De herinrichting van de Rondweg Westerkoog is door de gemeenteraad van Zaanstad goedgekeurd met een ruime meerderheid en zonder één wijziging: alle amendementen werden verworpen terwijl de moties werden ingetrokken of afgestemd. De raad keurde een budget van € 7,435 miljoen goed. Daarvan was al bijna € 6 miljoen gereserveerd. Van de Vervoerregio Amsterdam wordt een bijdrage van minstens € 1,5 miljoen verwacht.
Er wordt niet gewacht met bomenkappen of totdat er een Natuurvergunning voor de busbrug is. De rotonde bij tankstation Total wordt niet versneld aangelegd. De Wildeman wordt verbreed om nieuwe fietspaden aan te leggen. Bij bushaltes blijven de versmallingen. De busbrug wordt niet tijdelijk versneld opengesteld om het verkeer te meten. En ook permanente monitoring van de verkeersintensiteit gaat niet gebeuren.
Verkeersveiligheid
Wethouder Gerard Slegers had wel een soort van nieuwtje voor de raad. De herinrichting van de rondweg en het kappen van bomen heeft niks met de busbrug te maken, het zou ook moeten gebeuren ‘zonder openstelling van de busburg’. Het is vanwege de verkeersveiligheid: ‘de mensen in Westerkoog smeken om daar wat aan te doen’.
De weg wordt ingericht als een GOW30-weg (met 30 km als maximum) en daarbij waren vrij liggende fietspaden (met in dit geval een opstaand randje) verplicht. En daarom moesten die 59 bomen langs de Wildeman gekapt worden.
Melchior Mattens (PvdD) kwam tot een andere conclusie: verhoogde aparte fietspaden waren helemaal niet verplicht, maar een advies. Slegers hield vol: ‘we gaan het gewoon zo doen’. Mattens werd bijgevallen door Marianne de Boer (LZ): ‘u zegt net dat het verplicht is’. Daar kwam een Slegeriaans antwoord op: ‘het is een advies dat voor ons een verplichting inhoudt omdat ze dit in heel Nederland zo doen.
Autonome groei
Mattens wilde toch graag dat verplichte advies zien. Slegers verwees vervolgens naar tabellen die de raad zou hebben, waaruit zou blijken dat de autonome groei op De Wildeman (dus zonder busbrug) in 2040/2050 12 tot 14 duizend voertuigen per etmaal is. En bij meer dan 10.000 voertuigen zou een apart fietspad nodig zijn volgens de wethouder. Uit de cijfers zou blijken dat die 10.000 wel gehaald zouden kunnen worden. En als de busbrug wel opengaat, wordt dat dus nog veel meer.
Maar wat staat in de stukken? In de ‘Bijlage Rapport VO Rondweg Westerkoog’ zijn die 10.000, 12.000 of 14.000 verkeersbewegingen zonder dat de busbrug opengaat niet te vinden. Het rapport bevat alleen cijfers over de situatie waarbij de busbrug wel opengaat. Dan worden op De Wildeman 9.700 à 11.300 verkeersbewegingen verwacht in 2040 (het jaartal 2050 komt niet voor). In een ander rapport (bij Derde Ontsluiting Westerwatering) wordt de autonome groei op De Wildeman in 2040 op niet meer dan 8.400 verkeersbewegingen ingeschat. We hebben de gemeente op opheldering van deze discrepantie gevraagd.
Maar de kap gaat dus door en er komt een apart fietspad met een ‘rottig randje’ volgens ROSA’s Mariska Schuttevaêr – een oplossing waar de Fietsersbond het niet mee eens zou zijn. En daar was Slegers het niet meer eens: ‘het fietspad wordt verhoogd vanwege de verkeersveiligheid. Dat deden we ook bij de Wilhelminaburg, dat is een gewenningsproces, en daar gebeuren nu niet of nauwelijks ongelukken.
