Niet minder dan 102 erfpachters hebben Zaanstad een dagvaarding gestuurd waarin ze een schadevergoeding eisen vanwege het stilletjes aanpassen van de erfpacht-regeling in 2007 zonder een overgangsregeling. De eerste schadevergoeding van € 9.164,40 en de wettelijke rente daarover plus de proceskosten van € 3.724,95 is al vastgesteld door de rechter.
Begin dit jaar hadden zich nog maar 62 erfpachters bij Zaanstad gemeld. Onduidelijk is vooralsnog of dit de eindstand is.
Ook als de gemeente in hoger beroep gaat – wat mogelijk is, wethouder René Tuyn schrijft aan de raad dat hij ‘deze uitspraak aan het bestuderen’ is – moet Zaanstad meteen betalen, het vonnis is namelijk ‘uitvoerbaar bij voorraad’.
Rente
De ‘wettelijke rente’ kan behoorlijk oplopen. Het zou in het eerste geval kunnen neerkomen op meer dan € 15.000. Dan kan de schade zo’n € 20.000 voor de gemeente worden. Maar alle schadebedragen moeten apart berekend worden. Het is onder meer afhankelijk van de prijs van het huis. Ook de proceskosten kunnen in elk geval anders zijn.
De aansprakelijkheid staat al vast, maar per zaak moet de schade worden berekend via een complex rekenmodel dat door de rechtbank is vastgesteld. De erfpachters worden bijgestaan door de Belangenvereniging Erfpacht Zaanstad (BEZ).
De achtergrond is dat in 2007 (!) Zaanstad de prijs voor het afkopen van erfpacht fors verhoogt zonder een overgangsregeling of betrokkenen te informeren. Dat is dus volgens de rechter ‘onrechtmatig’.
Binnen drie maanden (gerekend vanaf 3 september 2025) kan Zaanstad in hoger beroep. De raad zal op de hoogte gehouden worden over het vervolg.
Door Piet Bakker op basis van vonnis van de rechtbank, Raadsinformatiebrief wethouder Tuyn en eerder nieuws op De Orkaan. Foto: Orkaan-archief.
2 jaar geleden voor de vorm een offerte gevraagd: 73.000,- voor 110m2. Onmogelijk uiteraard, dus wachten wat de rechtzaken opbrengen. Half jaar geleden weer een offerte gevraagd: 113.000.-!!! Ik had in 2006 graag die 6-7.000 betaald.... als Zaanstad mij had geïnformeerd.
Dan ontvang ik een aan mij geadresseerde brief waarin mij verteld wordt dat ik me kan laten informeren over de gevolgen van de afloop van de erfpacht, want dan moet er canon betaald worden. Men kan een datum kiezen. Ik kan alleen op woensdag of donderdag, maar ik kan dan een email sturen om tot een oplossing te komen. Email gestuurd.... totaal geen reactie.
Alles wordt uit de kast getrokken om je dwars te zitten. De lange adem, misdadig genoeg, is in het voordeel van de gemeente. Je weet wel, die met dat geweldige 'stadshart' en wiens functie het is om dienstbaar te zijn voor de zaanse bevolking.
Er bestaat geen geld van Zaanstad. Het is belastinggeld van de burgers.
Bij tekorten moeten de burgers bijbetalen of bezuinigen.
De ambtenaren hebben nergens last van. Bij geklungel of wanprestaties wordt niemand ontslagen of bestraft. Ze krijgen gewoon hun salaris ongeacht hun prestaties.
En dit is al 20 jaar geleden, verjaard en vergeten wie het gedaan hebben. De huidige ambtenaren wikkelen iets af waar ze zeer waarschijnlijk niet debet aan zijn.
Bij de overheid ligt de dader letterlijk of figuurlijk altijd op het kerkhof.
En dan die genen, die toen wel de erfpacht hebben afgekocht, doen die ook nog mee in het verhaal. Die hebben dan wel niet geprocedeerd en of hebben zich niet aangemeld, maar hebben natuurlijk ook een veel hogere prijs voor de grond moeten betalen
Wel als het huis gekocht is voor 2007 denk ik.
Er is ook een telegram groep voor de erfpachters. Met de naam "erfpacht groep Zaandam"
Hier kun je ook dit soort vragen stellen.
Succes.
Bedankt voor de informatie 👍
nog een deceptie. in 1995 offerte aangevraagd om erfpacht om te zetten naar blote eigendom f
7068,= gulden tbv van perceel Spinozahof Krommenie - was toen niet in gelegenheid hiertoe over te gaan. Nu na de acties van 'erfpachtvereniging' (BEZ) dtv van hr Fellinga opnieuw offerte aangevraagd €.86538,== / waar zo'n fraaie ongehoorde beleidsschok niet toe kan leiden.
Kortom zal mij benieuwen waartoe de nu georganiseerde inloopbijeenkomsten gaat leiden / zal wel lijden worden.
Oh nog 1 ding orkaan. Het kost de gemeente niets! Het levert alleen minder op.
Dit is toch allemaal geld wat niet begroot is door de gemeente, wat zij vervolgens extra moeten bijleggen. Dan kost het toch extra geld?
hopelijk bloed Zaanstad flink leeg...
rare gemeente de afgelopen tijden.
niet echt mens vriendelijk meer.
