Van 20 oktober tot en met 19 december is de Engewormer volledig afgesloten door groot onderhoud. De afsluiting geldt niet alleen voor autoverkeer, maar ook voor fietsers en voetgangers.
De gemeente Wormerland laat weten dat in deze periode het asfalt wordt vervangen. De nieuwe weg krijgt in het midden een rijstrook van 2,2 meter breed. Om de veiligheid verder te vergroten worden er om de 80 meter drempels geplaatst en komen er aan weerzijden bermtegels, zo schreef het college van Wormerland eerder aan de gemeenteraad.
De fietsstroken (‘fietssuggestiestroken’) worden verbreed naar 1,20 meter en de stroken worden rood gekleurd. Er komen géén fietssymbolen op om verwarring te voorkomen. Officieel gaat het namelijk om fietssuggestiestroken: volgens CROW-richtlijnen moet een echte fietsstrook minimaal 1,70 meter breed zijn.

De herinrichting moet bijdragen aan een veiliger verkeerssituatie. Toch was er eerder kritiek op de plannen. De Fietsersbond en de fracties van het CDA, GroenLinks en D66 uitten hun zorgen. De laatste twee partijen riepen wethouder Rolf van Wanrooij op om de plannen tijdelijk stil te leggen, zodat het eerst in de gemeenteraad kon worden besproken.
Hier wilde het college niet aan beginnen, omdat uitstel volgens hen tot aanzienlijke vertraging zou leiden. Daarnaast waren de contracten getekend en kon het ontwerp niet meer worden aangepast zonder forse financiële risico’s. Dat zou ruim een ton extra kosten en bovendien zorgen dat weggebruikers nog langer over een slecht wegdek moeten rijden.
Door Dorine Kat, met informatie van gemeente Wormerland en eerder nieuws op De Orkaan. Foto: Rick Nieborg.
Nederlandse verkeersdrempels zijn meestal veel te laag en je kunt er nog hard overheen rijden. Om de snelheid te temperen kun je veel beter een paar wegversmallingen aanbrengen, waardoor de auto's moeten zigzaggen en wachten voor een tegenligger. De fietsstrook gaat rechtdoor bij de versmalling.
Het is niet anders, maar..... Wie houdt de auto's tegen die over het fietspad aan de Kalverringdijk gaan rijden?
Dat wordt dan lekker een stukje om via de Bartelsluis en de Noordzijde. Even een camera neerzetten en het zal vast wat leuks opleveren.
Een drempel per tachtig meter kan geen ander doel hebben dan het pesten van automobilisten. Als het doel was om de maximumsnelheid van een magere 60 km/h na te leven waren camera's veel effectiever geweest.
Onzin. De politie kan niet op iedere plek waar te hard wordt gereden een camera neerzetten. Het is eerst aan de wegbeheerder om de weg zo goed en veilig mogelijk in te richten. En dat kan o.a. met verkeersdrempels. En het voorkomen dat automobilisten zichzelf of anderen (fietsers) een ernstig ongeluk bezorgen, kun je moeilijk 'pesten' noemen.
Ik zou er zelf voor kiezen om geen verkeerdrempels aan te brengen, je kan hier makkelijk met 60km/h rijden dan nog.
Nu maar hopen dat die verkeersdrempels dusdanig worden gemaakt dat men er niet hard overheen kan rijden. Dus kort stuk steil omhoog, dan stukje vlak en dan weer kort stuk stijl omlaag.