Flitspaal
De kap van 68 bomen (59 op De Wildeman, 9 langs De Glazenmaker) was jammer volgens Slegers. Hij ging kijken of nog ergens extra bomen of struiken geplant kunnen worden. Maar nu die plannen al verschuiven zou dat extra vertraging opleveren, dan wordt de openstelling van de busbrug in begin 2028 niet gehaald (de kap heeft dus toch met met de openstelling te maken). Hetzelfde gold voor het wachten op de natuurvergunning en versnelde aanleg van de rotonde bij Total, dat zorgt allemaal voor vertraging.
De wethouder beloofde wel naar handhaving te kijken: ‘wij hebben één mobiele flitspaal en we kijken of die in het schema past’.
Uiteindelijk stemden alleen PvdD, SP en CU tegen de plannen, met name door het vooruitlopen op de natuurvergunning en het nu al kappen van de bomen.

Door Piet Bakker op basis van gemeenteraad 16 oktober en de bijbehoren stukken, ook gebruik gemaakt van stukken over rapport Derde Ontsluiting Westerwatering. De foto’s zijn van Tanja Vet.
Het is inderdaad één grote treurnis. Waarbij het meest bijzondere wel is dat de wethouder zich nu plotseling als de kampioen van de wensen van de bewoners van Westerkoog profileert: "Nee, het gaat niet om de busbrug (!), heeft er niets mee te maken (!!). Ik doe het voor de bewoners van Westerkoog. die smeken al zo lang om een veilige rondweg, daarom doen we het. En we doen het ook volgens het advies van de GOW30 inrichting van CROW. Daar voelen wij ons toe verplicht".
Hoe gelogen wil je het hebben? En het ontwerp van de Glazenmaker dan, dat is ook GOW30. Daar geldt die "adviesverplichting" blijkbaar niet... En de gemeenteraad? Die zit erbij en bedenkt zelfs die vraag niet (En de Glazenmaker dan?). Dat de bewoners een veiliger rondweg willen is zeker juist, maar het gekke is dat de gemeente met deze ontwikkeling de Wildeman nog onveiliger maakt dan-ie is! Ik moet nog zien of die kapvergunning voor 68 bomen er gaat komen.
De gemeenteraad stelt wel meer vragen niet blijkbaar. Bij de onderliggende stukken over dit onderwerp zat ook het definitief ontwerp (heeft ongetwijfeld een aardig bedrag gekost) van de aangepaste rondweg. In dit document staat bij de inleiding, 1e zin, dat het gaat om de rondweg Westerkoog in Zaandam. Foutje natuurlijk, maar als je er een definitief besluit over gaat nemen is het wel zo netjes om dat te corrigeren vóór de betreffende gemeenteraadsvergadering. Op zijn minst kan
je verwachten dat een oplettend gemeenteraadslid, die het document had gelezen, daar even een vraag over stelt voordat het besluit wordt afgehamerd. Hebben de gemeenteraadsleden de stukken wel gelezen vraag ik mij af, men had wat dit punt betreft met de inleiding kunnen volstaan. De indruk ontstaat dat de Zaanse gemeenteraad simpelweg een definitief besluit neemt over een project wat voorlopig 7,5 miljoen kost zonder een blik te hebben geworpen op de inhoud van de onderliggende documenten. Tja, geen wonder dat de gemeenteraadsleden dan verder geen vragen bedenken over de inhoud André. Als dit de normale gang van zaken is.
Op de tekeningen die tijdens de 'voorlichtingsavond' over dit plan werden gepresenteerd, bleven vrijwel alle bomen staan. Maar ja, daar wil de gemeente geen gezeur. En dan rekenen ze op het slechte collectieve geheugen.
Wat een belachelijk besluit van deze wethouder, treurig dat je zo’n bord voor je kop hebt en dit soort besluiten neemt. Maar vooral: wat een verraad van de lokale fractie van Groenlinks. De partij die zich dé klimaatpartij van Nederland noemt en dan instemt met het kappen van 68 bomen in de wijk? Ik ben er echt kapot van en enorm teleurgesteld.
