Op de kruising van de Provincialeweg N246 en de Ned Benedictweg in Wormerveer zijn zaterdag – 15 november – twee auto’s met elkaar in botsing gekomen. Het ongeluk gebeurde rond 17.30 uur.
De bestuurder van de Renault kwam vanaf de kant van Motoport en wilde de N246 oversteken naar de Ned Benedictweg. Op datzelfde moment wilde de bestuurster van een Suzuki vanaf de N246 rechts afslaan naar de Ned Benedictweg. Op de kruising kwamen de auto’s met elkaar in botsing. De Suzuki belandde in de zijkant van de Renault, waarna de Suzuki doordraaide en tegen een lantaarnpaal tot stilstand kwam.
De bestuurders bleven ongedeerd en verklaarden beiden dat ze groen hebben gehad. Een getuige die achter de Suzuki reed bevestigde dat het verkeerslicht op groen stond. Politieagenten bekeken de werking van de verkeerslichten en kwamen tot de conclusie dat deze heel scherp op elkaar afgesteld zijn. Zodra het ene verkeerslicht van oranje naar rood springt, springt het andere verkeerslicht al op groen. Dit zal worden gemeld bij een verkeersspecialist van de provincie.
De bestuurder van de Renault kon zijn weg vervolgen, maar de schade aan de Suzuki was daarvoor te groot. De auto is opgehaald door bergingsbedrijf Van der Eng. Tijdens de afhandeling van het ongeval was het niet mogelijk om vanaf de kruising de Ned Benedictweg op te rijden. Politieauto’s, agenten en pionnen zorgden voor de afzetting, al weerhield dat verschillende automobilisten er niet van om toch bijzondere manoeuvres uit te halen.
Onder een slideshow met zeven foto’s, klik op pijltjes of swipe:
Door Michel Schermer.







Het is een grote puinhoop in Nederland met de verkeerslichten. Zijn daar geen vaste regels voor ??? In een aantal Europese landen zijn er vaste regels. In Duitsland zijn vrijwel alle verkeerslichten de zelfde tijd oranje. Waarom kan dit in Nederland niet ?
Een voorbeeld is dat in de bebouwde kom de oranje fase 3 en buiten de bebouwde kom 4 seconden is. Hier is buiten de bebouwde kom soms 7 a 8 seconden oranje. Als je dat weet kan je nog lekker je gaspedaal intrappen, want het is toch nog geen rood. Fietsersstoplichten staan soms amper 2 seconden op oranje. Dat is tekort. Je hebt de reactieseconde en dan moet je wel heel hard remmen.
Het volgende moet eigenlijk in de wet vastgelegd worden:
Fase oranje
- In de bebouwde kom 3 seconden
- Buiten de bebouwde kom 4 seconden
- Rood in verschillende richtingen 3 seconden
Als je van Motoport naar de Ned. Benedictweg rijdt, moet je een flinke dot gas geven om binnen 3 seconden van het kruispunt af te zijn. Ook hier verlies je die reactieseconde.
Zodra het ene verkeerslicht van oranje naar rood springt, springt het andere verkeerslicht al op groen.
Normaalste zaak van de wereld.
Je wordt door middel van de oranje-periode vroeg genoeg gewaarschuwd dat het licht op rood gaat.
In bv Engeland of Duitsland is er nog een oranje-periode vanuit rood naar groen, deze loopt gelijk met de oranje-periode van groen naar rood, waarna de respectievelijke lichten gelijktijdig op groen respectievelijk rood overgaan.
Veel meer verkeerslichten in Zaanstad zijn een drama. Er zijn er meer die erg scherp staan afgesteld en anderen weer onnodig lang op rood.
ik ben wel benieuwd wie hier binnen de gemeente verantwoordelijk voor is.
Alle verkeerslichtinstallatie op N246 vallen onder de verantwoordelijkheid van de Prov. Noordholland en niet bij de gemeente Zaanstad. Dit geldt ook voor de verkeerslichten op de N203 bij Krommenie.