonenden en oppositiepartijen – D66, CDA, GroenLinks en ON! – ervaren het anders. Zij vinden dat de participatie gebrekkig verliep en dat er onvoldoende is geluisterd.
Tijdens de inloopavond van 4 maart 2025 zouden bewoners niet actief om input zijn gevraagd. Ook voelen zij zich overvallen door de uiteindelijke hoogte van vier bouwlagen. Het college bestrijdt dat beeld en wijst erop dat input van de klankbordgroep ‘verregaand’ is meegewogen, maar dat ook andere belangen, zoals die van ouders, starters en de stedenbouwkundige structuur, mee moesten tellen.
Zorgen over verkeer, parkeren, geluidsoverlast en afvalvoorzieningen zijn volgens het college onderdeel van de uitwerking van de openbare ruimte.
Er komt nog één participatiemoment specifiek over mobiliteit en verkeersveiligheid. Over de financiële kant is het bestuur terughoudend: een begroting wordt in dit stadium niet openbaar gemaakt vanwege concurrentiegevoeligheid, maar kan wel in besloten kring worden toegelicht.
De planning is dat De Rietkraag in het schooljaar 2025/2026 tijdelijk verhuist. Ondertussen wordt gewerkt aan een definitief ontwerp dat dit najaar klaar moet zijn. Daarna volgt de selectie van aannemers.
BOPA
De vergunningverlening loopt via een BOPA-procedure en komt uiteindelijk bij de raad. Een BOPA (buitenplanse omgevingsplanactiviteit) is een omgevingsvergunning voor een plan dat niet past in het omgevingsplan. De gemeente kan zo’n project toch toestaan, maar het omgevingsplan zelf blijft ongewijzigd.
Juridische stappen van omwonenden zijn volgens het college niet uit te sluiten, maar B&W zegt vertrouwen te hebben in de zorgvuldigheid van plan en proces.
Door: Dorine Kat, met informatie uit de beantwoording van de vragen en uit het Orkaan-archief.
Het is aardig om niet alleen het bericht in de Orkaan te lezen, maar ook de beantwoording van de raadsvragen. Al is dat antwoord moeilijk te vinden en met 27 pagina’s wel erg lang.
Zie: https://oostzaan.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Details/c4e07b96-2b56-4ac6-af49-a47843161b91
Er zijn vraagtekens bij de hoogte van het gebouw. En natuurlijk: de bouwmassa is belangrijk. Al vind ik dat Oostzaners wel veel klagen, maar weinig verdragen. Kijk eens naar hoe het met scholen in Wormer is gedaan. Ook daar stonden mensen op hun kop en was het einde der tijden nabij. Het enige gebrek daar zijn de veel te kleine schoolpleinen. Dat is bij de Rietkraag prima bedacht.
Met de school in Oostzaan komt het wel goed, daar zit het schoolbestuur bij. Met de woningen is dat nog maar de vraag. De gemeente wil een bouwer/ontwikkelaar vinden om de school en de woningen te bouwen. Voor de school moet worden betaald, de woningen leveren in principe geld op. Hoeveel vrijheid krijgt die ontwikkelaar bij de woningen? De gemeente wil als eis stellen dat er betaalbare koopwoningen komen, en noemt daarbij als grens die van de Nationale Hypotheekgarantie. Dat is € 450.000,- ! Dat lijkt me voor starters niet echt betaalbaar, en zeker niet voor alleenstaanden. Het is dus interessant hoe de gemeente er ook goedkopere woningen gaat eisen. En dan geen veredelde meterkasten.
Overigens moet ook nog de openbare ruimte (groen, parkeren) worden ingevuld, en betaald.
of,helemaal geen school en alleen woningen hoeveel scholen hebben we nodig,er zijn er 3 en het dorp vergrijst en grote woonwijken zie ik hier niet meer komen het is hier en daar wat woningen,tenzij we het twiske volbouwen,dus eerst wat demografisch onderzoek doen en naar de toekomst kijken wat nodig is.
Een verbouwing van een school wordt hier misbruikt om er een kolossaal bouwplan doorheen te drukken.
Nu al 25 woningen 4 bouwlagen hoog.
Het is te zot voor woorden. over de belangen van de omwonenden en leerlingen wordt gewoon heengewalst. Over een dakkapel wordt moeilijk gedaan, behalve als er andere belangen spelen.
Ik ben lid van de klankbord groep en woon nabij de school, dit plan is niet waar wij ons akkoord aan hebben gegeven. Dit betrof 2 bouwlagen en geen 22 woningen. En nu zijn het er opeens 25.
De infrastructuur is hier niet op ingericht. Daar is al op gewezen en 4 bouwlagen is absurd op deze locatie.
De uitkomst van een klankbordgroep is relatief vrijblijvend: het bevoegd gezag kan de zorgen en behoeften uit de dialoog naast zich neerleggen. Wel is het belangrijk dat ze in dat geval uitlegt waarom andere belangen zwaarder wegen.