Ik heb niets op met dat GL maar ze weten dat als ze dit afschieten, de opening van de Busbrug 24/7,ze een andere weg aan moeten leggen. Een tweede ontsluiting van Westerwatering die nodig wordt geacht kan dan alleen maar buitenom en ik vrees dat dezelfde klagers dan ook in de eerste de beste braamstruik klimt
Een Slegeriaans antwoord, lees ik hier. Wat dat ook moge zijn. Dat is teveel eer. Ook eentje die als borstklopper richting de de volgende verkiezingen gaat. Helaas is een wethouder ook maar een passant. De erfenis voor een ander. Zo is het met vele voorgangers gegaan.
Als we voor 30km/h willen gaan zal er actief gehandhaafd moeten worden anders is het een wassen neus. Ook nu houden vreemden en wijkbewoners zich niet aan de 50.
En men kan wel gillen om 1 richtingsverkeer maar dan is busreizen voor de ene of andere kant wel lastig. Heen instappen tussen Westerkoog Benzinepomp en Busbrug (Wildeman)maar uitstappen tussen Busbrug en Benzine station(Glazenmaker)
De bus zou een rondje kunnen rijden. Maar los van de bus kan ik geen reden bedenken om er geen éénrichtingsverkeer van te maken. En zoals iemand anders zei; de A10 is ook een rondweg maar wel iets langer, ietsje maar. Persoonlijk gebruik ik de rondweg al heel lang als ware het een éénrichtingsweg. Dat scheelt voorrang verlenen bij het tankstation. En daardoor in de loop der jaren veel tijd.
Ik zou graag een suggestie doen. Vraag voor de verandering eens vooraf een kapvergunning aan.
kapvergunning is niet meer nodig als een boom niet op de gemeentelijke bomenlijst staat.
Daarnaast is het nog eens zo dat de bomen omstreeks 1980 zijn geplant en aangezien ook een boom niet het eeuwige leven hebben kunnen beter nu gekapt worden.
Ik heb geen idee wat voor bomen het zijn en hoe oud ze kunnen worden.
Ook met het oog op veiligheid is het beter de bomen nu te kappen, je moet er niet aan denken als je daar fiets en er waaien takken af of bomen waaien om met stormachtige wind.
Maar bomen zijn tegenwoordig heilig en zijn een mooi excuus om de herinrichting van de rondweg tegen te houden.
Als je niet weet wat voor bomen het zijn, hoe oud deze bomen kunnen worden en in welke staat deze bomen verkeren dan kun je beter geen reactie plaatsen.
Deze bomen worden regelmatig gesnoeid en het valt wel mee met afvallende takken.
Thesing, na een storm ligt de hele rondweg bezaait met takken, soms ook behoorlijk grote, je zal maar zo`n tak op je pan krijgen!
Daarnaast staan een aantal bomen in het trottoir en zijn inmiddels zo groot geworden dat iemand met een kinderwagen, rollator o.i.d. er niet of nauwelijks langs kan.
Het gaat om slechts 58 bomen van de vele die er in de wijk staan dus kappen die handel.
Mijn idee is ook om van de rondweg éénrichtingverkeer te maken.
Maak de trottoirs breder en leg ook bredere, verhoogde fietspaden en maak de voetgangersoversteekplaatsen even hoog als de trotottoirs zodat er drempels ontstaan.
Verder moeten er meer snelheidsremmende maatregelen komen en uiteraard handhaven.
Zet maar een aantal mobiele flitspalen neer zodat er niet steeds op dezelfde plaatst wordt gecontroleerd!
Dan lopen de mensen die aan de noordkant van de wijk wonen welliswaar te zeuren dat ze anderhalve kilometer moeten omrijden maar diezelfde mensen gaan wel met de auto boodschappen bij het winkelcentrum, naar de huisarts, de apotheek of naar de Vuister.
Beste heer Versteeg,
In de aanhef van uw reactie alleen mijn naam noemen, vind ik niet zo gepast.
Laat mijn naam dan weg of zet er wat voor.
Er liggen inderdaad takken op de weg als het heel hard gewaaid heeft. Dit is echter overal zo in heel Zaanstad en is niet alleen op de rondweg in Westerkoog. Dit heeft te maken met het belabberde snoeibeleid van de Gemeente.
Om nu een boom de schuld te geven dat een kinderwagen niet kan passeren vind ik wel flauw. Het trottoir is te gewoon smal.
