De fietstunnel die onder de Leeghwaterweg (N515) door moet bij ’t Kalf (Zaandam) en Westerdijk (Wormerland) wordt bijna drie maal zo duur als begroot. In september 2021 werd nog uitgegaan van € 3,4 miljoen, nu is dat € 9,4 miljoen.

De voornaamste reden is dat het verleggen van een drinkwatertransport- en hoogspanningsleiding niet was voorzien in de vorige plannen. Dat zorgt voor een ‘grote kostenstijging’ terwijl er ook sprake is van ‘autonome kostenstijging door de prijsontwikkeling sinds 2021’ aldus wethouder René Tuijn in een recente Raadsinformatiebrief.

Zaanstad had al € 300.000 toegezegd en doet daar nog eens € 500.000 bovenop. Wormerland verhoogt de bijdrage van € 70.000 naar € 415.900. De Vervoerregio Amsterdam gaat het meeste betalen: ruim € 5,5 miljoen terwijl de Provincie Noord-Holland bijna € 2,5 miljoen bijdraagt.

(Zaanstad had in mei 2024 in het actieplan fiets een reservering van € 2,9 miljoen voorzien, maar ‘bij de opstelling van het Actieplan Fiets begin 2024 werd ervan uitgegaan dat de realisatie van de fietstunnel N515 al geborgd was waardoor het project niet meer is opgenomen in het totale uitvoeringsprogramma’.)

Het kruispunt is gevaarlijk volgens Zaanstad:

‘Het kruispunt is een met verkeerslichten geregelde kruising, zonder aparte fietsvoorzieningen voor het overstekende fietsverkeer. De huidige oversteek voor fietsers is onwenselijk; met gemengd verkeer een 80 km/u weg oversteken is onveilig. De fietsers moeten ook een hoogteverschil van ca. 5 m over een korte afstand overbruggen om bij de kruising te komen.’

Wanneer het werk begint is niet bekend, laat staan dat er een datum bekend is waarop we door de tunnel kunnen fietsen. Dat is wel in lijn met de historie van dit project. De plannen bestaan al sinds 2008 en zijn daarna diverse keren opgefrist. Eigenlijk zou de bouw in 2017 / 2018 zijn. In 2019 werd een nieuwe ‘voorkeursoplossing’ gekozen waarna er een participatietraject werd opgestart.

De fietstunnel gaat aansluiten op de Westerdijk (richting Wormer). Het fietspad langs de N515 wordt naar het noorden verlegd om ervoor te zorgen dat fietsers veiliger kunnen oversteken.

De fietsoversteek Braakdijk verdwijnt. Voetgangers en fietsers maken voortaan gebruik van de fietstunnel. Er komt een voetgangersbrug over het water bij de Braakdijk om de fietstunnel te bereiken (daar gaat over gefietst worden!). Op de impressie is het onduidelijk waar die brug eindigt: komt daar een oversteek met verkeerslicht?

De Fietsersbond Zaanstreek was kritisch over de plannen. De bond vond snelheidsverlaging op de Leeghwaterweg, bredere fietsstroken, een fietsopstelvak of autoluw (fietsstraat) van de Zuiderweg maken betere alternatieven. Zij pleitten in 2025 ook voor een brug over de Braakdijk (klopt niet – zie reacties – de Fietsersbond was tegen de afsluiting van de oversteek bij de Braakdijk, en is ook tegen de oplossing die in het plan geboden wordt: een brug die uitkomt op de Zuiderweg).

Huidige situatie (foto: Provincie Noord-Holland)
Zo moet het worden

Door Piet Bakker. Bronnen: Raadsinformatiebrief, eerder nieuws op De Orkaan, website Fietsersbond. Impressie uit Raadsinformatiebrief.