Vanaf 1 februari 2026 wordt het bedrijf Meyra de nieuwe leverancier van Wmo-hulpmiddelen in de regio Zaanstreek-Waterland. Zij nemen de plaats in van de huidige leverancier Medipoint.
Daarmee krijgen duizenden inwoners die bijvoorbeeld een rolstoel, scootmobiel of driewielfiets nodig hebben te maken met een nieuwe partij.
De gemeenten beloven continuïteit en kwaliteit, maar uit de beantwoording van vragen aan De Orkaan blijkt dat er onder meer géén privacy-impactanalyse is uitgevoerd en dat de nieuwe aanbieder geen vestiging in Zaanstad hoeft te openen. Het ophalen van je broodnodige hulpmiddel kan dus zomaar een tripje naar Purmerend of Volendam opleveren.
Meyra levert vanaf februari ’26 hulpmiddelen en verzorgt onderhoud en reparaties in opdracht van zeven gemeenten: Zaanstad, Wormerland, Oostzaan, Purmerend, Edam-Volendam, Waterland en Landsmeer.
PP (Penvoerder Purmerend)
De aanbesteding liep via penvoerder Purmerend en werd gegund op basis van prijs en kwaliteit. Hoe en waarom Zaanstad besloot deze belangrijke tak van sport aan Purmerend over te laten is ons een raadsel, maar dit terzijde.
Wat Zaanstad en verantwoordelijk wethouder Harrie van der Laan (POV) wel weten is dat de kwaliteit beoordeeld is aan de hand van ingediende plannen. Niet op basis van gebruikerservaringen of eerdere prestaties elders.
Er is dus geen toets gedaan op feitelijke dienstverlening in andere gemeenten.
Privé
Wat bij de beantwoording opvalt, is dat de gemeenten geen Data Protection Impact Assessment (DPIA) hebben uitgevoerd. Dat is opmerkelijk, omdat bij de overdracht van hulpmiddelen persoonsgegevens van duizenden inwoners worden gedeeld, waaronder medische gegevens.
Volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is een DPIA verplicht bij verwerkingen met een hoog risico, zoals in de zorg of het sociaal domein.
De woordvoerder van de wethouder meldt desgevraagd dat de bedrijfsvoering van leveranciers ‘actief wordt gemonitord’, maar erkent dat deze stap is overgeslagen. Een ‘verwerkersovereenkomst’ met Meyra is wel gesloten, maar blijft, voor ons, vertrouwelijk.
Locatie?
Ook over de fysieke aanwezigheid van Meyra is nog weinig concreets bekend. De huidige leverancier Medipoint had in Zaandam een servicepunt aan de Pieter Ghijsenlaan, maar bij opvolger Meyra is lang niet zeker dat er een vestiging binnen Zaanstad komt.
De gemeente spreekt over ‘een locatie ergens in de regio’. Dat betekent dat het servicepunt misschien bij ‘penvoerder’ Purmerend of – noem een dwarsstraat – Volendam komt.
Meyra Holding B.V. is gevestigd in Nijkerk en levert hulpmiddelen in Nederland. Het bedrijf laat aan De Orkaan weten een onafhankelijk familiebedrijf te zijn, niet verbonden aan het Duitse Meyra en niet in handen van een investeringsfonds. In het handelsregister staan wel Duitse bestuurders vermeld, waardoor de herkomst in eerste instantie onduidelijk leek. We onderzoeken hoe die verbinding precies zit.
Zaanstad lijkt geen beren op de weg te zien. Zij zeggen hierover contractueel te hebben vastgelegd dat de ‘continuïteit van zorg altijd gewaarborgd’ moet zijn, ook bij overname of herstructurering.
Maar hoe dat in de praktijk wordt afgedwongen, blijft onduidelijk.
Informatie
De gemeente kiest ervoor om gebruikers pas één maand voor de overstap te informeren. Volgens Zaanstad leidt eerdere communicatie tot ‘te veel onrust’, maar juist bij kwetsbare inwoners roept dat vragen op: wie herkent straks de nieuwe monteur, waar moet je bellen bij een storing, en misschien nog belangrijker: wie heeft toegang tot jouw dossier?
Wij vragen ons vooral af wanneer de privacy-gevoelige informatie gedeeld wordt met de nieuwe aanbieder. Is dat voor of nadat de gebruikers zijn geïnformeerd?
Autoriteit Persoonsgegevens
De Orkaan heeft de Autoriteit Persoonsgegevens gevraagd of het ontbreken van een DPIA bij deze aanbesteding in strijd is met de privacywetgeving. Zodra daarop antwoord komt, volgt een update.
Nadere toelichting en correctie (11 november 2025)
Na publicatie van dit artikel heeft Meyra Holding B.V. uit Nijkerk contact opgenomen met De Orkaan.
Het bedrijf laat weten een onafhankelijk Nederlands familiebedrijf te zijn en géén onderdeel van het Duitse Meyra of van een private-equityfonds. In ons stuk werd die koppeling gelegd op basis van openbare gegevens bij de Kamer van Koophandel, waarin Duitse bestuurders staan vermeld.
