Best slimme jongens (v/v/m in dit geval) van Stibbe Advocaten uit Amsterdam. In hun analyse van de plannen van Zaanstad voor afsluiting van de Zaanse Schans en het heffen van entree, geven ze ook nog even een tip hoe je die € 17,50 entree kan omzeilen. Niet alleen inwoners van Zaanstad en Wormerland krijgen ontheffing en dus gratis toegang, maar ook horecagasten met een reservering:
‘In dat geval ontstaat de vreemde situatie dat het reserveren van een plek in een restaurant voor bijvoorbeeld het bestellen van een drankje goedkoper wordt dan het betalen van de entreeprijs voor de Zaanse Schans. Het is de vraag of hiermee het betalen van een toegangsticket niet omzeild kan worden.’
De vraag stellen is hem beantwoorden zeggen wij dan maar.
Behalve deze tip bevat de analyse van Stibbe nog tal van andere interessante juridische inzichten. Het kantoor is ingehuurd door Ondernemersvereniging OV1509 Zaanse Schans en Ondernemersvereniging OVZS om hun visie (geen onttrekking aan de openbaarheid, geen toegangsprijs) te ondersteunen en het plan van de gemeente onderuit te halen. Maar dat maakt de analyse niet minder interessant.
Zaanstad zou er volgens Stibbe zelf vanuit gaan dat de juridische impact van het Raadsvoorstel ‘beperkt’ zou zijn. Maar de Stibbe-vrouwen en -man ‘signaleren echter enkele belangrijke juridische obstakels, zoals strijdigheid met de Wegenwet, de algemene beginselen van behoorlijk bestuur en de Dienstenrichtlijn’.
Fietsroute
Bij het afsluiten van de Zaanse Schans moet er een alternatieve fietsroute voor de Kalverringdijk komen. Maar volgens de advocaten zijn er ‘verschillende obstakels die de realisering van het fietspad waarschijnlijk onmogelijk maken’. En als het al lukt, zal de procedure ‘waarschijnlijk jaren in beslag nemen’. Zolang de alternatieve fietsroute er niet is, loopt het plan vast. Dan kan de Schans niet worden afgesloten. De omleiding via de Engewormerringdijk voor Zaanstad is geen optie.
Omdat onduidelijk is ‘of en wanneer het alternatieve fietspad van 5 miljoen gerealiseerd kan worden’ kan dat ook tot een fikse schade leiden:
‘Als het fietspad niet tijdig gerealiseerd wordt of als het fietspad niet voldoet aan de eisen voor een regionale doorfietsroute wordt de financiële dekking door VRA en de provincie Noord-Holland onzeker. Als er geen financiële dekking gevonden kan worden, moet de gemeente Zaanstad hier waarschijnlijk voor opdraaien.’
Lukt het allemaal voor april 2026? Stibbe: ‘De timing van het onttrekkingsbesluit kan waarschijnlijk niet gehaald worden vanwege de juridische obstakels die wij in het juridische advies uiteenzetten’.
En dan is er ook nog stikstof. Het fietspad ligt naast twee overbelaste Natura 2000-gebieden:
‘Deze risico’s zijn niet volledig in kaart gebracht, wat de haalbaarheid van een alternatieve route onzeker maakt’.
Wegenwet
Onttrekking op grond van de Wegenwet kan zomaar niet volgens Stibbe, daar moeten belangen worden afgewogen ‘waarbij ook alternatieve, voor belanghebbenden minder ingrijpende oplossingen, zorgvuldig moeten worden overwogen’, vooral omdat er ook alternatieve scenario’s zijn die minder ingrijpend zijn.
‘In onze opinie kan de Wegenwet niet gebruikt worden om een weg aan de openbaarheid te onttrekken ten behoeve van het ontoegankelijk maken van ondernemingen die naast die weg gelegen zijn.’
De advocaten van Stibbe schrijven dat ze ‘geen steun konden vinden in de rechtspraak dat de plannen van het College in lijn zijn met de doelen van de Wegenwet’. Dat is meer dan juridisch geneuzel, dat betekent dat er geen jurisprudentie is – iets soortgelijks is nog nergens geprobeerd. Dat maakt de kans dat de plannen ergens bij een rechtbank sneuvelen groot.
