Op de Sluispolderweg in Zaandam ging het vanmorgen vroeg goed mis. Rond half zeven kwam een fietser hard in aanraking met een een auto die richting het Noordzeekanaal reed.
De fietser vloog over de auto heen en kwam ten val. Ambulancemedewerkers verleenden ter plekke eerste hulp en brachten hem daarna naar het ziekenhuis. Over zijn toestand is nog niets bekend.

De auto raakte zwaar beschadigd aan het voorraam en dak.

De fiets was niet meer te redden.

Het ongeval zorgde voor flinke verkeersproblemen op de smalle, drukke weg. De beschadigde auto is door een berger opgehaald; daarna kon de weg weer worden vrijgegeven.

Sluispolderweg
De Sluispolderweg staat al langer bekend als onveilig. In september vorig jaar kondigde de gemeente aan dat de weg op de schop gaat. Er wordt te hard gereden en het is gevaarlijk voor fietsers en voetgangers.
Plannen voor een vrijliggend fietspad sneuvelden na bezwaar van ondernemers. In plaats daarvan komen er bredere fietssuggestiestroken en een nieuwe looproute aan de oostkant van de weg. Ook worden oversteekplaatsen veiliger en kruisingen verhoogd om de snelheid te beperken.
Het project is nog in voorbereiding: de werkzaamheden beginnen pas in het voorjaar van 2026. Tot die tijd blijft de Sluispolderweg een drukke en lastige route voor zowel automobilisten als fietsers.
Door: 112-redactie De Orkaan/ Merel Kan.

Ai. Ouch.
Pfff.
Ik vind de huidige omleiding voor fietsers ook zeer ongelukkig. Zeker omdat mijn jongste zoon sinds dit jaar in Noord naar de middelbare school gaat.
De omleiding blijft t/m 9 november. Hopelijk is het daarna beter.
Ff meegefietst vanochtend. Pwoah. Knap uitdagende omleiding nu. Er is nu een nieuwe omleiding. Grote kans op een aanrijding mi.
Ik fiets de komende 2 weken met mijn zoon mee langs deze omleiding.
De tijdelijke omleiding aldaar is levensgevaarlijk. Bedrijven zijn duidelijk niet gewend dat daar fietsers rijden en er rijden enorme vrachtwagens... En ja, ik heb licht op mijn fiets en heb reflecterende kleding..
Vergeet ook de vrachtwagenchauffeurs niet. Qua snelheid zijn ze vaak niet de ergsten, maar qua passeerafstand wel. Plus dat het formaat van hun voertuig zoveel luchtstroming opleverd, hoef je geeneens geraakt te worden om te wankelen.
Klopt
Je weet er alles van afgelopen maandag. 20-10-2025 . Zag het bijna zo gebeuren.
Dan graag drempels voor de auto,s daar..de weg nodigt uit tot hard rijden, lange rechte weg.
Men vergeet ,dat er veel asielzoekers wonen en een pand met arbeidsmigranten, die ons drukke verkeer nog niet zijn gewend,
Klopt ook
De huidige omleiding voor fietsers is echt gevaarlijk. Ik fiets inmiddels liever via Oostzaan/Landsmeer naar Amsterdam-Noord, dan door de Achtersluispolder. Dan maar een paar km meer fietsen, maar in ieder geval een stuk veiliger.
Het is een drama daar voor fietsers, levensgevaarlijk icm te hard rijdende auto’s.
En dan heeft de bedrijfsvereniging BIA ook nog bezwaar tegen een vrijliggend fietspad, gemiste kans, zeker wanneer er nog meer fietsers gaan fietsen wanneer de nieuwe fietsroute vanuit Amsterdam noord klaar is volgend jaar.
Fiets hier 3 ochtenden in de week. Elke keer weer blij dat ik ongeschonden op mijn werk kom. En dat komt omdat ik rekening hou met de vrachtwagens.... ik met hen, zij niet met mij...
Met verlichting, zelfs als het nog niet donker is en knalrode jas
Gewoon een geel hesje dragen. Kost bijna niets en heel effectief.
Ik moet ook nog een geel hesje dragen?...
Hoeft niet maar als het bijdraagt dat ik niet wordt aangereden, doe ik het toch heel erg aan.
Er kunnen toch wel volgende week nooddrempels worden aangelegd? Dan gaat de snelheid meteen omlaag.
Gemeente Zaanstad graag directe actie.
Mag nooit gebeuren; maar mischien handig als er een verplichting komt voor spaakverlichting? Zodat automobilisten de fietser ook zien vanaf de zijkant?
Zelf dacht ik ook dat het onzin was totdat ik zelf auto begon te rijden en eigenlijk pas zag hoe slecht fietsers te zien zijn...
Of banden met reflectiestrook. Die zijn eigenlijk beter, door de twee oplichtende cirkels is beter en sneller duidelijk dat het om een fietser gaat, plus ze kunnen niet ervan af vallen. De fietser moet dan wel regelmatig de band schoonmaken, want vuil kan wel eens in de weg zitten. Ten minste één van de opties zijn verplicht overigens, óf spaak reflectoren óf reflectiestrook of de band of velg.
Ik zou zeggen doe je fietsverlichting aan, 8 op de 19 rijdt zonder dit aan te hebben en als je goede banden op je fiets hebt daar zit een reflectie streep op, schijnt daar licht op , kun je de fietser duidelijk zien.
Die automobilisten zouden daar eens wat rustiger moeten gaan rijden is geen racebaan.
Hoge drempels mooie oplossing.
De Fietser, altijd de fietser of de fiets, Wat dacht je van audimobilisten. Doe je ogen open en pas je snelheid aan..
Zeg ondernemers , doe niet zo sneu een vrijliggend fietspad leverd ook voor u vele voordelen op.
Ik hoop dat het fietsslachtoffer goed hersteld .
Helemaal mee eens , zouden daar eens meer moeten controleren ,ze rijden idd veels te hard, jammer dat de gemeente hiermee zo traag is.
Maar dat geldt op heel veel plekken, ook in wijken 30km zone, en handhaving je ziet ze nergens.
Voor het controleren moet je in DENHAAG zijn. Zolang het ministerie daar de boetegelden int die gemeenten uitdelen heeft het voor Gemeenten geen prioriteit. Ik kan dat wel billijken, geld uitgeven en weten dat je er niets voor terugkrijgt.
Maar als Gemeentenmeer dan 50% van de opbrengst krijgen zul je zien dat er plots meer BOA's en flitsers beschikbaar komen.