Meyra heeft aangegeven dat er geen eigendomsrelatie bestaat. Ook meldt Meyra dat trapliften en krukken geen onderdeel zijn van deze aanbesteding.
Dat hebben we in de tekst aangepast. De vragen over privacy en communicatie met gebruikers blijven onverminderd staan.
Zodra we meer duidelijkheid hebben over de bestuurlijke of historische banden met het Duitse Meyra, voegen we dat toe.
Door: Merel Kan op basis van de raadsinformatiebrief, de beantwoording van onze vragen door de woordvoerder en het Orkaan-archief. Foto: De Orkaan.
Ik heb ruim 25 jaar bij de firma Verhoef Revalidatie Techniek gewerkt.
Bijna 100 jaar heeft dit bedrijf met hart en ziel klaargestaan voor de medemens.
Maar het moest allemaal anders er moest concurrentie komen en het zou goedkoper en beter worden.
Het is inderdaad beter geworden voor de investeerders.
Het gaat bij dit soort zaken alleen maar over geld natuurlijk. Dat gemeenten de komende jaren aanzienlijk minder budget van de Rijksoverheid krijgen (bezuigingsbeleid! welke partij is daar ook alweer zo goed in als het om overheidstaken gaat?) om hun taken uit te kunnen voeren, leidt er toe dat er alleen nog maar naar de goedkoopste aanbieder wordt gezocht. Of daarmee ook geleverd wordt wat nodig is en of dat aan de minimale kwaliteitseisen voldoet zien we later wel.
Je kan nu al aan zien komen dat het fout gaat. Het antwoord van de woordvoerder van de wethouder op de vraag spreekt boekdelen: “ dat de bedrijfsvoering van leveranciers ‘actief wordt gemonitord’, maar erkent dat deze stap is overgeslagen”. De Gemeente Zaanstad heeft blijkbaar weinig geleerd van iets met een Groupcard of zo, de toeleverancier daarvan was ook zo actief gemonitord. Dat was zo goed gedaan dat kostte maar 3 ton, als je dat in de Zaan had gegooid had je bij nader inzien een kans gemaakt om er nog wat uit te vissen. Nu is het volledig verdwenen. Tja, dan moet ergens anders worden bezuinigd.
Nou ja dan gaan we toch gewoon met een private equity bedrijf in zee: Amerikaans, dus betrouwbaar en sociaal. Daar in de VS weten zij wel hoe zij kwalitatief goede zorg moeten regelen voor alle burgers.
Je kan wachten op het volgende schandaal in de Gemeente Zaaanstad.
Als bestuurder kun je straks zeggen dat het geregeld is en verschuil je je achter het ingehuurde bedrijf. Je hebt vermoedelijk geld bespaard en wie is nou geïnteresseerd in de vraag of mensen er écht mee geholpen zijn.
"Doen alsof" is wat mensen en organisaties kapot maakt.
Vaak gezien met aanbestedingen: voor één potje is geld bespaard (staat leuk op iemands CV), maar de -bijna onzichtbare- kosten voor de rest van de organisatie gaan omhoog.
Ik hou mijn hart vast. Medipoint is niet snel maar de monteurs doen hun best.
Dank voor de waarschuwing. Ik ben binnenkort aan een nieuwe accu toe, en ga daar maar gauw om vragen.
En wat gebeurt er met de geleverde middelen? Worden die allemaal vervangen bij het aantreden van de nieuwe aanbieder? En doen ze wel reparaties aan de huidige middelen? Zoveel vragen..
De zoveelste blunder van de gemeente Zaanstad.
En weer is de zwakkere de klos van het grote geld. Wat heeft deze wethouder weer als kado gekregen om ze handtekening te zetten? Al jaren klant bij medipoint nooit klachten gehad.
Als ze maar niet denken dat ik naar pumerreutel of verder ga om spullen te halen. Kom wel naar gemeentehuis daar willen ze toch alles graag regelen.
ik heb 8 jaar geleden een scootmobiel gekregen via.Meyra.Werd daarna medipoint.Nu weer Meyra.!!!! Of je door de hond of door de kat gebeten wordt maakt niet uit. De hele gezondheidzorg wordt om zeep geholpen door geld,macht en bureaucratie, over de rug van de meest kwetsbare!!!
Ik heb in mijn werk (gehandicaptenzorg) met zowel Meyra, Medipoint als Kersten te maken gehad. De slechtste service en advies kwam van Meyra. Contact was altijd slecht te maken. Als we een cliënt hadden met bijvoorbeeld een lekke band van de elektrische rolstoel, kregen we doodleuk te horen dat er over 5 dagen een monteur kon komen! Dat betekende dus dat een cliënt 5 dagen aan bed gekluisterd zat of 5 dagen wel in de rolstoel zat, maar zich niet kon verplaatsen! Veel discussie gehad met zowel klantenservice als monteurs.
