De fietstunnel die onder de Leeghwaterweg (N515) door moet bij ’t Kalf (Zaandam) en Westerdijk (Wormerland) wordt bijna drie maal zo duur als begroot. In september 2021 werd nog uitgegaan van € 3,4 miljoen, nu is dat € 9,4 miljoen.
De voornaamste reden is dat het verleggen van een drinkwatertransport- en hoogspanningsleiding niet was voorzien in de vorige plannen. Dat zorgt voor een ‘grote kostenstijging’ terwijl er ook sprake is van ‘autonome kostenstijging door de prijsontwikkeling sinds 2021’ aldus wethouder René Tuijn in een recente Raadsinformatiebrief.
Zaanstad had al € 300.000 toegezegd en doet daar nog eens € 500.000 bovenop. Wormerland verhoogt de bijdrage van € 70.000 naar € 415.900. De Vervoerregio Amsterdam gaat het meeste betalen: ruim € 5,5 miljoen terwijl de Provincie Noord-Holland bijna € 2,5 miljoen bijdraagt.
(Zaanstad had in mei 2024 in het actieplan fiets een reservering van € 2,9 miljoen voorzien, maar ‘bij de opstelling van het Actieplan Fiets begin 2024 werd ervan uitgegaan dat de realisatie van de fietstunnel N515 al geborgd was waardoor het project niet meer is opgenomen in het totale uitvoeringsprogramma’.)
Het kruispunt is gevaarlijk volgens Zaanstad:
‘Het kruispunt is een met verkeerslichten geregelde kruising, zonder aparte fietsvoorzieningen voor het overstekende fietsverkeer. De huidige oversteek voor fietsers is onwenselijk; met gemengd verkeer een 80 km/u weg oversteken is onveilig. De fietsers moeten ook een hoogteverschil van ca. 5 m over een korte afstand overbruggen om bij de kruising te komen.’
Wanneer het werk begint is niet bekend, laat staan dat er een datum bekend is waarop we door de tunnel kunnen fietsen. Dat is wel in lijn met de historie van dit project. De plannen bestaan al sinds 2008 en zijn daarna diverse keren opgefrist. Eigenlijk zou de bouw in 2017 / 2018 zijn. In 2019 werd een nieuwe ‘voorkeursoplossing’ gekozen waarna er een participatietraject werd opgestart.
De fietstunnel gaat aansluiten op de Westerdijk (richting Wormer). Het fietspad langs de N515 wordt naar het noorden verlegd om ervoor te zorgen dat fietsers veiliger kunnen oversteken.
De fietsoversteek Braakdijk verdwijnt. Voetgangers en fietsers maken voortaan gebruik van de fietstunnel. Er komt een voetgangersbrug over het water bij de Braakdijk om de fietstunnel te bereiken (daar gaat over gefietst worden!). Op de impressie is het onduidelijk waar die brug eindigt: komt daar een oversteek met verkeerslicht?
De Fietsersbond Zaanstreek was kritisch over de plannen. De bond vond snelheidsverlaging op de Leeghwaterweg, bredere fietsstroken, een fietsopstelvak of autoluw (fietsstraat) van de Zuiderweg maken betere alternatieven. Zij pleitten in 2025 ook voor een brug over de Braakdijk (klopt niet – zie reacties – de Fietsersbond was tegen de afsluiting van de oversteek bij de Braakdijk, en is ook tegen de oplossing die in het plan geboden wordt: een brug die uitkomt op de Zuiderweg).


Door Piet Bakker. Bronnen: Raadsinformatiebrief, eerder nieuws op De Orkaan, website Fietsersbond. Impressie uit Raadsinformatiebrief.
Bijna 10 miljoen voor een fietstunnel kan wel, maar een tunnel ipv de spoorwegovergang bij de Guisweg (waar het echt druk is) is onmogelijk.
Schiet mij maar lek.
meneer bij de Guisweg daar is het perfect geregeld, zelf kom ik daar dagelijks, en dagelijks zie ik dat de fietsers en overige medeweggebruikers perfect met de situatie omgaan.OVB de roodlichtrijders daar kan niemand bijna wat aan doen, het menselijkeverstand moet dat zelf oplossen.
Albert.
Helemaal van lotjegetikt, zo’n puist geld voor 10 fietsen per uur! Ons belastinggeld hè
Totale onzin om hier een tunnel te maken. Boskamp verwoord het goed. Sta paar keer per week voor stoplichten op deze kruising. Als het rood is wacht ik, als het groen is kijk ik eerst nog even en steek daarna over met de auto's die ook recht oversteken.