U zegt " het zijn maar 58 bomen". Ik vind dit aantal wel hoog en denk ik vele met mij.
De oplossingen die u aandraagt zijn ook al door andere mensen geopperd. Echter de Gemeente doet het gewoon anders.
Er is in Zaanstad maar 1 mobiele flitspaal en die zal, volgens de wethouder, maar een enkel keer kunnen worden ingezet. Ook dit zet geen zoden aan de dijk.
En dan als laatste vindt u dat mensen gaan zeuren als ze moeten omrijden. Dat is zomaar een aanname. Misschien hebben de bewoners van Westerkoog hier helemaal geen probleem mee.
Het probleem is dat het kwaad waarschijnlijk al geschied is wanneer de vergunning niet verstrekt wordt danwel dat de wethouder teruggefloten wordt (door de Raad van State?). Is dit weer zo'n typisch voorbeeld van een wethouder die z'n ambtenaren niet in de hand heeft. Laten we ook niet vergeten dat het probleem Westerkoog/Busbrug al zo'n 40 jaar speelt. De enige juiste oplossing is denk ik: laat de ringweg Westerkoog zoals die is, sluit de busbrug alleen in het ochtendspitsuur (7-9) in de spitsrichting af om sluipverkeer voor de A8 te voorkomen en heel belangrijk: GA HANDHAVEN.
De gemeente kan hier zomaar 5 á 6 miljoen besparen die anders hiermee over de balk gesmeten zou zijn.
Het is niet zo zeer dat de wethouder (Slegers) zijn ambtenaren niet in de hand heeft maar meer een eigenzinnige kerel die zijn zin wil doordrijven
Helemaal mee eens. De stelling dat Westerwatering gediend zou zijn met een extra uitgang is onzinnig. Even later sta je toch weer in dezelfde file. Zaanstad zou beter investeren in het OV. Ook het idee om bomen te kappen omdat ze toch te oud zouden worden, is te kort door de bocht. Ook bomen kun je snoeien, zolang ze nog gezond zijn.
De Westerwatering heeft meer dan één uitgang nodig.
Right
Right, maar dan wel een echte uitgang en niet een halfbakken, met filerijden dwars door een woonwijk. Want dat wordt het. Er wordt wel beweerd dat de stichting Verkeersveilig en gezond Westerkoog tegen de 24/7 openstelling van de busbrug is, maar dit was tot de bouw van het Centrumplan absoluut niet juist. Wij hebben op vele manieren geprobeerd de gemeente te bewegen om de beruchte “weg binnendoor” open te houden en als ontsluitingsweg in te richten, juist omdat ook wij die behoefte van een tweede uitgang ook serieus nemen. Maar dagelijks in de 4 spitsuren 1000 mvt/uur (iedere 3-4 seconden een auto) en op 2 meter afstand van je huiskamer op sommige plekken is echt onleefbaar. Dus, nu de weg binnendoor door nieuwbouw onmogelijk is geworden is het: óf er komt een echte ontsluiting (onder het spoor door, of eroverheen - dat is ook nog mogelijk, maar niet onderzocht- , zie het bereikbaarheidsonderzoek) óf geen 24/7 openstelling.
aha daar gaan we weer. volwassen bomen kappen voor de auto. want bomen zijn gevaarlijk! weet je wie gevaarlijk zijn, nou, nou, die mafklappers die als idioten door woonwijken rijden om, omdat ze haast hebben. een boom kan geen kant op. een auto, fiets, brommer heeft een stuur! en wat kunnen we met een stuur? juist sturen!! om de bomen heen. maar wat zeggen boomdeskundigen, biologen; we hebben volwassen bomen nodig voor koelte in de wijk en voor leefgebied van vele dieren planten e.d. die voor ons mensen zeer nuttig zijn. kan ik van veel mensen niet vinden, zoals die met hun omgeving omgaan. maar goed de biocentrale moet branden, veel co2 en stikstof,fijnstof en de(volwassen) bomen die dit wegvangen kappen we. gewoon veel slingers en obstakels op de weg dan moet men rustiger rijden kindertjes met de fiets of lopend naar school stuk gezonder, minder verkeer. succes met behoud vd bomen. tip: klim erin keten je vast. bezet de weg elke zaterdag.🙂 fijn weekend geniet nog even vd herfstkleuren
love you🥰
Als de gemeente eenmaal iets bedacht heeft wijken ze daar domweg niet vanaf. Ze gaan maar door op en eenmaal ingeslagen verkeerde weg. Terwijl er geen natuurvergunning is, de grote bomen hard nodig zijn ivm de slechte luchtkwaliteit ed en ook de Fietsersbond dit een onzalig plan vindt. Keer om nu het nog kan!