Bij de andere aanbieders liep het ook niet altijd soepel, maar kwam er wel dezelfde dag nog een monteur. Konden ze niet meteen helpen, omdat een onderdeel niet op voorraad was oid, dan kwamen ze vaak wel met een andere (tijdelijke) oplossing. Meyra is weinig flexibel wat service en oplossingen betreft.
Zaanstad doet er niet goed aan om met deze aanbieder in zee te gaan!
Ja dat is weer een beslissing waarmee men op het laatste moment naar buiten komt. Alles onder het motto we willen mensen niet ongerust maken, de werkelijke reden van de overstap heeft niets te maken met het welzijn van de hulpmiddelen gebruikers maar is een financiële. Er zullen gerust wel opmerkingen zijn over Medipoint maar het internet laat zien dat Meyra niet al te positief te boek staat. Kortom onzekerheid voor een kwetsbare groep mensen.
ik had 10 jaar in amsterdam scotmobiel.betaalde 20euro eigen bijxrage.ik kwam t
5jaar geleden bij men zoon in de straat huix gekregen hij zf koopwoning,ik huur woning niewbouw
alle vergunningen ongeldig verklaard.zo als parleerkaart,scotmobobiel gememeente taksi.toch moest ik eigen bijdrage 21euro betalen11maanden lang.zonder scootmobil.daarna kreeg scootbobil na3 maanden kon ik niet meer rijdr
en regen sneuw heb ik terug kreeg 3700euro van de gemeente micro car 45km gekocht voor 8000eur.alleen 21euro 7 jaar moest ik betalen.na 2jaar kapot.en 3000ero.kosten gedaan .auto weg toch moet ik 4 jaar nog 21 euro betalen zonder scootmobo
il.zuursof suiker copd gold 4,neuropatie ziektes.ik kan niet bewegen.rosmolenwijktaem.wacht al6 maanden op antwoord.dat ik nog moet betalen eigen bijdrage.kan een auto 45km 7 jaar .mee ????ik w
2de zelf gekocht voor7000 .ze willen niet helpen met scootmobiel.toch eigen ijxrage betalen.2qeuro..klote ge.meente.zaanstad.wijktaem duurt 6 maanden voordat je antwoord krijgt.dommm.
nu weer Myra,morgen weer Medipoint.
de beste service heb ik ooit gehad van Verhoeff. maar ja je kunt er niets tegen doen. we zijn afhankelijk aan de grillen van de Gemeente. ik ga wel nog ff mijn scootmobiel aanmelden voor service.
Bij voorbeeld ... zaterdag
-Meyra-Purmerend is GESLOTEN!
-Mediapoint--Zaandam is OPEN@
Tja dit is wel een bizarre keuze hoor. Ik heb jarenlange ervaring in de Wmo als consulent, voornamelijk bij grote gemeenten in het land. Meyra heeft een zeer slechte naam als het gaat over de productkeuze, onderhoud, begrip voor het belang van de cliënt en servicegerichtheid. In veel projecten en beleidsafwegingen heb ik gezien dat juist Meyra werd afgerekend op deze punten en Medipoint en bijvoorbeeld Kersten de nieuwe keuzes waren. Natuurlijk hebben deze partijen ook de nodige uitdagingen maar Meyra spant de kroon én kent zoals de Orkaan al stelt een ander belang vanwege hoe de organisatie is opgebouwd. Medipoint en Kersten worden soms ook beiden binnen één gemeente gecontracteerd om het aanbod en een gezonde financiële kijk op de zaken te kunnen houden. Nu ik hier lees dat Meyra de aanbesteding wint kan ik werkelijk niet begrijpen. Een ander belang van de Wmo is het bewaken van de mantelzorg. Als inderdaad blijkt dat de mantelzorger naar bijvoorbeeld Purmerend moet ipv Zaandam is dit ook een miskleun in mijn ogen. Tel daar bij op dat de gemiddelde achterstand in een Wmo aanvraag in Zaanstad gemiddeld 7 maanden is dan kunnen we wel stellen dat het niet goed gaat. De gemeente huurt daarbij verschrikkelijk veel krachten extern in (consulenten, beleidsmakers etc.) wat een enorme kostenpost is. En vergankelijkheid van kennis, keer op keer op keer.
Gisteren monteur Medipoint geweest. om scootmobiel te repareren. Miste een onderdeel maar reed om 4 uur even naar de zaak op Noorderveld Wormerveer kwam terug om klus bij mij ook in Wormerveer af te maken. Kon weer de weg op. Typ dit bericht nu vanuit mijn karretje onderweg tijdens mijn dagelijkse rondjes.
Zonder servicepunt gaat nieuwe aanbieder de weg op wij gebruikers en de monteurs (als ze die al hebben) gaan dat in negatieve zin merken.
Draait altijd om geld, mooie praatjes en beloften die vaak niet nageleefd kunnen worden.
mooi weekend
Dus er wordt weer in de blind opdracht gegeven. Hoop dat de burgers bij de eerstkomende verkiezingen daar aan denken.
Daar zijn we klaar mee. Het zal wel goedkoper zijn, maar of de kwaliteit ook beter is?
Zaanstad is overgestapt naar EBS, goedkoper, maar de service laat te wensen over.