Het zat EBS en de Vervoerregio niet mee met de elektrische bussen. Eigenlijk zouden alle bussen per 10 december 2023 al elektrisch moeten zijn, maar op dat moment waren de 193 VDL-bussen nog niet geleverd. Uitstel tot later in december, januari en april leverde nauwelijks e-bussen op. De laatste belofte was eind april.

Half april waren er van de 193 slechts 23 geleverd en beschikbaar op de vestiging in Purmerend. Vervoerrego-bestuurder Gerard Slegers schreef op 17 april: “Dit aantal valt tegen. Zowel EBS als wij hadden verwacht dat er inmiddels meer bussen geleverd zouden zijn.” De woordvoerder van de Vervoerregio had echter goed nieuws in mei. Volgens haar was per ‘begin maart de instroom van de nieuwe ‘grote’ elektrische bussen op gang gekomen.” Dat moet dus over de 23 gaan die Slegers half april telde, maar nu gaat het in hoog tempo:

“Op dit moment worden dagelijks tien van deze bussen in de dienstregeling ingezet. We verwachten dat in de komende maanden per week nieuwe bussen door VDL worden afgeleverd. Het aantal elektrische bussen dat in de dienstregeling ingezet wordt zal de komende maanden dus stapsgewijs toenemen.”

Testritten

‘Dit moment’ is dus begin mei. En ‘dagelijks tien in de dienstregeling’ en ‘wekelijks nieuwe bussen’ moet betekenen dat we ze deze maand vrijwel op alle lijnen zouden moeten zien.

De vertraging is volgens Slegers opgetreden omdat de bussen “niet voldoen aan de standaard. Het gaat hierbij vooral om afwerkingseisen.” Voordat de nieuwe bussen de dienstregeling mogen rijden, worden ze getest. Volgens Slegers waren er op 17 april nog maar twee bussen ingezet in de echte dienstregeling. De rest van de bussen rijdt nog in het testbedrijf.

Bij ‘Busposities‘ zijn de bussen die EBS inzet te zien.

Purmerend

We vroegen lezers begin april om de nieuwe bussen (dat zouden vooral blauwe exemplaren moeten zijn) te spotten en te melden bij De Orkaan. Er kwamen spaarzaam meldingen binnen. Die kwamen vrijwel allemaal uit Waterland en Purmerend, en betroffen in de meeste gevallen testbussen zonder passagiers (foto boven).

Het probleem met de remise in Zaandam, die nu nog niet geschikt zou zijn om alle elektrische bussen op te laden, is binnenkort opgelost volgens de Vervoerregio: “Het laadstation in Zaandam zal na verwachting halverwege mei afgerond zijn. De laders zijn geplaatst en worden nu één voor één in bedrijf gesteld.”

Slegers kon medio april ook positieve zaken melden: “Laat ik voorop stellen dat er op dit moment door EBS meer kilometers worden gereden in de dienstregeling dan voor dit nieuwe pakket het geval was.” Dus EBS rijdt nu al meer dan Connexxion voor december. Er stappen gemiddeld meer mensen in, maar “het aantal meldingen dat een bus vol is [neemt] af. Bij de Vervoerregio komen echter wel signalen binnen dat het weleens voorkomt dat een bus vol zit.”

Klachten

In maart zijn er wel meer klachten binnengekomen (de Vervoerregio noemt dat ‘klantreacties’): “De oorzaak hiervan is waarschijnlijk dat er problemen waren met het in- en uitchecken. De apparaten gaven de verkeerde halte aan, waardoor er verkeerde prijzen werden gerekend.” De meest klachten gingen over restitutie (geld terugkrijgen), de dienstregeling en reisinformatie, en bussen die vertraagd zijn of helemaal niet komen.

Die vertraging zou overigens nauwelijks voorkomen volgens de Vervoerregio, in maart was dat zelfs minder dan 2 procent (grafiek).

Met die ‘uitval’ is iets aan de hand omdat de ‘geplande uitval’ niet goed in de app wordt verwerkt. De vertraging is dus ten opzichte van de afgeschaalde dienstregeling en zonder ‘geplande uitval’.

Door Piet Bakker. Bronnen: eerder nieuws op De Orkaan, brief Vervoerregio en contact via de woordvoerder. Foto boven is van één van onze lezers.