De gemeente Zaanstad heeft een nieuw verkeersbesluit genomen voor de Nauernasche Vaart, het traject tussen de Schermersluis bij Nauerna en de Tapsloot in West-Knollendam. Het besluit uit 2021 is ingetrokken en vervangen door regels die beter aansluiten bij het huidige gebruik van de vaarweg.
Schepen tot 55 meter lengte, 6,60 meter breedte, 1,90 meter diepgang en 18 meter hoogte mogen zonder aanvullende voorwaarden varen. Voor grotere schepen, tot maximaal 67 meter lang, 8,30 meter breed en 2,10 meter diep, geldt dat zij zich vooraf moeten melden en zich aan een aantal veiligheidsvoorwaarden houden. Pas bij afmetingen boven die grens is opnieuw een bijzondere transportvergunning nodig.
Volgens de gemeente levert dit minder rompslomp op voor zowel schippers als bedrijven langs de route, terwijl de veiligheid gewaarborgd blijft. Belangrijk daarbij is dat de vaarweg in 2020 is uitgebaggerd tot het officiële profiel van CEMT-klasse II. Daardoor kunnen schepen met een diepgang van 1,90 meter bij normale waterstand probleemloos varen, met 2,10 meter als uiterste grens.
In het zuidelijke deel geldt bovendien een hoogtebeperking door een hoogspanningsleiding.
In juli filmden we in aanloop naar Sail hoe tonnen baggerslib tussen Krommenie en de N8 werden weggehaald om de vaarweg op dieper profiel te brengen:
Het verkeersbesluit geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 oktober 2025. Het ligt zes weken ter inzage op het Havenkantoor aan de Westkade in Zaandam.
Door: Merel Kan met informatie van Zaanstad en uit het Orkaan-archief.
Als de 2 bruggen in de Provinciale weg om de beurt er vier jaar uitgaan is er een probleem voor het wegverkeer en de scheepvaart in de Nauernaarse vaart. De provincie moet de Nauernase sluis verlengen als dat mogelijk is.Zodat er ook schepen in kunnen schutten die maximaal 67 meter lang zijn.Dan is het vaar probleem voor vrachtschepen op gelost.uiteraard is mij niet bekend hoe lang,en breed en diep de huidige sluiskolk is.
De Schermersluis vergroten is haast onmogelijk, dan moet deze 40 meter langer worden, de huidige sluis is 29.5 bij 5,65 m.
Daarnaast is het ook nog eens een monument dus ook om die reden kan die niet verlengd worden.
Verder is het zo dat vrachtschepen, onder andere Koole , niet verder varen dan de Forbo.
Wat Irene schrijft is juist. Wellicht kan in die tyd ook de de sluis in Nauerna ook op deze maten worden aangepast.
Dus een kempenaar mag zo doorvaren en een Dortmunder moet zich melden? Anders hebben de ambtenaren niets meer te doen? Heel apart...
Ach, nog even en er kan 4 jaar niets door i.v.m. de vervanging van de spoorbrug en de bruggen bij de Forbo!