Milieudefensie vindt dat Ahold Delhaize te sloom is met het aanbieden van duurzame producten in de winkels. Zaterdag 22 november gaat de milieuclub daarom ‘Smoestuintjes’ uitdelen bij Albert Heijn aan de Hermitage in Zaandam.

‘Wij vinden dat Ahold steeds maar weer smoesjes verzint om de omslag naar duurzame producten voor zich uit te schuiven’, zegt Hansje Harmsen van Milieudefensie. Een van de smoesjes is volgens haar dat klanten nog niet gewend zijn aan het idee om vaker plantaardig te eten. ‘Maar’, zo zegt ze:

‘Op grond van onderzoek komt naar voren dat meer dan de helft van de Nederlanders daar wel voor openstaat. Die willen meer plantaardig en minder dierlijk voedsel.’

Milieudefensie verwijst hiermee naar een rapport uit 2024 van ProVeg in samenwerking met Kieskompas. ProVeg noemt zichzelf ‘een organisatie die wereldwijd actief is om het voedselsysteem te verbeteren’.

De actie van de milieuclub is landelijk. Ook bij andere vestigingen van Albert Heijn worden Smoestuintjes, een verwijzing naar de moestuintjesactie van de grootgrutter, uitgedeeld. Er is bewust voor een actie bij Albert Heijn gekozen, omdat het een grote speler is in de hele voedselmarkt. Als zo’n concern de omslag maakt, verwacht Milieudefensie dat andere bedrijven dat ook gaan doen.

Milieudefensie komt ook met een petitie waarin Ahold Delhaize gevraagd wordt werk te maken van de transitie naar duurzame producten. De handtekeningen worden dan volgend jaar bij de eerstvolgende aandeelhoudersvergadering aangeboden.

De Smoestuintjes worden zaterdag tussen 11.00 en 14.00 uur uitgedeeld.

Door Di-Lan Sun op basis van gesprek met Milieudefensie en informatie website ProVeg. Foto: Jeffrey Koster.