Natasja* las de ervaringen van Bewonersbelang Gagarinstraat en Van Allenstraat met de ontruiming van de gemeenschappelijke ruimten in de flats. Die bevestigden wat haar en andere huurders slapeloze nachten bezorgt. Huurders die vastlopen in de onwil van Parteon is volgens haar een structureel probleem.
Natasja heeft met haar ervaringen de openbaarheid gezocht om bewustzijn te creëren: hoe komen beleid en handelen over op huurders en hoe moeten huurders daarmee omgaan?
‘Het gevoel overheerst dat Parteon zijn zin doordrukt, ongeacht de gevolgen voor de huurders. Bewoners voelen zich onveilig, ongehoord en machteloos. Ik heb sinds 2024 mijn gelijk alleen kunnen halen via de rechter in hoger beroep bij de Huurcommissie. Ik heb ook klachten ingediend bij de interne klachtencommissie van Parteon, de Woonbond, de Geschillencommissie. Tot nu toe zonder structureel resultaat. Binnenkort ga ik bij de Stichting !Woon een klacht indienen.’
Natasja heeft tijdens zittingen ervaren dat Parteon slordig is in de administratie. ‘Er zijn veel onwaarheden verteld, waardoor het leek of ik ongelijk had.’
Dossier huurder flat Zaandam
Nieuwe voordeur
Vorig jaar is in een beroepszaak de klacht van Natasja gehonoreerd. Parteon heeft toen bij alle huurders de voordeur en een keukenraam vervangen.
‘Voor mij persoonlijk was dat heel belangrijk, omdat mijn voordeur al lange tijd niet goed sloot. Het heeft me enorm veel inspanning gekost om dat voor elkaar te krijgen. Het was ook een kromme situatie, want sommige buren hadden wel een nieuwe deur gekregen. Anderen, waaronder ik, niet. Volgens Parteon was er geen geld meer om in deuren te investeren.’
Toegangsdeuren
‘De toegangsdeur naar onze flat is zo strak afgesteld dat je je twee handen moet gebruiken om binnen te komen. Voor ouderen, mensen met een beperking of bewoners met boodschappen is dit onmogelijk. Zelf kan ik mijn woning regelmatig niet in.’
Parteon zou deze ervaringen wegwuiven onder het mom van ‘veiligheid’ met als gevolg dat de sloten steeds gesloopt worden:
‘De klachten liggen er al jaren. Met foto’s en video’s als bewijs. In plaats van oplossingen te zoeken, stuurde Parteon persoonlijke dreigbrieven naar alle huurders. Veel bewoners voelen zich geïntimideerd. Excuses zijn nooit gekomen. De problemen bestaan nog steeds. Terwijl Parteon in haar missie de huurders een veilige basis wil bieden.’
Galerijschade
Na werkzaamheden heeft Parteon een schoonmaakbedrijf ingeschakeld die de galerij zou schoonmaken. Dat is gedaan met hogedrukspuiten waardoor de verf is losgekomen. Die schade is nooit hersteld, wat wel beloofd is. Bewoners lopen nu verf naar binnen en kinderen spelen in de schilfers. Niemand durft het schoon te maken, omdat het dan erger wordt. De huurster is hiervoor binnenkort aanwezig bij een zitting van de Huurderscommissie.
Deurbellen
De intercom werkt al jaren niet goed. Hierdoor blijven de toegangsdeuren vaak openstaan. In plaats van te investeren in een nieuwe installatie, wordt de schuld bij de bewoners gelegd:
‘Ik zou de hoorn niet goed terugleggen. Uiteindelijk bleek er beneden een printplaat kapot te zijn, maar voordat die vervangen was bleven de deuren dicht, miste ik pakketten en bezoek.’
Aanmaningen
Tijdens lopende zaken bij de Huurcommissie heeft Parteon Natasja aanmaningen gestuurd en in 2024 zelfs een deurwaarder ingezet:
‘Ik heb een advocaat moeten inschakelen om dit recht te zetten. Dit jaar loopt er weer een zaak bij de Huurcommissie. Hopelijk is na alle mails het kwartje gevallen dat er geen deurwaarders mogen worden ingeschakeld als er een procedure loopt.’
Handtekeningenactie
De huurster is naar aanleiding van haar klachten een handtekeningenactie begonnen om steun van andere bewoners te krijgen. Dat leverde naast de klachten van Natasja ook meldingen op over schimmel, slechte isolatie en het gebrek aan woongenot. Wel wordt er schilderwerk uitgevoerd dat weinig lijkt toe te voegen. Helaas zijn deze bewoners niet in beweging gekomen door tijdgebrek, taalproblemen of digitale onwetendheid.
Natasja heeft de Geschillencommissie aangeschreven maar die verwees haar naar de Huurcommissie, omdat het een geschil met de corporatie is over de huur. Zij heeft de interne klachtencommissie van Parteon twee keer ingeschakeld, maar haar klachten zijn telkens afgehandeld zonder oplossing. Zij stelt dat haar besluit blijft staan.
Bij het Huurdersplatform van Parteon worden haar klachten besproken in de werkgroep Bewonerscommissies en meegenomen in het volgende overleg met Parteon.
Missie
In de missie van Parteon staat onder meer:
‘Parteon wil mensen een thuis bieden, als fundament onder hun bestaan; een veilige basis om voluit te kunnen leven. Zodat mensen – voor wie dit niet altijd vanzelfsprekend is – ervaren dat ze ertoe doen, meedoen, en iets te kiezen hebben.’
En:
‘Wij beloven onze huurders: wat er ook gebeurt, je bent thuis bij Parteon.’
Reactie Parteon
‘We weten wat er speelt in dit complex. Als woningcorporatie vinden we het belangrijk dat huurders zich gehoord en veilig voelen. We betreuren het als bewoners dit anders ervaren. Een aantal problemen is opgelost. Voor sommige zaken is meer tijd nodig, maar ook die pakken we op. We blijven hierover in contact met de betrokken huurder en andere bewoners. We doen ons best om, ook in complexe situaties, samen met bewoners tot oplossingen te komen. Dat lukt niet altijd meteen, maar we blijven zoeken naar wat wél werkt.’
* Natasja is een pseudoniem. Haar naam en adres zijn bij de redactie bekend.
Door Jaap de Jong met informatie van Natasja en uit haar dossier, de website van Parteon en contact met hun. Foto van een lukraak gekozen flat van GoogleMaps.
Antwoord van Parteon valt onder het obligate geblaat van grote organisaties die door klantonvriendelijkheid in het nieuws komen. Obligaat geblaat dat alleen maar is bedoeld om tijd te kopen. En jij zit weer in de ellende. Vaak tot Sint Juttemis, waarna weer een volgend statement met obligaat blaatwerk volgt.
Dit soort grote organisaties heeft helaas veel geleerd van het grote voorbeeld voor iedere moloch: Groningen en de Toeslagenaffaire. Tijd rekken in de hoop dat er zoveel mogelijk lastpakken afhaken. Op al dan niet natuurlijke wijze….