Nee als ze de burgers hadden geïnformeerd in 2006 hadden nu minder winst gehad, omdat iedereen het toen had afgekocht.
Dit is gewoon de mega jackpot voor de gemeente.
Een boete van 1000€ vind ik al heel erg maar dan denk ik ben zelf fout geweest en daar kan ik mee leven.
Maar een boete (verhoging) in het geheim van €90000 terwijl je er zelf niets aan kan doen omdat het stiekem is gebeurd maakt een mens kapot.
Dus het kost de gemeente niets. Ze krijgen alleen iets iets minder van der mega jackpot.
Het kost de gemeente wel degelijk geld, naar schatting dus 1 à 2 miljoen. Dat was niet begroot en moet dus ergens 'gevonden' worden. Het verhogen van belastingen is niet erg waarschijnlijk, Zaanstad moet dat geld ergens anders op de begroting gaan vinden. Zelf schrijven ze: 'Welke financiële gevolgen dit heeft voor de gemeente is daardoor nu nog onbekend. De gemeente moet de zaak nog verder bestuderen'. Zaanstad kan het ook proberen uit te stellen door in beroep te gaan. Deze eerste boete moeten ze sowieso betalen, maar dat zou vertragende kunnen werken voor volgende procedures.
Als het scenario waarbij de gemeente een geheim bedrag opschroeft en later deels moet terugbetalen zich bij 5.700 gevallen voordoet, zou Zaanstad uiteindelijk nog bijna € 382 miljoen extra overhouden boven het oorspronkelijk geplande bedrag.
Hierbij de formule
Zeker! Laten we de berekening stap voor stap als formule uitschrijven, zodat het duidelijk is hoe we aan die € 382 miljoen kwamen.
Gegeven:
• B_o = oorspronkelijk gepland bedrag per geval = € 3.000
• B_w = werkelijke geheime opbrengst per geval = € 90.000
• R = terugbetaling per geval = € 20.000
• N = aantal gevallen = 5.700
Stap 1: Netto extra per geval
\text{Netto extra per geval} = B_w - R - B_o
Invullen:
67.000 = 90.000 - 20.000 - 3.000
Stap 2: Totale netto extra voor alle gevallen
\text{Totale netto extra} = N \times (\text{Netto extra per geval})
Invullen:
\text{Totale netto extra} = 5.700 \times 67.000 = 381.900.000
✅ Dus de uiteindelijke formule is:
\boxed{\text{Totale netto extra} = N \times (B_w - R - B_o)}
Kort samengevat de gemeente heeft minder opbrengst, maar nog steeds ontzettend veel meer dan voorheen. (Factor 20 minimaal)
Als van de 5700 erfpachters 20 mensen niet in beroep zouden gaan hebben ze al 2 miljoen extra.
En dan nog te bedenken dat er ook mensen zijn die het huis na 2007 hebben gekocht. Die zijn helemaal kansloos. Wat denk je wat dat de dat gemeente oplevert?
Het lijkt alsof het de gemeente wat kost. Ik snap dat je dat als buitenstaander dat zo ziet. Zelf ben ik ook een rechtzaak gestart en dan zie je pas echt hoe het zit.
Voor nu laat ik het verder aan de advocaten over, wil alleen graag dat dit door iedereen in goed perspectief wordt gezien. Daarom stoor ik mij aan de titel ook al bedoelen jullie dit goed.
Groetjes
Zelf ben ik erfpachter en ben dus één van de 102 gedupeerden die een zaak heeft aangespannen tegen de Gemeente. Het geleden schadebedrag is aanzienlijk. Ik moet hiervoor een advocaat inhuren en dat kost geld.
Wat mij dan wél steekt is dat de tegenpartij, de Gemeente dus, heel veel juridische capaciteit in moet zetten om alle aangespannen rechtszaken zorgvuldig te kunnen afwikkelen. Alleen wordt deze juridische afdeling dan weer betaald van GEMEENSCHAPSGELD. Dus indirect ook een stukje vanuit mijn eigen portemonnee. Waanzinnig.
Hoe noemt men het ook alweer… “Waanstad”….
Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn.
Van €3400 in 2006 naar €94000 nu..
Al zou ik € 20.000 krijgen is het nog steeds €74.000
Gaat nergens over. Gewonnen maar toch verloren.
Schade vergoeding van €80000 lijkt mij reëel.
We gaan het zien en anders hoger beroep.
Zit ook te denken aan een voorstel het bedrag van toen neer te leggen (€3400) en dat je er weer 50 jaar vanaf bent.
Mijn erfpacht is tot 2041 afgekocht. Ik hoop dan 80 te worden, dus met een oud Nederlandse zegswijze: "het zal mijn tijd wel uitduren".
Blijft natuurlijk het feit dat erfpacht in de loop van de tijd een ongelooflijke melkkoe is voor de gemeente (ook al is die voor mijn huis in 1991 voor NLG 1,- (!) per jaar voor 50 jaar afgekocht).
Zelf kijk ik het nog even aan, maar ik zal vermoedelijk ook actie gaan ondernemen, want:
1. het was een smerige streek van Zaanstad, dus laat ze maar bloeden
2. het bijna gegarandeerde geld is natuurlijk wel leuk
3. de kosten voor Zaanstad worden natuurlijk weer verhaald op de burgers, dus wil ik dat afdekken
4. ik heb een enorme bloedhekel aan Zaanstad
rustig aan