Meat by Moon in Oostzaan bestaat vijf jaar. Toch is het niet gek als je er nooit van hebt gehoord; de slagerij zit een beetje verborgen. En het werkt nét even anders.

Eigenaresse Monique Jonker geeft wekelijks een variabel aanbod door via Facebook en WhatsApp. Mensen geven aan wat ze willen, het vaste team zet alles klaar en klanten kunnen hun bestelling op vrijdagavond of zaterdagmiddag komen ophalen.

Vijf jaar geleden begon Monique, ja in coronatijd, met Meat by Moon. En dat bleek een gouden greep. 

De slagerij werkt vooral met bestellingen van de vleeswaren, vleespakketten, salades en verse maaltijden. Maar soms gooit ze stevige broden, soepen of loempia’s of rissoles in het assortiment. Het allerleukste vindt Monique catering verzorgen: 

‘In de zomer regelen we complete barbecues en we maken borrelplanken voor bij mensen thuis.’

Vleespakketten

De winkel was ooit van haar ouders en later van haar broer. ‘Het slagersvak is me met de paplepel ingegoten.’ Toch had Monique vijf jaar geleden niet verwacht dat zij de slagerij zou gaan overnemen. Monique is namelijk dol op haar baan als accountmanager voor een vleeswarengroothandel. ‘Daardoor kom ik bij veel slagerijen en delicatessenzaken. Het leek mij wel leuk om dat zelf te beginnen, maar toen had ik nog een eigen kledingwinkeltje.’

Als haar kledingwinkel door de coronamaatregelen moet sluiten, komt Monique op het idee om vleespakketten samen te stellen voor de slagerij van haar broer, waar op dat moment niets mee gedaan wordt.  ‘Dat begon een beetje als een grapje, maar het bleek een hele goeie set.’ 

Klanten reageren positief en Monique vindt het heel leuk om de catering te verzorgen. Uiteindelijk neemt ze de winkel over. 

Persoonlijke service 

Via Facebook en WhatsApp geeft Monique het aanbod per week door. Klanten kunnen hun bestelling op vrijdagavond of zaterdagmiddag komen ophalen. De rest van de week is de winkel gesloten; Monique heeft haar baan als accountmanager namelijk nooit opgegeven. Het is te leuk om ermee te stoppen: 

‘Daarnaast weet ik nu precies waar vraag naar is en wat ik het beste kan inkopen voor de slagerij; ik zit er de hele dag met mijn neus bovenop.’ 

Ondanks de beperkte openingstijd en het onopvallende plekje is de klantenkring van Monique de afgelopen jaren steeds verder uitgebreid. ‘Dat is allemaal dankzij mond-tot-mond-reclame.’ Mensen hebben behoefte aan persoonlijke service, denkt Monique. ‘Daarom komen ze ook bij me terug.’ 

Door: Mila Lange, de foto met Monique erop is gemaakt door Merel Kan (inmiddels ook klant).