Vanaf 1 februari 2026 wordt het Duitse bedrijf Meyra de nieuwe leverancier van Wmo-hulpmiddelen in de regio Zaanstreek-Waterland. Zij nemen de plaats in van de huidige leverancier Medipoint.
Daarmee krijgen duizenden inwoners die bijvoorbeeld een rolstoel, scootmobiel, traplift of driewielfiets nodig hebben te maken met een nieuwe partij.
De gemeenten beloven continuïteit en kwaliteit, maar uit de beantwoording van vragen aan De Orkaan blijkt dat er onder meer géén privacy-impactanalyse is uitgevoerd en dat de nieuwe aanbieder geen vestiging in Zaanstad hoeft te openen. Het ophalen van je broodnodige krukken kan dus zomaar een tripje naar Purmerend of Volendam opleveren.
Meyra levert vanaf februari ’26 hulpmiddelen en verzorgt onderhoud en reparaties in opdracht van zeven gemeenten: Zaanstad, Wormerland, Oostzaan, Purmerend, Edam-Volendam, Waterland en Landsmeer.
PP (Penvoerder Purmerend)
De aanbesteding liep via penvoerder Purmerend en werd gegund op basis van prijs en kwaliteit. Hoe en waarom Zaanstad besloot deze belangrijke tak van sport aan Purmerend over te laten is ons een raadsel, maar dit terzijde.
Wat Zaanstad en verantwoordelijk wethouder Harrie van der Laan (POV) wel weten is dat de kwaliteit beoordeeld is aan de hand van ingediende plannen. Niet op basis van gebruikerservaringen of eerdere prestaties elders.
Er is dus geen toets gedaan op feitelijke dienstverlening in andere gemeenten.
Privé
Wat bij de beantwoording opvalt, is dat de gemeenten geen Data Protection Impact Assessment (DPIA) hebben uitgevoerd. Dat is opmerkelijk, omdat bij de overdracht van hulpmiddelen persoonsgegevens van duizenden inwoners worden gedeeld, waaronder medische gegevens.
Volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is een DPIA verplicht bij verwerkingen met een hoog risico, zoals in de zorg of het sociaal domein.
De woordvoerder van de wethouder meldt desgevraagd dat de bedrijfsvoering van leveranciers ‘actief wordt gemonitord’, maar erkent dat deze stap is overgeslagen. Een ‘verwerkersovereenkomst’ met Meyra is wel gesloten, maar blijft, voor ons, vertrouwelijk.
Locatie?
Ook over de fysieke aanwezigheid van Meyra is nog weinig concreets bekend. De huidige leverancier Medipoint had in Zaandam een servicepunt aan de Pieter Ghijsenlaan, maar bij opvolger Meyra is lang niet zeker dat er een vestiging binnen Zaanstad komt.
De gemeente spreekt over ‘een locatie ergens in de regio’. Dat betekent dat het servicepunt misschien bij ‘penvoerder’ Purmerend of – noem een dwarsstraat – Volendam komt.
Private-equity
Meyra is geen lokaal bedrijf: het maakt deel uit van een internationaal investeringsfonds.
We schreven eerder over dierenartsenpraktijken en zelfs huisartsenposten die werden opgekocht door zulke fondsen, met gevolgen voor personeel, prijzen en continuïteit van zorg.
Private equity
Private equity betekent letterlijk: privaat vermogen.
Het is geld van investeerders dat wordt gebruikt om bedrijven te kopen of te laten groeien.
Die bedrijven staan meestal niet op de beurs.
De investeerders willen na een paar jaar met winst verkopen.
Dat kan goed zijn voor groei en banen, maar soms leidt het ook tot hogere schulden of bezuinigingen.
Ook Meyra valt dus onder een private-equityconstructie: het bedrijf is eigendom van het Amerikaanse investeringsfonds H.I.G. Capital, dat tientallen zorg- en hulpmiddelenbedrijven in Europa bezit. In die structuur draait het niet alleen om zorg, maar ook om rendement. En dat roept de vraag op hoe kwetsbare inwoners worden beschermd als winstdoelen botsen met zorgbelang.
Zaanstad lijkt geen beren op de weg te zien. Zij zeggen hierover contractueel te hebben vastgelegd dat de ‘continuïteit van zorg altijd gewaarborgd’ moet zijn, ook bij overname of herstructurering.