Het is nooit drukker dan 3-4 fietsers of scooters per cyclus. Zie geen enkel verschil met de honderden andere kruispunten. Durf te beweren dat vele Kruispunten binnen Zaanstad veel gevaarlijker zijn, drukker en vooral misbruikt worden door vooral scholieren. Gebruik je gezonde verstand: Bedenker van dit plan test eens goed voor een eerlijk oordeel.
Mooi plan, eindelijk een veilige oversteek, nú vliegen de auto’s nog even gauw richting de A7, alleen de kosten. Hoezo 3x over de kop.
Als ik het zo bekijk komt die tunnel op het grondgebied van Wormerland en heeft Zaanstad er niet zoveel over te zeggen.
9,4 miljoen voor een onnodig tunneltje is veel geld dat beter ergens anders aan besteed kan worden.
Het is zoals Jaap zegt dat de huidige kruising veilig is maar dat tunneltje zal eerder te maken hebben met de doorstroming, automobilisten die rechtsaf richting A7 willen moeten nu wachten totdat de fietsers zijn overgestoken.
Als ik zo op het tekeningetje kijk wordt de nieuwe situatie er niet veiliger op.
Fietsers moeten eerst een meter of 50 de Westerdijk op waarna ze die weg moeten oversteken en weer 50 meter terug moeten.
Veel vrouwen voelen zich niet veilig in tunneltjes ,is er een reeele kans dat het tunneltje te maken krijgt met vandalisme en ook de tunnel moet onderhouden worden.
Veel goedkoper is het om de Braakdijk tussen de Braaksloot en de Leeghwaterweg te verbreden, een brug over de Braaksloot te maken en het westelijke stoplicht op de Leeghwaterweg een stukje westelijker te plaatsen.
Een tweede optie is om de Zuiderweg vanaf de Ramsbeek tot aan de Leeghwaterweg te verbreden en aan de westkant een fietspad te maken en het fietspad op de Ramsbeek naar de noordkant te verleggen.
Vervolgens nieuwe verkeerslichten plaatsen waarbij fietsers zoals bijna overal, op een knop aan een paaltje moeten drukken als ze willen oversteken.
Voor anderhalf miljoen moet dat te realiseren zijn blijft er 8 miljoen over.
.
Een goedkopere oplossing zou zijn: verbreed de dijk vanaf t Kalf, leg daar een fietspad op en maak bij de N515 een fietsoversteek met verkeerslichten. De Braakdijk zou dan ook gewoon open moeten blijven. Voor fietsers vanaf de Westerdijk richting t Kalf zou nog een extra oversteek over t Kalf gemaakt kunnen worden.
De Fietsersbond heeft nooit gepleit voor een brug over de Braakdijk.
Klopt: de Fietsersbond was tegen de afsluiting van de oversteek bij de Braakdijk, en is ook tegen een brug die uitkomt op de Zuiderweg. Die brug is het alternatief dat door de Provincie bedacht is om toch een doorgaande route via de Braakdijk te handhaven.
Hoe is het toch keer op keer mogelijk dat een afgesproken prijs uiteindelijk 3x over de kop gaat .
Is het soms omdat heel laag ingeschreven wordt , de winnende aannemer dan de klus gegund wordt en die dan uiteindelijk een veel hogere prijs gaat berekenen.
Of zit er meer achter?
9,4 miljoen ?
En dat gaat natuurlijk nog fiks hoger uitvallen. Belachelijk.
Geld genoeg ?
Bestaande kruising met verkeerslichten nog niet veilig genoeg....hoeveel ongelukken zijn daar gebeurd dan ?
Geen 1 in 18 jaar dat ik er woon op de hoek
Het is zoals bijna altijd, het stug vast houden aan een onnodig duur plan. De alternatieven aangedragen door bewoners en mensen met nuchter boeren verstand worden niet meegenomen in de besluitvorming. Men is immers deskundig en waar bemoeien we ons mee. Helaas weer veel geld door het putje.
Hoe gevaarlijk kan het zijn als men zich aan de verkeersregels houdt en rekening met elkaar houdt , menig weggebruiker is alleen met zich zelf bezig , dat is niet bevorderlijk voor de verkeersveiligheid , het wordt alleen maar erger.....Gr. Jan