Het moet veiliger worden op de Ringdijk Engewormer, vindt GroenLinks. De fractie kwam met een voorstel om de weg strakker in te richten: lagere snelheid, drempels en bredere fietsstroken. Maar het college van Wormerland voelt er niets voor.
GroenLinks wil dat de weg wordt ingedeeld als erftoegangsweg type 2, dat de snelheid omlaag gaat naar 30 kilometer per uur en dat er elke vijftig meter een drempel komt. Ook bij de uitritten van Tuincentrum Ofman moet het overzichtelijker. Volgens de partij zijn de plannen die nu op tafel liggen onveilig voor fietsers en voetgangers. De Fietsersbond en buurtbewoners zouden zich daar ook tegen keren.
Het college ziet de zorgen, maar wijst de voorstellen af.
De Ringdijk is volgens hen een belangrijke ontsluitingsroute richting de A7. Een lagere classificatie en een lagere snelheid zouden daarom juist averechts werken. Bovendien kan een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur alleen worden ingevoerd na een wijziging van de bebouwde komgrens. Daar gaat de provincie over en zo’n procedure duurt minstens een jaar.
Intussen ligt er al een aanbesteding voor groot onderhoud. Vanaf 20 oktober wordt de weg opnieuw geasfalteerd. De nieuwe weg krijgt in het midden een rijstrook van 2,2 meter breed. Aan beide kanten komen fietsstroken (‘fietssuggestiestroken’) van 1,2 meter. Ook komen er extra verkeersplateaus, dichter op elkaar dan nu.
Eerder speelde al een vergelijkbare kwestie. Het college meldde toen dat het doortrekken van de aangepaste weginrichting tot aan de Engewormerbrug onmogelijk is, omdat de dijk daar smaller is. Voor fietsers blijft daardoor slechts een smalle strook van ongeveer 90 centimeter over, tot onvrede van de Fietsersbond en partijen als GroenLinks, D66 en CDA. Later besloot het college die stroken toch te verbreden naar 1,20 meter en rood te kleuren, met extra drempels en bermtegels voor meer veiligheid.
Volgens het college zijn de contracten getekend en kan het ontwerp niet meer worden aangepast zonder forse financiële risico’s. Dat zou ruim een ton extra kosten en bovendien zorgen dat weggebruikers nog langer over een slecht wegdek moeten rijden. Daarom adviseert het college de raad om het GroenLinks-plan links te laten liggen.
Door: Merel Kan met informatie uit het Raadsbericht initiatiefvoorstel Engewormer, het antwoord van het college en het Orkaan-archief. De foto boven is gemaakt door Rick Nieborg.
B&W is tégen een veiligere situatie? Heel bijzonder. Die ringdijk van Bartelsluis tot de tolbrug bij manege Veldt (en van die Tolbrug tot de Leeghwaterweg) is een sluiproute voor autoverkeer en het stukje op de foto is het breedste en voor fietsers het veiligste stukje van die route. Een goede oplossing voor iedereen weet ik niet, maar de huidige situatie is echt niet oké. Als fietser ben ik ervóór om deze sluiproute voor autoverkeer af te sluiten. Dat scheelt ook een hoop dode dieren op deze weg, die dwars door beschermd Natura2000-gebied loopt.
ik weet niet hoor, maar roodasfalt en borden auto te gast geeft voor beide partijen duidelijkheid. als je de snelheid op de rest vd polderwegen 50km maakt ipv 60km scheelt ook weer. het barst vd doodgereden dieren. bij iets lagere snelheid is de remweg ook korter. volgens mij win win met weinig exstra kosten! fijn weekend.
Hier in Purmerend is er ook een stukje “ auto te gast” , men trekt zich er niets van aan en rijden met 50 km per uur de fietsers aan de kant.
Het is gewoon de mentaliteit tegenwoordig en die is zo gegroeid dankzij het gebrek aan handhaving.