De Padlaan in Krommenie is deze week officieel een 30 km/u-weg geworden. Dat geldt ook voor de Kerkstraat in Wormerveer. Het is opnieuw een stap in de bredere verkeersaanpak van de gemeente Zaanstad, die binnen de bebouwde kom steeds vaker kiest voor de lagere maximumsnelheid.
Binnen de bebouwde kom van Zaanstad wordt 30 het nieuwe 50: dat is veiliger. ‘Veel veiliger’ zelfs volgens Wethouder Gerard Slegers (CDA, Mobiliteit) die op de website van de gemeente zegt:
‘Bij 30 kilometer per uur is de remweg de helft korter dan bij 50. Dat maakt een groot verschil in het aantal en ook de ernst van ongelukken.’
In Krommenie en Wormerveer zijn deze week dus twee nieuwe straten toegevoegd. Eerder werd de Jupiterstraat in Krommenie al 30 km. Dat geldt ook voor de Westzijde (tussen Klokbaai en Van Goghweg) in Zaandam en een deel van de Zaanweg (vanaf Stationsstraat tot de Zaanbrug) in Wormerveer werden ook al eerder 30 km.
In Krommenie zijn dit en volgend jaar de Weverstraat, Badhuislaan, Padlaan, Iepenstraat en Noordervaartdijk aan de beurt. Ook dit jaar of in 2026 zijn aan de beurt:
- Kerkstraat, Lindenlaan, Westerstraat, Noorderstraat, Cor Bruijnweg, Noordeinde, Vlasblomweg, Witte Paardweg (Wormerveer)
- J.J. Allanstraat, Zuideinde (Westzaan)
- Dorpsstraat van Zaandammerweg tot Industrieweg en het zuidelijk deel in Assendelft.
Daarna volgen:
- Zaanweg, Zuideinde ten oosten van Stationsstraat, Noorddijk (Wormerveer)
- Spiekeroog, Houthavenkade, Stationsstraat, Rustenburg, Vinkenstraat, Westzijde, Peperstraat, Savornin Lohmanstraat, De Weer tussen Zuidervaart en Twiskeweg, Paltrokstraat, Veldbloemenweg (Zaandam)
- Rondweg Westerkoog, Kaarsenmakersstraat, Pinkstraat, Verzetstraat, Leliestraat (Koog aan de Zaan)

Door Dorine Kat met tip en foto van Michel Schermer.
Kan niet wachten tot ze de Kerkstraat (aan de Zaan zijde) ook 30 KM maken, de 'sport' om hier te racen is niet van de lucht. Dit geldt helaas ook voor de mega trailers, die bevoorrading, van de supers en andere winkels in de buurt verzorgen. Trouwens de lijndienst bus kent ook wel een paar chauffeurs die met die 'nieuwe' en zware elektrische bussen raggen langs onze huizen, welke dan op de grondvesten trillen. En dan kunnen en durven mensen ook weer gewoon over te steken op het zebrapad i.p.v. te wachten tot de racende voertuigen voorbij zijn, omgekeerde wereld. Dus graag zo snel mogelijk invoeren die 30 KM!
Waarom is de Noorderhoofdstraat ook niet gewoon 30km/uur? Het is momenteel een racebaan. Ook veel te zwaar verkeer rijdt veel te hard door deze straat met prachtige historische huizen. Alles staat te trillen en gaat kapot.
Als de handhaving bijna nul is, zijn alle maatregelen zinloos.
En gaat het gewoon door met overlast op de weg, water en in de lucht.
Zoals gewoonlijk weer wijzen naar de ander maar ondertussen zelf de regels niet nodig denken te hebben is de teneur van de meeste.
Wat wel heel terecht is , de opmerking over Handhaving. Alleen dan moet je eigenlijk naar het Duitse systeem waarbij je bij teveel van die overtredingen een punt in je rijbewijs oploopt en bij teveel puntje : Pleite.
En zo krijg je ook al staat er in een doorgaande weg in een dorp 30 dat 99.9 zich er aan houdt .
Maar misschien moeten we dan ook de kosten en baten van overtredingen niet in de Staatskas doen vloeien als verdien model maar ze doen toekomen aan de instantie die de handhaver in dienst heeft.
En verder is het gewoon de laffe politiek die al die electrisch aangedreven voertuigen niet durft aan te pakken met Helmplicht,Verzekeringsbewijs en Kenteken , eventueel met een leeftijdsgrens. Want na de Fatbike komt de step en al die planken
Nu de helmplicht nog voor alle opzittenden van een elektrische fiets.
Prima maatregelen. Er zijn teveel mensen die het rijbewijs bij een pak koffie cadeau hebben gehad. Gasten die fietsers hinderlijk vinden en het liefst zien (uit)vallen. De straat is er niet alleen voor auto's.
maar fietsers die met z'n 3 naast elkaar rijden een mobiel in de hand hebben of geen verlichting hebben.dat kan wel.
wordt wakker
goh, fijn... weer langer onderweg naar je werk... met een snelheid welke echt veel te traag is in een auto.
Men moet de wegen inrichten op het verkeersaanbod, als het allemaal zo gevaarlijk is.. niet alleen maar snelheid beperken en autootje pesten...