Ongelijk en oneerlijk
Dat bewoners van de Zaanse Schans en hun gasten, mensen die werkzaam zijn op de Zaanse Schans, leden van de Vereniging De Zaansche Molen, inwoners van Zaanstad en Wormerland en particuliere horecagasten met een reservering wel toegang hebben en anderen niet ‘leidt tot ongerechtvaardigde ongelijke behandeling van groepen personen’.
Dat horecagasten wel vrije toegang hebben, maar bezoekers van andere bedrijven niet is ook een ongelijke behandeling die juridische problemen op kan leveren. En hetzelfde geldt voor het onderscheid tussen bewoners van verschillende gemeenten.
En het is ook nog eens oneerlijk voor bedrijven: ‘De ondernemers zullen veel inkomsten zien verdwijnen, terwijl de Erfgoedpartijen juist menen extra inkomsten te ontvangen door de ticketverkoop.’
Schadevergoeding
Omdat ondernemers schade gaan leiden, zou dat leiden tot een eis tot ‘schadevergoeding wegens onrechtmatig handelen door de gemeente’.
Zaanstad houdt ook te weinig rekening met de grondposities (zowel eigendom als erfpacht) van verschillende partijen in het gebied. De grondposities zijn versnipperd aldus Stibbe, en dat kan wel degelijk juridische problemen opleveren als mensen gaan procederen.
Conclusie: de juridische kosten kunnen hoog oplopen (en het kan ook nog eens lang duren).

Door Piet Bakker. De samenvatting van het advies is op de website van Zaanstad te vinden. Foto’s Michel Schermer (lucht) en Piet Bakker (grond).
Ik vindt het absurd dat de ondernemers constant de media weten te bereiken en er geen aandacht komt voor dat de erfgoed partijen, de reden dat de Schans er nog bestaat, buiten beeld blijven. Vindt dit eenzijdige journalistiek. En moeten we nou eenmaal echt medelijden medelijden hebben met de ondernemers die complete zwartmaak campagnes kunnen optuigen? Zijn geen armzalige en zielige types hoor.
Al deze plannen is geld weggooierij. Maak eerst eens een plan voor een fietspad en leg dat neer, zal wel 5 jaar overheen gaan als het al mogelijk is, en denk dan pas aan de volgende stap. Dit fietspad is dan voor alle partijen een grote plus, fietsers die doorkunnen fietsen en toeristen die niet omver worden gereden. Dit plan dat er nu ligt loopt volledig spaak en heeft dan miljoenen gekost, daar kun je heel wat panden van onderhouden.
Het plan is juridisch wankel, financieel riskant en waarschijnlijk niet tijdig uitvoerbaar. De gemeente onderschat de complexiteit, en de kans op gerechtelijke vernietiging is groot.
Implicaties voor Zaanstad zijn:
-Financiële strop door mogelijke schadeclaims en vastlopende procedures.
- Publieke weerstand versterkt door juridische onhaalbaarheid.
Dit rapport van Stibbe ondersteunt het verzet van ondernemers en bewoners: het plan is niet alleen onwenselijk, maar ook juridisch onhoudbaar!
Ik ga er al 60 over langs de zaan 40 gewerkt en nu €17.50 niet goed
Antwoord op de vraag van H.de Vries: de Zaanse belastingbetaler betaald nu jaarlijks ruim 2 miljoen voor het verliesleidende Zaans Museum. Een plan om deze bodemloze put te dichten is er niet!
De toerist betaald jaarlijks meerdere miljoenen aan parkeergeld en toiletbezoek.
Bij gezond bestuur zou er ook nog eens een forse besparing mogelijk zijn aan overhead en betaalde bestuursfuncties op de Schans.
Ik denk dat de Schans geen gemeenschapsgeld nodig heeft als de gemeente het Zaans Museum verplaatst en gaat besparen op overhead en allerlei betaalde bestuursfuncties.
Dat geeft ruimte voor nog meer parkeerplaatsen (dus nog meer inkomsten). Samen met het plaatsen van matrixborden op de snelwegen over het nog beschikbare aantal parkeerplaatsen lost mogelijk zowel het financiële- als het parkeerprobleem op.
