De rondweg door Westerkoog krijgt definitief een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. De 24-uurs opening van busbrug De Binding is voor begin 2028 gepland. Dan wordt meer verkeer op De Glazenmaker en De Wildeman verwacht.
De rondweg wordt een GOW30-weg (Gebiedsonsluitingsweg) waar het verkeer op de rondweg voorrang heeft. Om de veiligheid te vergroten komen er op De Glazenmaker bredere fietsstroken en langs De Wildeman van de rijbaan gescheiden fietspaden.
Wethouder Mobiliteit Gerard Slegers zegt in het persbericht van Zaanstad: ‘Het nieuwe ontwerp zorgt ervoor dat er een soepele en veilige doorstroming zal zijn van het extra verkeer. Er is meer ruimte voor voetgangers en fietsers, wat de verkeersveiligheid zal verbeteren.’
Drempels
De bus zal stoppen bij de haltes op de rijbaan, ook komen er drempels. De oversteekplaatsen voor voetgangers komen volgens Zaanstad op betere locaties, ‘geven een snelheid remmend effect en zijn gunstig voor de veiligheid van voetgangers en fietsers’.
Het trottoir blijft tegen de gevel van de woningen en ook de brede groenstrook met bomen tussen de woningen en de rondweg blijft.
De gemeenteraad moet zich nog buigen over het ontwerp. Bij een positief besluit zal het werk aan de rondweg in 2027 plaatsvinden. Naar verwachting kan dan in het eerste kwartaal van 2028 de busbrug open.

AANVULLING: De Fietsersbond Zaanstreek wil liever geen verhoogde fietspaden langs De Wildeman, omdat die niet nodig zijn als die weg als geloofwaardige 30km-weg wordt ingericht. Afzien van die verhoging maakt bredere fietspaden mogelijk (20cm extra) en levert volgens de bond ‘meer prikkels voor automobilisten om zich aan de maximumsnelheid te houden’. De bond adviseert ook geen zebrapaden op het fietspad aan te brengen waar voetgangers veilig even kunnen wachten (dat is dus met name bij de bushaltes).
Een éénrichtingsfietspad bij de rotonde is volgens de Fietsersbond veiliger, maar die moet dan anders ingericht worden om te voorkomen dat fietsers een klein stukje tegen de richting in fietsen als zij op de rotonde linksaf moeten. Fietsers die vanaf De Wildeman linksaf naar Westzaan willen afslaan zouden eerder (vanaf de Guldenakker) over moeten kunnen steken naar een kort stukje tweerichtingenfietspad langs de noordkant van De Wildeman. Zoiets zou ook moeten voor fietsers die vanaf De Glazenmaker naar de Westerkoogweg willen.
Daar waar het te verwachten is dat autoverkeer langs De Glazenmaker bij een bushalte op de bus moet wachten, adviseert de bond fietspaden ruim vóór de bushalte uit te buigen. Dat voorkomt dat fietsers door wachtende auto’s geblokkeerd worden.
Door Piet Bakker op basis van persbericht Zaanstad en informatie van Fietsersbond Zaanstreek. Foto boven: Siem van Westen. Grotere (en beter leesbare) kaarten van de rondweg zijn op de pagina busbrug de Binding bij Zaanstad te bekijken (bij ‘Documenten’).

Na openstelling van de busbrug komt er 3x meer verkeer door Westerkoog minstens, en gelijk maak je er 30 km weg van. In de praktijk zal men veel harder rijden om snel naar de A8 te racen. Ik voorzie de nodige ongelukjes........
En Slegers denkt dit echt?
Slapen doen we `s nachts en deze wethouder doet ons geloven dat hij niet over één nacht ijs gaat.
De Binding open in 2028 zal een utopie blijken te zijn.
Narrige buurtbewoners zullen dit besluit weer bij de rechter aanvechten en het is dus de rechter die bepaald, niet de wethouder.
Tja, en dan weer die fietsersbond, die het zoals zo vaak niet snapt.
Verhoogde fietspaden zijn veiliger omdat dan de rijbaan optisch smaller wordt waardoor automobilisten vanzelf langzamer gaan rijden.
In de huidige situatie wordt het fietspad vaak als rijbaan meegenomen.
Daarnaast is het met belijning ook het één en ander mogelijk om het verkeer langzamer te laten rijden.
En als laatste punt is het noodzakelijk te handhaven want zonder handhaven zal er echt niet langzamer worden gereden als nu het geval is.
Bushaltes zouden bij groenstroken breder gemaakt kunnen worden zodat de bussen niet half op de rijbaan staan.
En als een bestaande bushalte niet een stukje naar achteren geplaatst kan worden dan moet die verplaatst worden naar een plek waar het wel kan.
Op deze manier hoeven de automobilisten niet te wachten en kunnen fietsers gewoon door.
Daarnaast laten fietsers zich niet blokkeren door wachtende automobilisten, die rijden gewoon over de stoep.