Gisteravond kwamen de Zaanse leden van de Regioraad bijeen in het stadhuis in Zaandam tijdens een zitting van Zaanstad Beraad. Er werd uitgebreid gesproken over de serieuze problemen rondom EBS, raadsleden maken zich ernstige zorgen.

Er is inmiddels een lange lijst klachten over ‘opstartproblemen’ van de eerste vijf dagen (!) EBS. Ook verkeerswethouder (en verantwoordelijk bestuurder bij de Vervoerregio) Gerard Slegers kan er niet omheen: ‘dit zijn geen kleine dingen meer, er zijn ontzettend veel problemen.’ Aan een boete voor EBS lijkt Slegers voorlopig echter niet te denken.*

Anna de Groot (SP) vindt het urgent dat er over EBS gesproken wordt. Ze stelt dat EBS met héél erg slecht materieel rijdt: deuren kunnen niet dicht (of gaan zomaar open of dicht), wielen lopen eraf, bussen moeten worden weggetakeld en de stank van de diesel is soms niet te harden. Passagiers voelen zich niet veilig om met EBS te gaan rijden. ‘Ik ben zelf ook in zo’n horrorbus terecht gekomen.’

Voorzitter Annemarie van Nieuwamerongen (VVD), vraagt of ‘horrorbus’ de juiste formulering is zonder dat het een politieke uitspraak is. Hoewel de voorzitter deze vraag enigszins lacherig stelt is de eerste operationele week van EBS zorgwekkend.

‘Opstartproblemen’

Jos Kerkhoven (DZ) erkent de zorgen die worden geuit. Onderweg naar het stadhuis zag hij dat op station Wormerveer nog steeds geen informatie van EBS staat. Tot zijn verbazing zag hij bij Wormerveer een bus van EBS kapot langs de weg staan en reed er een bus zonder verlichting. ‘Eén van onze fractieleden heeft 1,5 dag met de bus gereisd om zelf te ervaren hoe het openbaar vervoer nu is. En dat is een serieus probleem’:

  • Halte-informatie is niet beschikbaar;
  • Op verschillende haltes hangen nog oude vertrektijden voor Connexxion;
  • Geen vertrekinformatie op station Zaandam;
  • Onduidelijke instaplocaties;
  • De matrixborden zijn niet up-to-date of zijn stuk en staan op zwart;
  • Defecte oproepen in de bus (alleen volgende halte wordt opgeroepen);
  • Uitvallende bussen in de ochtend;
  • Constant bussen vertraagd;
  • Defecte displays aan buitenkant van de bussen;
  • Veiligheidsproblemen met oude Connexxion bussen;
  • Buschauffeurs moeten door blubber in de remise;
  • Duitse aanduiding in bussen (pas op voor opstap, brandblusser, verbandtrommel);
  • MeerPlus App is niet beschikbaar voor IOS (Apple);
  • Inchecksysteem werkt niet.

Voor ‘opstartproblemen’ is dit wel erg veel.

Natascha Stroo (GL) heeft zelf ondervonden dat de bus elke dag 30 tot 45 minuten te laat kwam. Dat betekent dat ook jongeren die afhankelijk van bussen de hele week te laat op school komen. Daarnaast heeft ze geen enkel moment hoeven te betalen omdat het inchecksysteem niet werkt. Natascha Stroo: ‘het baart me ernstige zorgen.’

Ook Geert Rijken (PvdA), Perry van der Velden (POV), Flip Hoedemaeker (D66) en Casper Davelaar (VVD) herkennen de problemen. Hoe kan dit op deze schaal gebeuren? Flip Hoedemaeker is bang dat hij volgende week voor het eerst met de bus moet gaan. ‘We willen meer mensen in het openbaar vervoer krijgen, maar nu worden ze er bij wijze van spreken uitgejaagd.’

Slegers: geen kleine dingen

Wethouder Mobiliteit Gerard Slegers (CDA) (tevens vice-voorzitter van de Veiligheidsregio) reageert op de problemen en zorgen die zijn geuit. ‘Laat ik voorop stellen dat hetgeen u zich zorgen over maakt, maak ik me ook zorgen over. Je kunt de eerste week of twee weken wat kleine dingen hebben, maar dit zijn geen kleine dingen meer.’

Het verbaast Gerard Slegers dat er veel problemen aan de raadsleden zijn gemeld en niet op de juiste plek worden neergelegd. Menno de Haas (ROSA) en Natascha Stroo reageren hierop dat het erg lastig is om die juiste plek te vinden. Op de website van EBS staat geen informatie over Zaanstad.

Gerard Slegers belooft te onderzoeken wat er ‘allemaal waar van is’. Jos Kerkhoven heeft nogal moeite met deze uitspraak. ‘Wat wij hier hebben neergelegd is waar. Ik neem aan dat u ons vertrouwt. Ik kan het zelfs met foto’s onderbouwen.’

Oplossing binnen ‘korte termijn’

Als er over alternatieven wordt gesproken blijken die er eigenlijk niet te zijn. Slegers geeft aan dat er boetes aan EBS kunnen worden uitgedeeld. ‘Ik weet niet of dat het middel is, daar help je de reizigers niet mee. We zullen gezamenlijk moeten kijken hoe de problemen die er zijn zo snel mogelijk opgelost kunnen worden.’

Het enige alternatief is het intrekken van de concessie, maar daar moet volgens Gerard Slegers verre van gebleven worden. ‘Als er een nieuwe aanbesteding moet worden uitgezet ben je zo één á twee jaar verder. Alle problemen moeten binnen hele korte termijn opgelost zijn.’

Vergadering teruglijken kan hier.

Op dinsdag 19 december worden de problemen rondom EBS verder besproken in de Regioraad van de Vervoerregio Amsterdam.

* De zin ‘aan een boete voor EBS lijkt Slegers voorlopig echter niet te denken’ is gebaseerd op zijn uitspraak over boetes in de vergadering: ‘Ik weet niet of dat het middel is’. Volgens de woordvoerder van de Vervoerregio wordt juist wel over boetes gedacht, die zullen waarschijnlijk ook worden uitgedeeld zo blijkt uit een brief die een dag voor deze vergadering aan EBS werd gestuurd. Tijdens deze bijeenkomst van het Zaanstad Beraad zei Slegers niets over deze brief of het daadwerkelijk uitdelen van boetes.

Toelichting: De Vervoerregio Amsterdam is opdrachtgever van het openbaar vervoer per bus, tram en metro. De Vervoerregio verleent de concessie aan vervoerbedrijven, waaronder EBS. De Regioraad is het belangrijkste bestuursorgaan van de Vervoerregio Amsterdam. De betrokken gemeenten zijn: Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Edam-Volendam, Haarlemmermeer, Landsmeer, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uithoorn, Waterland, Wormerland en Zaanstad. In de raad zitten in totaal 49 leden. In de Regioraad Zaanstad zitten 7 van de 49 leden: Van Haasen, Hoedemaeker, Kerkhoven, Lopes, Stroo, Mattens en Slegers.

Tekst: De Orkaan Redactie, Bron: Vergadering Regioraad Zaanstad en eerder nieuws op De Orkaan. Foto aangeleverd door lezer.