Ik vind het een belachelijk idee om voor de Schans een toegangsprijs te vragen. Ik zie het als cultureel erfgoed, volgens mij niet opgezet door de gemeente. Blijft natuurlijk de parkeer overlast. Hoe moet dat in vredesnaam worden opgelost? Borden voor verbod om te parkeren en waarschuwing voor wielklemmen. Wielklemmen voor foutparkeerders is misschien lucratiever dan een toegangsprijs. Maar ja, dan moet er naruurlijk wel worden gehandhaafd.
Oplossingen voor parkeerprobleem: bij vol parkeerterrein Zaanse Schans de auto's doorverwijzen naar P&R Zaandijk NS. Of (omdat de meeste automobilisten te lui zijn om 10 minuten te lopen): verwijs toeristen naar lijn 391 en naar de NS. Als bus & trein overdag 4x per uur gaan rijden wordt de Schans nog beter per OV bereikbaar. Beetje meer reclame maken bij toeristen om OV te gebruiken en desnoods iets aan de tarieven doen ("gezinskaartje o.i.d.) et voila!
Ik wil best wel een bedrijfje beginnen dat die wielklemmen aanbrengt. Kosten per klem € 150, helft voor de gemeente, helft voor mij.
De vraag aan alle betrokkene( bewoners, ondernemers, belanghebbende) wie betaald het onderhoud aan ons cultureel erfgoed, de infrastructuur etc.de parkeer overlast is nu al buiten alle proporties, de belasting betaler is er niet voor om al die toeristen te pleasen, er zullen nu toch echt een keer harde noten gekraakt moeten, want op deze manier doorgaan is geen optie.
Stibbe advocaten is niet het eerste de beste advocaten kantoor, maar een zeer gerenommeerd bedrijf aan de Zuid-as van Amsterdam. Ik voorspel veel narigheid voor het Gemeentebestuur van Zaanstad.
Ben zo benieuwd naar de uitkomst van al deze onderzoeken.
Ik verwacht dat miljoenen Euro's later er hoegenaamd niks van overblijft.
Ik denk dat ze zich daar rijk rekenen door te verwachten dat alle bussen met toeristen blijven komen. Als gids denk ik dat ze naar kaas en klomp gaan in en rond Volendam en Marken. Dat kost niets. Souvenirs kun je ook daar kopen. Marken staan prachtige houten huisjes en er zijn ook gezellige cafe’s en terrassen. Bij molen Volendam kan je ook foto maken of op afspraak met molenaar tegen betaling naar binnen. Toiletten zijn gratis of helft van de prijs. Al die volle bussen met 50 Indiërs Pakistanen Spanjaarden etc etc gaan echt geen 50x €17,50 entree betalen!!! €875 voor een bezoek van 60/90 minuten…. No way. Ze maken alle ondernemers kapot hiermee. Zal voor de bewoners wel heerlijk rustig worden…..
En nog iets….welke idioten hebben besloten dat onze Molenaar Piet en de familie en Molenaar Mats uit De Kat moeten verdwijnen?!?! Ze zijn al vele jaren een boegbeeld en iedereen waardeert ze heel erg. Net zoals Tim van de Houtmolen. Waarom worden dit zulke rare beslissingen genomen en op welke grond?!?
De vele gidsen tourleaders chauffeurs zijn ook hier erg boos over…. Wie bedenkt er zoiets. Het is onmenselijk. Goed visitekaartje geven jullie af😫👎
Advocaat van de schans denkt er gelukkig anders over
Na al die nalitgheid van gemeente en schans denk ik dat Dagoberd Duck en Govert Goudlans maar snel van dit onzinnige plan af moeten zien.
MIjn werkgever heeft Stibbe als huisadvocaat en dit advocatenkantoor heeft echt kennis van zaken en als zij zich ergens in vastbijten dan kan de tegenpartij zijn of haar borst natmaken want het merendeel van de rechtzaken wonnen ze.
Dus de gemeente Zaanstad doet er heel verstandig aan het belachelijke plan van entreeheffing te annuleren want dit gaat ze en ons als belastingbetaler heel veel geld kosten.
ja dus de bewoners van de zaanstreek kunnen gaan betalen voor de toeristen echt absurd de bedrijven moeten zelf maar het onderhoud gaan betalen kijken of ze dan nog tegen zijn