Riooljournalistiek en baggernieuws… We zijn er dol op!
Sinds 15 juli wordt er flink gewerkt in de Nauernasche Vaart bij Krommenie. Tussen gemaal Pieter Engel en de N8 wordt tonnen baggerslib weggebaggerd. Het slib wordt met een kraanschip op beunbakken geladen, bij Forbo overgeslagen in vrachtwagens en afgevoerd naar depots in Beverwijk en Middenmeer.
De eerste fase, het weghalen van de grootste knelpunten, moet klaar zijn voor Sail Amsterdam.Ā De vaart was nog nooit zo diep: waar zo’n evenement goed voor kan zijn!
Na Sail volgt fase twee, waarin de vaarweg tot NAP -2,75 meter wordt uitgebaggerd. Midden oktober moet het hele traject op diepte zijn.
Door: Merel Kan, met informatie van een vaartdijkbewoner en van Hoogheemraadschap.
Waarom wordt de vaart zo diep?
De drempel van de Schermersluis in Nauerna ligt op -1,90 NAP
Ok , je kan ook via de Zaan in de Vaart komen maar vrachtschepen komen in het algemeen niet verder dan de Forbo
Dus dat ze het stuk tussen de Tapsloot en de Forbo uitdiepen kan ik me nog voorstellen.
Waarom ligt er zoveel in het water dat de bodem niet te bereiken is?? Water in Nederland: allemaal gif. Geen enkel oppervlaktewater voldoet aan de Europese standaard. Omdat iedereen zijn troep maar in de plomp blijft gooien. Ik zwem alleen in zwembaden. En dat was al zo vanaf mijn jeugd. Ik mocht niet naar het water spuiten vd brandweer in de zomer: dat water kwam uit de sloot, puur gif.