Er wordt nu al vaak 80km/u door de wijk gereden en niet gestopt voor zebrapaden. Wat zal een bredere weg zonder handhaving gaan doen? Het is zo amateuristisch en absurd dat het bijna lachwekkend is. Helaas gaat het over een woonwijk met echte mensen. Als de busbrug dan zo nodig open moet doe het dan netjes met handhaving, smallere wegen en verkeersdrempels, zodat 30 ook echt de snelheid wordt. Niet als gemeente alleen de schijn ophouden. Borden 30 neerzetten, maar 80 ook prima vinden. Interesseert de gemeente schijnbaar toch niet. Dit helpt in ieder geval niet bij een betrouwbare overheid.
Wat wordt er gedaan als de vergunning voor het openstellen van de busbrug niet gegeven wordt en de bomen al gekapt zijn? Vergunning is volgens mij nog helemaal niet zeker. Zie ook het Guisweg dossier, zijn voor een deel dezelfde medewerkers die hieraan werken. Dus is het niet ondenkbeeldig dat de plannen wellicht niet geheel getoetst en doordacht zijn.
Ik ben benieuwd naar voorbeelden van 80 km/h rijdende auto's op de rondweg.
@Victor de Vries om je een voorbeeld te geven zou ik best een foto voor je willen maken. Maar als je een foto wil maken van een auto die 80km/u over de rondweg rijdt moet je wel heel snel zijn, die zijn in 2-3 sec aan je voorbij en uit het zicht verdwenen. Dus die foto hou je maar tegoed.
Overigens is 60-70 km/u ook al veel te snel voor de rondweg en ik kan je verzekeren dat dit bijna dagelijks werk is. Of inhalen en vervolgens links langs de vluchtheuvel bij de zebrapaden en ook net zo makkelijk tijdens de spitsuren als het wemelt van fietsers en voetgangers op en rond de weg.
Ga er maar eens kijken. Want het onmogelijke vragen (een voorbeeld van 80 rijdende auto's) is makkelijk. Ik steek dagelijks een aantal keren de Wildeman over met de hond, en zeker het verkeer vanaf de busbrug rijdt zo hard dat het soms levensgevaarlijk is.
ja precies! Ik OOk!
Ga een dagje langs de rondweg staan of lopen en probeer een paar keer bij een zebrapad over te steken en schrijf dan een reactie.
Gisteravond laat, toen het rustig was in Westerkoog, nog even heel bewust gelet op de vraag of je 80 km/u zou kunnen rijden op die rondweg en het lijkt me alleen haalbaar als je je auto van harte aan gort wilt rijden en daarbij slachtoffers niet schuwt.
Ik sluit niet uit dat sommige totaalmalloten dat willen proberen, maar ik zie het zelf nooit gebeuren, terwijl ik er vaak rij. En "...vaak 80km/u..." zie ik als een belachelijke overdrijving, niet waard om serieus te nemen.
Op de Houtveldweg 80 rijden? Ja, dat zie ik wél vaak genoeg en heb me er vroeger ook schuldig aan gemaakt. Trouwens, ook de politie zelf laat zich niet onbetuigd, ook al blijken ze even later totaal geen haast te hebben.
Kom liever met de gevraagde voorbeelden, want ik geloof helemaal niks van die 80 km/u en al helemaal niet dat dat vaak zou zijn.
Een dikke duim ondergraaft een verder misschien lezenswaardige reactie, maar daarover zou ik me in dit geval maar niet druk maken.
