Busbrug de Binding tot mei ook tijdens spits open

busbrug met bus

Busbrug de Binding wordt vanaf half januari tot medio mei 2017 ook opengesteld voor auto- en motorverkeer tijdens de spits.

In die periode zijn er namelijk wegwerkzaamheden aan de Houtveldweg waardoor het verkeer in de spits zou kunnen vastlopen.

Filevorming als gevolg van de werkzaamheden wordt door de maatregel zoveel mogelijk vermeden volgens B&W van Zaanstad. De tijdelijke openstelling is gepland “voor een periode van 4 tot 5 maanden” waardoor het ook juni kan worden.

In 2017 start ook een verkeersonderzoek naar een eventuele 24-uurs openstelling van busbrug de Binding. Medio 2017 worden de resultaten van dit onderzoek aangeboden aan de gemeenteraad. In de planning van de gemeente staat “Q2 2017″ dus dat is voor juli.

17 Reacties op Busbrug de Binding tot mei ook tijdens spits open

  1. Boon says:

    Als de Gemeente Zaanstad nu ook eens net zo voortvarend een bouwplan maakt voor de 2e ontsluiting van Westerwatering door de Busbrug te veranderen in een Bustunnel . Want wachten op het verdiept aanleggen van de Zaanlijn duurt zeker nog 20 jaar. Nog afgezien van het verkeersinfarct wat een afsluiting van de Provinciale Weg oplevert. Het spoor zal toch tijdelijk naar Links of Rechts moeten om te kunnen graven.
    Dus tot de Rotonde Westerkoog een verdiepte Busbuis . Ja en dan zullen de gebouwen van de Prinsenstichting elders een nieuwe plaats moeten krijgen.

    • Dirk says:

      een verdiepte busbrug is de oplossing niet, als je nu ‘ s morgens naar de A8 wilt rijden loopt het al vast voor bewoners vanuit westerkoog en Westzaan. Laat staan als daar de bewoners vanuit westerwatering bij gaan komen. De huidige fietstunnel vanuit de westerwatering aanpassen naar 1 voor auto’s zal veel goedkoper zijn en ook functioneler.

      Daarbij komt dat de rondweg van westerkoog al een racebaan is geworden met al het extra verkeer wat daarbij is gekomen de afgelopen jaren, maar daar zal pas wat aan gedaan worden als het eerste zware ongeval zal plaatsvinden.

  2. Wim says:

    Hoe hard en hoe lang wij WesterKogers ook roepen dat de rondweg (Wildeman/Glazenmaker) levensgevaarlijk is maakt allemaal niets uit. Zelfs Veilig Verkeer Nederland heeft indertijd deze racebaan als gevaarlijk betiteld. Het maakt niets uit dat je als voetganger en fietser compleet vogelvrij bent en regelmatig moet rennen/vluchten voor je leven. De rondweg oversteken is nu alleen nog veilig en snel te doen tijdens de spitsuren dat de busbrug (lees racebrug) gesloten is voor alle doorgaande race-verkeer. Buiten die uren kom je als voetganger bijna niet over, zelfs niet op de zebrapaden.
    Permanente openstelling is van af de bouw door WesterKoog geprobeert tegen te houden. Dit omdat de racebaan hier dwars door de wijk loopt. WesterWatering heeft daar totaal geen last van. De Houtveldweg loopt immers volledig buiten de woonwijk om.
    Ga zo door Zaanstad, het is wachten op grote ongelukken. En zo als altijd zal Zaanstad geen thuis geven.

    • Jan Zwart says:

      mijn ervaring: het zijn de westerkogers/bewoners die het hardste scheuren. Ik rij vaak 30-35 terwijl ik daar niet woon om vervolgens een bumperklever achter me te krijgen die daarna afslaat naar één van de zijwegen van de ‘ring’. ik blijf het doen zodat ik deel van de oplossing ben. Als alle bewoners van Westerkoog daar gewoon 30 gaan rijden, dan zijn zij deel van de oplossing! Ik i.i.g. dus wel. Hoe hard rij jij Wim?

