De herinrichting van de Rondweg Westerkoog is door de gemeenteraad van Zaanstad goedgekeurd met een ruime meerderheid en zonder één wijziging: alle amendementen werden verworpen terwijl de moties werden ingetrokken of afgestemd. De raad keurde een budget van € 7,435 miljoen goed. Daarvan was al bijna € 6 miljoen gereserveerd. Van de Vervoerregio Amsterdam wordt een bijdrage van minstens € 1,5 miljoen verwacht.

Er wordt niet gewacht met bomenkappen of totdat er een Natuurvergunning voor de busbrug is. De rotonde bij tankstation Total wordt niet versneld aangelegd. De Wildeman wordt verbreed om nieuwe fietspaden aan te leggen. Bij bushaltes blijven de versmallingen. De busbrug wordt niet tijdelijk versneld opengesteld om het verkeer te meten. En ook permanente monitoring van de verkeersintensiteit gaat niet gebeuren.

Verkeersveiligheid

Wethouder Gerard Slegers had wel een soort van nieuwtje voor de raad. De herinrichting van de rondweg en het kappen van bomen heeft niks met de busbrug te maken, het zou ook moeten gebeuren ‘zonder openstelling van de busburg’. Het is vanwege de verkeersveiligheid: ‘de mensen in Westerkoog smeken om daar wat aan te doen’.

De weg wordt ingericht als een GOW30-weg (met 30 km als maximum) en daarbij waren vrij liggende fietspaden (met in dit geval een opstaand randje) verplicht. En daarom moesten die 59 bomen langs de Wildeman gekapt worden. 

Melchior Mattens (PvdD) kwam tot een andere conclusie: verhoogde aparte fietspaden waren helemaal niet verplicht, maar een advies. Slegers hield vol: ‘we gaan het gewoon zo doen’. Mattens werd bijgevallen door Marianne de Boer (LZ): ‘u zegt net dat het verplicht is’. Daar kwam een Slegeriaans antwoord op: ‘het is een advies dat voor ons een verplichting inhoudt omdat ze dit in heel Nederland zo doen. 

Autonome groei

Mattens wilde toch graag dat verplichte advies zien. Slegers verwees vervolgens naar tabellen die de raad zou hebben, waaruit zou blijken dat de autonome groei op De Wildeman (dus zonder busbrug) in 2040/2050 12 tot 14 duizend voertuigen per etmaal is. En bij meer dan 10.000 voertuigen zou een apart fietspad nodig zijn volgens de wethouder. Uit de cijfers zou blijken dat die 10.000 wel gehaald zouden kunnen worden. En als de busbrug wel opengaat, wordt dat dus nog veel meer.

Maar wat staat in de stukken? In de ‘Bijlage Rapport VO Rondweg Westerkoog’ zijn die 10.000, 12.000 of 14.000 verkeersbewegingen zonder dat de busbrug opengaat niet te vinden. Het rapport bevat alleen cijfers over de situatie waarbij de busbrug wel opengaat. Dan worden op De Wildeman 9.700 à 11.300 verkeersbewegingen verwacht in 2040 (het jaartal 2050 komt niet voor). In een ander rapport (bij Derde Ontsluiting Westerwatering) wordt de autonome groei op De Wildeman in 2040 op niet meer dan 8.400 verkeersbewegingen ingeschat. We hebben de gemeente op opheldering van deze discrepantie gevraagd. 

Maar de kap gaat dus door en er komt een apart fietspad met een ‘rottig randje’ volgens ROSA’s Mariska Schuttevaêr – een oplossing waar de Fietsersbond het niet mee eens zou zijn. En daar was Slegers het niet meer eens: ‘het fietspad wordt verhoogd vanwege de verkeersveiligheid. Dat deden we ook bij de Wilhelminaburg, dat is een gewenningsproces, en daar gebeuren nu niet of nauwelijks ongelukken.

Flitspaal

De kap van 68 bomen (59 op De Wildeman, 9 langs De Glazenmaker) was jammer volgens Slegers. Hij ging kijken of nog ergens extra bomen of struiken geplant kunnen worden. Maar nu die plannen al verschuiven zou dat extra vertraging opleveren, dan wordt de openstelling van de busbrug in begin 2028 niet gehaald (de kap heeft dus toch met met de openstelling te maken). Hetzelfde gold voor het wachten op de natuurvergunning en versnelde aanleg van de rotonde bij Total, dat zorgt allemaal voor vertraging. 

De wethouder beloofde wel naar handhaving te kijken: ‘wij hebben één mobiele flitspaal en we kijken of die in het schema past’. 

Uiteindelijk stemden alleen PvdD, SP en CU tegen de plannen, met name door het vooruitlopen op de natuurvergunning en het nu al kappen van de bomen. 

Door Piet Bakker op basis van gemeenteraad 16 oktober en de bijbehoren stukken, ook gebruik gemaakt van stukken over rapport Derde Ontsluiting Westerwatering. De foto’s zijn van Tanja Vet.