Tientallen bewoners van De Wildeman en omgeving in Koog aan de Zaan (Westerkoog) protesteren tegen de voorgenomen kap van 58 bomen langs De Wildeman. Die straat moet, als de busbrug 24/7 opengaat, een rondweg worden waardoor er aanzienlijk meer verkeer wordt verwacht. In voorbereiding op de nieuwe inrichting wil Zaanstad alvast de bomen gaan kappen: 58 stuks dus.
Daar verzetten bewoners zich tegen, de ‘voorgenomen kap is een onacceptabele en onomkeerbare aantasting van onze leefomgeving’, schrijven ze aan de gemeenteraad.
Volgens de bewoners is de natuurvergunning voor de kap nog niet definitief, daarom moet Zaanstad geen ‘onomkeerbare stappen’ zetten. Niet kappen ‘voordat alle procedures en vergunningen volledig en rechtmatig zijn afgerond, en alle wettelijke kaders in acht zijn genomen’.
De bomen aan de Wildeman zijn volgens de briefschrijvers ‘van onschatbare waarde voor de wijk. Ze dragen essentieel bij aan een gezonde en aantrekkelijke leefomgeving’.
Bovendien pleiten ze voor onderzoek naar alternatieven voor deze nieuwe 30km-weg. Het rijbaanprofiel kan aangepast worden zonder bomenkap. Bomen zouden verplaatst kunnen worden en de snelheidsremming zou ook door andere maatregelen gestimuleerd kunnen worden. Ook willen ze meer handhaving, dat zou volgens hen de grootste veiligheidswinst opleveren.
Ook slaan ze Zaanstad nog even met hun eigen groenbeleid om de oren waarin een gezonde, groene en klimaatbestendige stad en het behoud van volwassen bomen centraal zouden staan:
‘Dit massale kapvoornemen staat naar onze overtuiging haaks op de ambitieuze doelstellingen die de gemeente Zaanstad zelf heeft geformuleerd in beleidsplannen gericht op meer groen in de stad.’
De zwartlakkers van Zaanstad hebben het de afgelopen dagen druk gehad. Niet minder dan 43 protestbrieven van zo’n 50 bewoners moesten worden zwartgelakt. Dat is raar, daar heeft niemand om gevraagd. Sterker nog: sommige briefschrijvers vragen zelf nadrukkelijk om openbaarmaking van hun gegevens.

Door Piet Bakker en Merel Kan. Foto boven van Google Street View. Alle brieven zijn te bekijken op het Raadsinformatiesysteem.
Vanavond is er een raadsvergadering over dit ontwerp.
Deze vergadering is live te volgen. https://zaanstad.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/31f12e80-adde-47c2-a9af-d6fbcb110151
Iedereen kan dan zien welke partijen geen probleem maken van deze enorme 45 jaar oude bomenkap.
Goed om te weten bij de volgende verkiezingen.
Na een tijdje bij onze Oostburen rondgetuft te hebben zie je wel wat verschillen in rijgedrag. Het stoppen voor de zebra, het op smalle wegen toch rondscheuren met 100km/h maar ook op 1,5m de fietser passeren en hoe raar ook zich aan de bordjes 30km/h houden of er nu wel of niet een flitser staat.En dat echt op een drukke weg die ook nog breder is dan de Wildeman, ooit uitgelegd om 2 vrachtauto's elkaar met 50 te kunnen laten rijden.
Toch waarschijnlijk weer uit de koker van ambtenaren/wethouders die absoluut weigeren eens op de werkvloer te gaan kijken en eens een voorstelling zouden moeten maken van wat zij er van zouden vinden als ze daar wonen... Dit lijkt niet eens meer op amateurisme, maar op opzettelijk pesten.
Dat voor de bomen moeten gekapt dat is dan jammer er komen er genoeg voor terug.
De 30 km zone kan je dan goed inrichten, maar het belangrijkste is dat de busburg dan eindelijk open kan.
En wanneer er niet wordt gehandhaafd kunnen we straks vanuit de wijk nooit die racebaan meer op komen, laat staan oversteken.
Als het asfalt wordt vervangen door een stenen wegdek rijden ze vanzelf al minder hard.
En een paar flitspalen/ trajectcontrole zijn altijd goed om uit de kosten te komen. Wie toch rijdt als een idioot mag ruim afdragen.