      • Johan Schurink-Krauts says:

        Probleem is eerder de maximumsnelheid ter plaatse, die is nml 50 waardoor die rondweg vaak als racebaan bestempelt wordt. Met dergelijke maximum snelheden zouden fietsers en auto’s niet op dezelfde baan moeten rijden. Dat mensen niet stoppen voor voetgangers die bij een oversteekplaats willen oversteken is erg droevig. Kwestie van eens een flinke periode gaan handhaven, zal mij dan inderdaad benieuwen hoeveel Westerkogers op de bon gaan ;)

      • Bianca says:

        Van waaruit deze conclusie dat het wijkbewoners van westerkoog zijn die te hard rijden??? U kent elke automobilist die door de wijk rijdt? Bijzondere conclusie dat wanneer iemand afslaat tevens daar ook woont. Dan heeft u mogelijk ook nog nooit achter mij gekleefd want ook ik rij niet harder dan u.

        • Jan z says:

          Laten we beginnen met steevast 30 te rijden. Maar je hebt gelijk….

        • Boon says:

          Ik moet beamen dat de Westerkoger zelf hard rijden. Ik rijd zeker niet te langzaam maar als je zomaar bumperklevers krijgt uit de zijstraatjes dan rijden die dus echt te hard. Idem voor hen die op mij uitlopen en dan afslaan de wijk in. Maar laten we wel wezen de Westerkogers hebben dit over zichzelf afgeroepen.Eerst de weg buitenom afschieten , dan de mogelijkheid binnendoor jaren ophouden. Ondertussen de bestemde grond verpatst aan de Prinsenstichting. Dus Westerkogers houdt uw eigen verkeersspiegel voor en kies voor afbraak of alsnog buitenom.

      • Rob says:

        Ik fiets in het buitenland op wegen waar harder rijden is toegestaan. Dat is geen enkel probleem zolang er genoeg
        ruimte op de weg is om te passeren. Dat is hier m.i. het geval. Het SWOV raadt, meen ik, een weegbreedte van 5.40 meter aan. Wel zou ik er voor pleiten de ringweg nog eens laten inrichten door Shared Space om de snelheid eruit te halen.

  3. Michaele Doets Hoekx says:

    Wat ik al jaren denk:

    HOUDT DE BUSBRUG GEWOON OPEN DE HELE DAG.

  4. Gemma says:

    Verkeerslichten neerzetten bij de busbrug!

  5. Wat populist Harrie van der Laan (POV) enkele weken geleden niet lukte, doet regent Ruud Vreeman als tijdelijke burgemeester in één pennenstreek: busbrug 24/7 open…
    zonder vooronderzoek, zonder verkeersmaatregelen….

  6. Bianca says:

    En wat gebeurd er aan het toepassen van verkeersmaatregelen en veiligheid voor de buurt???

  7. Tine says:

    Éénrichtingverkeer, een maximumsnelheid van 30 km en weer een apart fietspad zou de veiligheid al een stuk verhogen. Het is van de gekke dat zo’n grote en nog steeds groeiende wijk als Westerwatering maar 1 ontsluiting heeft.

    • Boon says:

      Hoe vreemd het ook is , als er één richting verkeer op de Glazenmaker/Wildeman wordt ingesteld gaat de snelheid omhoog.

    • Rob says:

      Met al die zijstraten en uitritten zijn vrijliggende fietspaden juist ongevalverhogend. Een studie van het SWOV uit 1992 wees uit dat na aanleg van vrijliggende fietspaden het gevaar zich naar kruisingen verplaatst. Tegen een geringe afname van het aantal ongevallen tussen kruisingen stond een sterke toename van ongevallen op kruisingen. Ook was de ernst van het letsel groter. Je moet dus al erg lange fietspaden aanleggen, ongehinderd door kruisingen en uitritten om het toegenomen risico van de kruisingen te compenseren. Daarom hebben fietspaden buiten de bebouwde kom wel effect, maar zijn ze binnen de bebouwde kom niet effectief.

Leave a Reply to Rachel Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>