Maar hoe dat in de praktijk wordt afgedwongen, blijft onduidelijk.
Informatie
De gemeente kiest ervoor om gebruikers pas één maand voor de overstap te informeren. Volgens Zaanstad leidt eerdere communicatie tot ‘te veel onrust’, maar juist bij kwetsbare inwoners roept dat vragen op: wie herkent straks de nieuwe monteur, waar moet je bellen bij een storing, en misschien nog belangrijker: wie heeft toegang tot jouw dossier?
Wij vragen ons vooral af wanneer de privacy-gevoelige informatie gedeeld wordt met de nieuwe aanbieder. Is dat voor of nadat de gebruikers zijn geïnformeerd?
Autoriteit Persoonsgegevens
De Orkaan heeft de Autoriteit Persoonsgegevens gevraagd of het ontbreken van een DPIA bij deze aanbesteding in strijd is met de privacywetgeving. Zodra daarop antwoord komt, volgt een update.
Door: Merel Kan op basis van de raadsinformatiebrief, de beantwoording van onze vragen door de woordvoerder en het Orkaan-archief. Foto: De Orkaan.
Ja dat is weer een beslissing waarmee men op het laatste moment naar buiten komt. Alles onder het motto we willen mensen niet ongerust maken, de werkelijke reden van de overstap heeft niets te maken met het welzijn van de hulpmiddelen gebruikers maar is een financiële. Er zullen gerust wel opmerkingen zijn over Medipoint maar het internet laat zien dat Meyra niet al te positief te boek staat. Kortom onzekerheid voor een kwetsbare groep mensen.
Bij voorbeeld ... zaterdag
-Meyra-Purmerend is GESLOTEN!
-Mediapoint--Zaandam is OPEN@
Tja dit is wel een bizarre keuze hoor. Ik heb jarenlange ervaring in de Wmo als consulent, voornamelijk bij grote gemeenten in het land. Meyra heeft een zeer slechte naam als het gaat over de productkeuze, onderhoud, begrip voor het belang van de cliënt en servicegerichtheid. In veel projecten en beleidsafwegingen heb ik gezien dat juist Meyra werd afgerekend op deze punten en Medipoint en bijvoorbeeld Kersten de nieuwe keuzes waren. Natuurlijk hebben deze partijen ook de nodige uitdagingen maar Meyra spant de kroon én kent zoals de Orkaan al stelt een ander belang vanwege hoe de organisatie is opgebouwd. Medipoint en Kersten worden soms ook beiden binnen één gemeente gecontracteerd om het aanbod en een gezonde financiële kijk op de zaken te kunnen houden. Nu ik hier lees dat Meyra de aanbesteding wint kan ik werkelijk niet begrijpen. Een ander belang van de Wmo is het bewaken van de mantelzorg. Als inderdaad blijkt dat de mantelzorger naar bijvoorbeeld Purmerend moet ipv Zaandam is dit ook een miskleun in mijn ogen. Tel daar bij op dat de gemiddelde achterstand in een Wmo aanvraag in Zaanstad gemiddeld 7 maanden is dan kunnen we wel stellen dat het niet goed gaat. De gemeente huurt daarbij verschrikkelijk veel krachten extern in (consulenten, beleidsmakers etc.) wat een enorme kostenpost is. En vergankelijkheid van kennis, keer op keer op keer.
Gisteren monteur Medipoint geweest. om scootmobiel te repareren. Miste een onderdeel maar reed om 4 uur even naar de zaak op Noorderveld Wormerveer kwam terug om klus bij mij ook in Wormerveer af te maken. Kon weer de weg op. Typ dit bericht nu vanuit mijn karretje onderweg tijdens mijn dagelijkse rondjes.
Zonder servicepunt gaat nieuwe aanbieder de weg op wij gebruikers en de monteurs (als ze die al hebben) gaan dat in negatieve zin merken.
Draait altijd om geld, mooie praatjes en beloften die vaak niet nageleefd kunnen worden.
mooi weekend
Dus er wordt weer in de blind opdracht gegeven. Hoop dat de burgers bij de eerstkomende verkiezingen daar aan denken.
Daar zijn we klaar mee. Het zal wel goedkoper zijn, maar of de kwaliteit ook beter is?
Zaanstad is overgestapt naar EBS, goedkoper, maar de service laat te wensen over.