Het nieuwe wegdek van de ringdijk van de Engewormer is klaar en wordt weer gebruikt door het verkeer. Officieel gaat de weg op 19 december weer open. Bovenstaande foto is van begin deze week. Helemaal klaar was het toen nog niet.
De weg is voorzien van roodgekleurde ‘fietssuggestiestroken’ van 1,20 meter breed. Een ‘suggestie’ dus, geen echte fietsstrook want die is minimaal 1,70 meter breed. Om de 80 meter is een drempel aangebracht om de verkeersveiligheid te vergroten. De weg is vanaf 20 oktober volledig afgesloten geweest voor alle verkeer.
De maximumsnelheid is 60 km per uur. Lager zou niet kunnen omdat de weg buiten de bebouwde kom ligt. Rens Conijn die ons de foto stuurde: ‘Je kunt niet zonder schade met 60 over die drempels. Ik zou zeggen: 45 is al snel genoeg.’

Boven die nieuwe situatie, onder de dijk zoals die was.

Door Piet Bakker met informatie en foto’s van Rens Conijn, zie ook eerder nieuws op De Orkaan over de inrichting van de weg.
De weg ziet er inderdaad gelikt uit, maar schijn bedriegt.
Ik zou als gemeente toch maar onderborden met adviessnelheid 45 km aanbrengen, want daar is de weg volgens mij op ingericht. 60 is echt niet behoorlijk. Bij ongelukken of als men schade oploopt, kan de gemeente claims verwachten.
Ik vraag me nog af: leest men bij de gemeente de Orkaan wel? Zou wel mogen, want het is niet voor niets het lokale medium voor Wormerland en Zaanstad.
Het nieuwe rijden is, dat als je gewoon rustig rijdt en GEEH gas geeft tussen de drempels dan kan je gelijk genieten van de mooie omgeving.
Zelfs met het busje van WelzijnWonenPlus Wormerland heb ik nog ruimte genoeg. In tegenstelling tot de vorige constructie word ik nu niet meer ingehaald door gestoorde rijders. Het enige nadeel is dat je gas moet terugnemen, anders hotseknotsen de passagiers tegen het dak.
Ik ben net over dat nieuwe stuk weg gereden, ligt er prima bij. Natuurlijk mag je maar maximaal 60 rijden bij geen verkeer en hebben fietsers en voetgangers een duidelijke strook. Toch lijkt het erop dat de ribbelstenen of grastegels strook hebben weggehaald. Dat geeft in de toekomst diepe gevaarlijke kuilen naast de weg. Ik hoop dat ze er toch nog liggen in verband met de veiligheid en waarnodig uitwijkmogelijkheid bij brede voertuigen. Heb even in de berm gereden maar heb ze niet gevoeld of gehoord. Ze kunnen alsnog geplaatst worden.
Het ziet er veiliger uit voor fietsers en voetgangers dan het eerst was, maar of dit echt zo is? Nadat ik als wandelaar bijna ben aangereden daar door een dame in een auto die op heur telefoon zat te kijken, loop ik bij voorkeur een stukje om via de noordkant van de Engewormer, al moet je dan toch nog tussen het fietspad (langs de Amerikaanse windmolen de Hercules) en de brug langs het drukke, soms niet oplettende, verkeer.
28 drempels…. Constant die felle lampen van tegemoet komend die in je ogen schijnen omdat ze over de drempels rijden, papieren ambtenaren veiligheid.
Vanochtend alweer gebruik van gemaakt. Mooi strak asfalt weer. Alleen de ‘ribbelstenen’ die naast het asfalt lagen zijn verdwenen, waardoor breder verkeer echt moet afremmen om elkaar te passeren.
Ribbelstenen verdwenen???? Hoezo, afremmen? Gewoon rustig rijden op die dijk alléén als er helemaal geen voetgangers, fietsers, etc. op deze weg lopen of rijden, kan het "wat" harder. Voorheen werd er veel te hard gereden op deze dijk. Samen maken wij de weg veiliger, toch?
Zou ook nog graag een tekening willen zien met een fiets of voetganger op het oranje deel zodat automobilisten weten dat zij niet zomaar voorrang hebben op langzamer verkeer. Overigens KRIJG OF VERLEEN je voorrang dus niet VOORRANG HEBBEN.
Het komt op me over alsof je denkt dat ik met 80 over de dijk jakker, waardoor ik moet afremmen. Ik bedoelde dat wanneer ik keurig de toegestane snelheid rijd, dat het dan bij tegemoetkomend verkeer prettiger is om af te remmen omdat je niet meer kunt uitwijken naar de grastegels, omdat die er niet meer liggen.
ribbelstenen? Je bedoelt waarschijnlijk de grastegels.
Hebben ze die 2x 40 cm, de breedte van een grastegel, niet bij het nieuwe wegdek betrokken?
Zonder die 2 stroken was elkaar passeren al bijna onmogelijk.
Deze drempels zijn trouwens beter dan die hobbels die tussen de Bartelsluis en Kalverringdijk liggen, als je daar te hard over rijd dan rammelen de vullingen uit je kiezen!
Als grastegels de vakterm is voor wat er lag, dan bedoel ik dat inderdaad. Omdat er nu nog geleidebakens staan (deze heb ik opgezocht om niet weer een flater te slaan met een zelfbedachte term) kan ik slecht inschatten of het asfalt wel breder is geworden om het weglaten van de grastegels te compenseren.