Waar moeten laadpalen komen? Daar mag jij, ja jij, over meebeslissen van de gemeente. Zaanstad wil 3.000 laadpunten realiseren voor 2035, want dan mogen nieuwe auto’s in de Europese Unie geen CO₂ meer uitstoten.
Momenteel zijn er volgens Zaanstad al zo’n duizend openbare oplaadpunten. Op een kaart heeft de gemeente aangegeven waar eventueel de overige laadpunten moeten komen. Het gaat dan niet om 2.000 laadpalen; per laadpaal komen er twee aansluitpunten. Ook is het nog niet helemaal zeker of het geplande aantal laadpunten daadwerkelijk nodig is. Dat hangt weer af van de groei van het aantal elektrische auto’s (EV’s).
Het plaatsen van laadpalen is een secuur werkje, legt Zaanstad uit in een persbericht:
‘Zo heeft de gemeente rekening gehouden met de ligging van elektriciteitskabels onder de grond, groenvoorzieningen en bestaande parkeerplaatsen. Maar ook of een stoep breed genoeg is, zodat er rond de laadpaalplek voldoende ruimte overblijft voor iedereen.’
Het gaat om openbare laadplekken. Zaanstad plaatst de palen alleen als er een aanvraag wordt ingediend. Door nu al plekken aan te wijzen, hoopt de gemeente het aanvraagtraject te verkorten. Maar voor het zover is, wordt er voor alle plekken een verkeersbesluit aangevraagd. Daartegen kan dan weer bezwaar worden aangetekend.
Je kunt tot en met 27 november reageren op de voorgestelde plekken. Op het kaartje kun je zien waar de laadpunten moeten komen. Als je op de afbeelding klikt, kom je op de website met de kaart terecht. Daar kun je per adres zien waar er al laadpunten zijn, waar ze momenteel worden voorbereid. Ook zie je de plekken die de gemeente voorstelt en waar jij over mee mag beslissen.

Mensen kunnen zelf ook een private laadplek laten aanleggen, bijvoorbeeld een verlengd privé aansluitpunt (VPA). Die zijn te herkennen aan een oplaadkabel die vanuit een huis of bedrijfspand naar de auto loopt, vaak afgedekt met een kabelmat of streetplug. In maart waren er ongeveer vijftig VPA’s in Zaanstad, maar het aantal groeit zienderogen.
Door Di-Lan Sun op basis van persbericht gemeente Zaanstad en eerder nieuws op De Orkaan. Foto: Orkaanarchief.
Zet ze maar buiten de woonwijken neer, net als pompstations. Want een laadplaats is geen parkeerplaats meer. Waardoor de schaarse parkeerplekken nog schaarser worden. Zowel voor elektrische als benzine auto's.
Ik vind het sowieso al vreemd dat commerciële partijen parkeerplekken bezet mogen houden voor hun eigen verdienmodel en zodoende de parkeerschaarste alleen maar aanwakkeren. Helemaal met het vreemde parkeerbeleid van onze gemeente.
Wat verdient de gemeente eigenlijk aan al die laadstations in de wijken?
Wie gaan vragen om laadpalen? Dat zijn de bezitters van een elektrische auto. Er zullen dus slechts positieve aanvragen komen. Een onuitgesproken kongsi tussen Zaanstad en deze mensen.
Krijgen de bezitters van brandstofauto's ook de gelegenheid aannte geven waar zij GEEN laadpaal willen?
Dit lijkt me een achterbakse, schijndemocratische manier om brandstofauto's uit de straten te duwen.
Het staat voor iedereen, dus ook voor eigenaars van brandstofauto's vrij om bezwaar te maken tegen een toewijzing. (Zou je in het artikel hebben kunnen lezen.) Dat is hoe de democratie werkt.
De getoonde kaart klopt niet; er zijn palen die er wel zijn maar d'r niet op staan en dan staat er vlakbij een nieuwe als mogelijk ingetekend. De spreiding is beroerd en er zijn al geen parkeerplaatsen 's avonds.
De gemeente/laadpaalleverancier stellen het gebruik zeer rooskleurig voor en de normen die gesteld worden zijn belachelijk laag (40% bezetting op piekuren). je wordt straks gedwongen het gevecht aan te gaan om je auto op een laadplek te zetten ook al ben je niet aan het laden. En zelfs al heb je een electrische wagen sta je straks toch mooi een roteind verderop geparkeerd want voor je deur staat een laadpaal. Kan je lekker dichtbij laden maar moet je vervolgens ver weg parkeren.
Je moet wel even geduld hebben voordat de aangevraagde laadpaal er staat.
In januari 2023 aangevraagd en na 3 mislukte pogingen staat hij er nog steeds niet. 2 x teveel grondwater op De Ruijterkade, ondanks bronbemaling en bij parkeerplaats De Halm verharding in de grond. Dus weer een nieuwe plaats aangewezen, daar denken ze geen verharding in de grond tegen te komen. Verharding kom je overal tegen bij graafwerk in opnieuw aangelegen straten/wegen.
Maar het bordje van electrisch laden hangt er nog steeds van de eerste 3 pogingen, De Ruijterkade Wormerveer.
En bij iedere verplaatsing gaat het hele circus weer opnieuw, locatie voorstel, verkeersbesluit, behandeling netaansluiting, plaatsing voorbereiden en dan de graafvergunning en bodemonderzoek nog.
Dit wordt dus een dure laadpaal als deze er eindelijk staat.
Krijgen waterstofautoos nu ook een eigen plek?
Geen laad palen gewone parkeer plaatsen graag voor al kogerveld
Zet er maar veel meer laad palen bij ik neem mijn benzine auto wel op mijn nek mee naar boven er zijn hier op de fluitenkruidweg al geen parkeer plaatsen haast meer je moet s,avonds niet te laat thuis komen want dan heb je geen plek meer bovendien staat er regelmatig en grote bestel bus aan de laad paal hoek kaasjeskruitweg perzik kruitweg die zo lang is dat hij op het gras staat de stoep en gedeeltelijk op de rij weg
Het mogen leggen van een eigen kabel via een gootje in de stoeptegels zou adoptie pas echt stimuleren. Nu is het zonder eigen oprit met eigen oplaadpunt niet of nauwelijks interessant om elektrisch te rijden. Zeker gezien de overige nadelen van elektrische auto's, zoals rijbereik.