Om woningbouw ten noorden van het Volkspark in Zaandam te realiseren in de nieuwe Verkadebuurt, moet de grond daar opgehoogd worden. Op die plek ligt de bocht van de Westerwateringtunnel, en dat deel van de tunnel wordt zo’n drie jaar lang volledig afgesloten voor fietsers en scooters.

In die drie jaar kan je wel van Westerwatering via de tunnel naar het fietspad langs de Provincialeweg (en de andere kant op natuurlijk), maar niet meer van en naar de parallelweg langs de Provincialeweg.

Voetgangers kunnen de trap blijven gebruiken; ook de trap aan de parallelweg aan de oostkant van de Provincialeweg blijft voor voetgangers toegankelijk.

Fietsers die naar Oud-West willen, worden omgeleid via het fietspad langs de Provincialeweg en moeten vervolgens oversteken bij de Mauvestraat om in de wijk Nieuw-West te komen. (Voor wie onze uitleg niet snapt hieronder een kaartje en wie het dan nog niet snapt merkt het wel als het zover is.)

Als de werkzaamheden af zijn, wordt de uitgang van de tunnel aan de oostkant veranderd. Deze loopt dan niet meer in een bocht, maar rechtdoor en vervolgens links richting het Dik Trompad.

Volgens Zaanstad hebben er dagelijks zo’n 5.000 fietsers te maken met de omleiding.

De fietstunnel blijft drie jaar dus gedeeltelijk open. Let op, er staat ‘circa’ drie jaar, dus de realiteit kan afwijken. Er wordt eerst een verkeersbesluit aangevraagd. Het begin van de daadwerkelijke bouw van de buurt is nog niet zeker. Het bestemmingsplan zou in het eerste kwartaal van 2026 naar de gemeenteraad moeten. En dan moet er nog gebouwd worden.

Door Marijn Kerkhoven op basis van de Raadsinformatiebrief aanpak Westerwateringtunnel met kaarten uit dezelfde Raadsinformatiebrief.