Er zijn meer ongelukken, tenminste dat blijkt uit de genomen actie?? .. terwijl de auto's beter worden, remweg veel korter is geworden door verbeterde rem systemen en de meeste nieuwe auto's zelf reeds ingrijpen..
Er is dus meer verkeer, zowel auto, fiets, als voetganger... daardoor neemt het risico op ongeval toe..
Men moet dus de wegen en de infrastructuur aanpassen aan het aantal bewegingen en bijbouwen van de woningen...
De doorgaande wegen moeten begaanbaar zijn, zodat men deze gebruikt in plaats van de binnenwegen omdat de snelweg altijd vast staat!,
Doorgaande wegen als een provinciale weg is onbegaanbaar door stoplichten & spoorovergangen...
Men moet niet lullen aan de gang gaan en investeren, niet alleen maar een bord 30 planten...
de boel loopt al vast.. en straks nog meer...
het verkeer auto, fiets voetgangers neemt alleen maar toe!.
Je moet de echte hardrijders aanpakken. 54 op de dorpsstraat is wat anders dan 54 in een echt dicht bebouwde straat.
Maar klagen en flitsen op de dorpsstraat is lekker makkelijk verdienen.
Dit lost niets op...
tja als je gewoon in je gemeenteverkeerswetje opneemt, binnen bebouwdekom zaanstad 30km ipv 50. nu 50 met overal uitzondering 30km, beetje onzin.
o ja alleen lagedijk, lagendijk en hoogstraat nog steeds 50km en dat rijden ze ook tot tankwagens met gevaarlijkestoffen en vuilnisauto's aan toe. als iedere voertuigbestuurder/weggebruiker nu eens anticipeerd op de wegsituatie zou dat al veel stress en gewonden schelen. fijn weekend.
Volkomen terecht om het aantal verkeersslachtoffers naar 0 terug te dringen.
Zaanstad ga zo door. Samen met een goede handhaving moet dat ooit lukken.
Tegen 1980 in de vorige eeuw vielen er plusminus 3500 dodelijke slachtoffers in het verkeer. Nu rond de 600 en dat is nog steeds teveel.
Blij dat het weer zo stevig wordt aangepakt.
Beter voor iedereen en zeker voor de hulpverleners die er vaak aan te pas moeten komen.
Ja want dat is de oplossing. Fatbikes en al dat soort dingen gaan vaker sneller dan de meeste auto's daar. Ik fiets en rij auto daar als fietser word ik op een haar na net niet geraakt en geloof mij maar dat de meerderheid zeker geen 30 rijdt of 50. En als automobilist zie ik genoeg fietser die überhaupt de regels niet kennen of veel telefoon gebruik zowel fietser als automobilist. Meerderheid is meer bezig met telefoon dan met rijden of wat er om ze heen gebeurd
Breng de maximumsnelheid terug naar nul als men het aantal verkeersslachtoffers ook naar nul wil brengen. Anders zullen er altijd slachtoffers blijven.
Er is al veel verbeterd vwb slachtoffers maar de aantallen lopen weer op. Ik zie ook steeds meer gekken op de weg die niet of nauwelijks worden gecorrigeerd tgv afwezige handhavers. Weleens gemerkt hoe weinig mensen nog (tijdig) richting aangeven? Verkeerscamera's geven boetes maar helpen helemaal niks.
Wat ook niet helpt is dat de politie zich lang niet altijd aan de regels houdt en dat oplost door de regels te laten veranderen of de korpsgeest in te zetten. Slechts zelden lukt het om een zich misdragende agent te identificeren. Ook niet als tijd, plaats, kenteken en video van zijn overtreding en hoofd beschikbaar is. Ik verwijs in dat verband ook nog even naar het weggedrag van een voormalig hoofdofficier van justitie uit het noorden van het land en alle leugens om hem uit de wind te houden. DS
1. Zorg liever dat de complete malloten permanent(!) van de weg blijven, dan heb je al veel gewonnen. Ik geloof er niet meer in dat mensen veel zullen verbeteren.
2. Sta trapondersteunde rijwielen pas toe vanaf 16 jaar. Dat was vroegâh toch ook al zo met bromfietsen?
3. Verbeter die rottige kruisingen eens. Er zijn genoeg plekken die verbetering behoeven.
4. Laat ouders hun kinderen eens opvoeden tot zich normaal gedragende burgers. Ook dat helpt in het verkeer.
ja laten ze daar wat aan doen noordeinde is een racebaan en werd gisteren daar terwijl ik 40 reedt ingehaald daar kinderen op fatbik die harder reden dan mij en niet ouder waren dan 12 of 13 vlak voor de marktstraat is niet normaal meer
Excuus, "hoofdofficier van justitie" had moeten zijn "procureur generaal", toen ook de de baas van het CJIB, het Justitieel Incassobureau.
Ze slaan helemaal door. Typisch Amsterdam weer volgen waar overal elke 50 meter een bord met de snelheid staat. Er staan borden nu op plekken waar ze niet hoeven. Overkill zorgt voor onduidelijkheid.
en dan ook de fatbike ebike elecstep scooter ook graag 30 km