De gemeente heeft in februari 2024 de snelheden op de rondweg gemeten. Ik geef enkele percentages en bedenk dat die betrekking hebben 6800 auto's per etmaal:
80 km - 0,1 % = ca. 7 auto's (alleen zuidelijke richting)
De bovenstaande discussie wordt hiermee natuurlijk niet beslist, behalve dat duidelijk is dat behoorlijk hard wordt gereden. Aangenomen mag worden dat die hoge snelheden op stille momenten het meest voor de hand liggen. En bij een aanrijding op een zebra minder dan een jaar geleden werd een oudere vrouw (>70) aangereden door een Alfa Romeo en met zwaar letsel (nog niet genezen) opgenomen in het ziekenhuis. Wat mij betreft is de zaak duidelijk: afdwingen van 30 km is absoluut noodzakelijk!
Kleine correctie en aanvulling: bovengenoemde percentages hebben betrekking op 7500 (ipv 6800) mvt/etmaal op de Wildeman. Dus de absolute aantallen moeten nog verhoogd worden.
Ik zie nu dat mijn oorspronkelijke tekst niet helemaal geplaatst, nieuwe poging:
meer dan 50 en minder dan 60 km per uur: 10%, dat zijn dus ca 750 auto's per etmaal,
meer dan 60 en minder dan 70 km per uur: 0,7%, dat zijn dus ca 50 auto's per etmaal,
meer dan 70 en minder dan 80 km per uur: 0,1 %, dat zijn dus ca 7 auto's per etmaal,
meer dan 80 km per uur (!), eveneens 0,1 %, dus eveneens ca 7 auto's per etmaal (dit was alleen in zuidelijke richting).
Dus 80 en meer km/uur is wel degelijk gemeten!
Goed stuk van Meester. Dank voor die cijfers.
Men rijdt dus regelmatig te snel en zelfs enkelen met 80 km/u. Dat laatste vind ik verbijsterend. I stand corrected.
R van de Weerdt, het mag zo zijn dat 80 wat zwaar is aangezet maar het lukt sommigen wel. Wellicht niet dagelijks 80, wel 60-70 en dat is echt veel te hard. Echter is het niet de bedoeling een discussie te gaan voeren over de exacte getallen, feit is dat er vrijwel dagelijks door meerdere rondweg gebruikers veel te hard wordt gereden. En de discussie moet gaan over hoe een veilige rondweg te creëren voor alle weggebruikers, zeker i.v.m. de 24/7 opening van de busbrug
grootnis mijnverbazing.dat het geen 1 richtingsverkeersweg wordt. dat kan makkelijk. het is immers een rondweg?
Helemaal eens!
Bovendien, de huidige bomen beginnen eindelijk duurzaam te worden. Luister naar de BOOMINEE een ecoloog/bioloog die zinvolle adviezen kan geven aan gemeenten. Je kunt een heleboel oplossen en het groen laten staan. Vraagt wat creativiteit en het is nog goedkoper ook.
Eindelijk bomen die echt CO2 opvangen, verkoeling geven en water opnemen. Ongelooflijk dat in deze tijd zoveel bomen gekapt kunnen worden.
De A10 is ook een rondweg…
Zonde van de bomen. Als ik daar fiets (dagelijks) vraag ik mij steeds af waarom geen 1 richtings verkeer met een echt vrijliggend fietspad? Ik vraag mij ook elke keer weer af hoeveel gemeente raadleden met de fiets komen.
Goed idee! En zo simpel. En goedkoop. Met behoud van groen en schaduw. Die paar meter extra rijden om het rondje te maken kost niet de wereld aan benzine en uitstoot.
Het is kennelijk een trend onder bestuurders om vergunningen te negeren. Misschien is het goed te benadrukken dat je de wet overtreedt als je bomen kapt zonder vergunning. Dat geldt ook voor een lokale overheid. Wat hierbij extra kwalijk is, is dat het kappen van bomen niet kan worden teruggedraaid.
Dit klopt.
Alleen deze wethouder vind zelf al jaren dat hij boven de wet staat.
Wie doet er wat aan? De raad? Niet dus. Dat hebben we gisteren kunnen zien.