EBS heeft een ‘verbeterplan’ bij de Vervoerregio Amsterdam ingeleverd dat een ‘voorspelbare en betrouwbare dienstverlening’ met ‘minimale onverwachte uitval’ op moet leveren maar waarbij minder wordt gereden dan is beloofd.

Die ‘afgeschaalde dienstregeling’ verwacht EBS tot 31 augustus 2024 te blijven rijden. Vanaf het tweede kwartaal (april) zal wel weer langzaamaan opgebouwd worden naar de reguliere dienstregeling.

EBS heeft te horen gekregen van bestuurder Gerard Slegers dat de dienstregeling “in de eerste maand na start van de Concessie ver onder de maat is geweest.”

‘Balen’

Slegers zegt in een persbericht van de Vervoerregio:

“We zijn ons ervan bewust dat het openbaar vervoer op dit moment kampt met grote personeelstekorten. Ons standpunt blijft dat de reiziger zo snel mogelijk moet kunnen rekenen op een betrouwbare én volwaardige dienstregeling. We verlenen géén ontheffing voor de aanpassingen aan de dienstregeling zoals opgenomen in het verbeterplan. Dit betekent onder andere dat EBS geen subsidie ontvangt voor de ritten die ze niet rijden.

Ik baal er flink van dat de dienstregeling nu wordt afgeschaald. Ook blijf ik het vervelend vinden dat reizigers de afgelopen weken in de kou hebben moeten staan. Voor de tekortkomingen (waaronder de niet gereden ritten) volgt op 29 februari nog een boete.”

Vakantiepakket Plus

EBS rijdt nu vakantiepakket plus: op werkdagen het vakantiepakket met extra diensten op spits- en scholierenlijnen en op zaterdag een zondagdienstregeling. EBS verwacht dat in de komende weken in Zaanstad toch extra lijnen kunnen uitvallen: 154 ritten op werkdagen en 146 ritten op zondagen. Pas in september 2024 denkt EBS voldoende chauffeurs te hebben.

De Vervoerregio vindt eigenlijk dat EBS de reiziger “een betrouwbaar product moet bieden conform de eisen in de Concessie” maar nemen genoegen met iets minder omdat ze inzien “dat de maatregelen in het Verbeterplan de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer in Zaanstreek-Waterland op dit moment ten goede zullen komen. Dit is in het belang van de reiziger en dat weegt voor ons het zwaarst.”

Boete

De Vervoerregio benadrukt dat de aanpassing van de dienstregeling betekent dat EBS op onderdelen niet voldoet aan het Vervoerplan 2024 en het Programma van Eisen: “wij verlenen hiervoor geen ontheffing.” EBS krijgt dus een boete: “de subsidie die EBS van de Vervoerregio ontvangt wordt ingehouden voor de minder gereden dienstregelingkilometers.” Dat moet EBS stimuleren “om de tekortkomingen zo snel mogelijk op te lossen.” Op 29 februari wil het dagelijks bestuur een besluit nemen over de hoogte van de boete.

Wat is er ondertussen gebeurd?

  • EBS heeft bussen gerepareerd waarbij ‘punten van afkeur’ zijn gevonden; kleinere mankementen worden ‘zo snel mogelijk opgelost’.
  • Alle chauffeurs zijn inmiddels getraind om in de voertuigen te rijden
  • De bestrating bij de stalling in Zaandam zou nu in orde moeten zijn
  • Eind december zijn de eerste nieuwe (elektrische) bussen gearriveerd
  • De storingen op de ticketboxen in de gehuurde bussen zijn verholpen en de Duitstalige informatie is verwijderd
  • Er blijven reisassistenten tot en met begin februari op de busstations Zaandam station en Zaandam de Vlinder

Volgens de Vervoerregio is EBS “zich ervan bewust dat ze haar klantbeloften van MeerPlus niet heeft waargemaakt, onder andere door een onvoldoende betrouwbare dienstregeling te bieden. EBS heeft een statement gemaakt op haar website en via de digitale kanalen in het voertuig waarin zij excuses aanbiedt aan de reiziger.”

De excuses van EBS, wie op het pijltje rechtsonder klikt krijgt overigens een foutmelding: “Deze pagina kon helaas niet gevonden worden.” Ook niet ‘vlekkeloos’ dus…

Door Piet Bakker. Bronnen: brieven Vervoerregio aan leden en EBS, persbericht Vervoerregio, website EBS. Foto: Orkaan-archief.