58 bomen kappen omdat de busbrug vier uur per etmaal langer open is. Volslagen idioot. $legers gaat vol gas door met het vernielen en onleefbaar maken van Zaanstad.
Dit idee komt weer uit de koker van wethouder Slegers.
Onder het mom van "we gaan het veiliger maken voor fietsers en voetgangers" wordt de weg (De Wildeman) enorm verbreed.
Door de weg breder te maken kan er meer verkeer (auto's) overheen, die ook nog eens harder kunnen rijden (ze rijden nu al te hard)
Het wordt weliswaar een 30 km weg maar er zal niet gehandhaafd worden.
Opvallend is dat het andere deel van de rondweg (De Glazenmaker) niet wordt verbreed. Schijnbaar hoeven de fietsers en de voetgangers op dit deel van de rondweg niet veilig te zijn.
Een 30km-weg moet natuurlijk niet uitnodigen om er harder te gaan rijden. Verbreden van de weg creëert dus juist een probleem.
Daarbij is langs deze weg al veel groen verdwenen. Rond deze bomen stonden ooit soortenrijke struikplantsoenen. Die struiken hebben al plaatsgemaakt voor kort gras. Laat nu alsjeblieft die bomen staan.
Het kan best blijven zoals het nu is. Dus zonder bomenkap over wegverbreding. Automobilisten moeten gewoon rustig rijden, dan kan de weg de drukte best aan.
Ook kan er een autotunnel van de Houtveldweg onder het spoor door naar de Provinciale weg komen. Voor fietsers is die er al.
gezien de plaats alwaar de bomen nu staan, is verplaatsen van de bomen geen optie, denk aan wat een boven de grond heeft dat ook aan wortels onder de grond bevindt.
Door straks weer bomen te herplaatsen gaat de Gemeente Zaanstad, aan de herplant plicht voldoen. Zodat de soap van de busbrug tot het verleden gaat behoren, en de winst van omrijden en de daaraan gekoppelde uitstoot vele malen minder is dan nu! het is even een ander gezicht maar de winst is vele malen groter, dan wat bewoners nu doen voorkomen.
Een boom is pas volwassen na 35 jaar. Dan pas wordt ie pas echt nuttig als CO2 opnemer. Dus deze prachtige bomen kappen en er kleine boompjes voor in de plaats zetten is doodzonde. Kappen met Kappen!
De bestaande bestrate en geasfalteerde strook opnieuw indelen. Middenberm eilandjes eruit, fietspad ernaast, klaar. Hoe moeilijk kan het zijn?
En een stoplicht bij een aantal oversteken. Voor schoolgaande kinderen, dat rotpunt op de afslag naar het zwembad, en nog een voor winkelende buurtbewoners. Wie warm en droog in een auto zit kan best twee minuutjes langer onderweg zijn. Groene golf bij 30 km/ uur.
Bomen laten staan. Een boom is geen groen versiersel. Een boom is een complete biotoop voor vogels en nuttige insecten. En ze zetten CO2 om in Zuurstof. Sommige soorten nemen zelfs luchtvervuiling op.
35 jaar, dat is bijna zo lang als ik al wacht op de echte opening van die brug.
Mekkeren over de rondweg, maar eerder de rechtstreekse weg tegenhouden. En ja, die is nu bebouwd. Jammerdepammer. Dommage, pindafromage.
Zulke mooie bomen gaat mij gemeente toch niet omkappen.
Gelukkig maar al dat protest.
Ik wil ze behouden.
De snelheid omlaag de bomen layen staan
Deze soap duurt langer dan Goede Tijden, Slechte Tijden. En de busbrug blijft dicht als resultaat...............
Goed dat bewoners massaal in actie komen. Laten we hopen dat de gemeente dit keer wel luistert en nadenkt over een alternatief waarin de bomen blijven behouden.
Als je wil dat dit een 30 km zone wordt, moet je de bomen juist laten staan! Wat drempels en slingers op de rondweg, dan zul je zien dat iedereen vanzelf langzamer gaat rijden. Met de plannen van de gemeente maak je er een racebaan van. Gemeente denk na voordat je zoiets gaat doen. De bomen zijn beeldbepalend voor de wijk en moeten blijven staan. Haal je ze weg, dan krijg je dit nooit meer terug.