De Padlaan in Krommenie is deze week officieel een 30 km/u-weg geworden. Dat geldt ook voor de Kerkstraat in Wormerveer. Het is opnieuw een stap in de bredere verkeersaanpak van de gemeente Zaanstad, die binnen de bebouwde kom steeds vaker kiest voor de lagere maximumsnelheid.
Binnen de bebouwde kom van Zaanstad wordt 30 het nieuwe 50: dat is veiliger. ‘Veel veiliger’ zelfs volgens Wethouder Gerard Slegers (CDA, Mobiliteit) die op de website van de gemeente zegt:
‘Bij 30 kilometer per uur is de remweg de helft korter dan bij 50. Dat maakt een groot verschil in het aantal en ook de ernst van ongelukken.’
In Krommenie en Wormerveer zijn deze week dus twee nieuwe straten toegevoegd. Eerder werd de Jupiterstraat in Krommenie al 30 km. Dat geldt ook voor de Westzijde (tussen Klokbaai en Van Goghweg) in Zaandam en een deel van de Zaanweg (vanaf Stationsstraat tot de Zaanbrug) in Wormerveer werden ook al eerder 30 km.
In Krommenie zijn dit en volgend jaar de Weverstraat, Badhuislaan, Padlaan, Iepenstraat en Noordervaartdijk aan de beurt. Ook dit jaar of in 2026 zijn aan de beurt:
- Kerkstraat, Lindenlaan, Westerstraat, Noorderstraat, Cor Bruijnweg, Noordeinde, Vlasblomweg, Witte Paardweg (Wormerveer)
- J.J. Allanstraat, Zuideinde (Westzaan)
- Dorpsstraat van Zaandammerweg tot Industrieweg en het zuidelijk deel in Assendelft.
Daarna volgen:
- Zaanweg, Zuideinde ten oosten van Stationsstraat, Noorddijk (Wormerveer)
- Spiekeroog, Houthavenkade, Stationsstraat, Rustenburg, Vinkenstraat, Westzijde, Peperstraat, Savornin Lohmanstraat, De Weer tussen Zuidervaart en Twiskeweg, Paltrokstraat, Veldbloemenweg (Zaandam)
- Rondweg Westerkoog, Kaarsenmakersstraat, Pinkstraat, Verzetstraat, Leliestraat (Koog aan de Zaan)

Door Dorine Kat met tip en foto van Michel Schermer.
tja als je gewoon in je gemeenteverkeerswetje opneemt, binnen bebouwdekom zaanstad 30km ipv 50. nu 50 met overal uitzondering 30km, beetje onzin.
o ja alleen lagedijk, lagendijk en hoogstraat nog steeds 50km en dat rijden ze ook tot tankwagens met gevaarlijkestoffen en vuilnisauto's aan toe. als iedere voertuigbestuurder/weggebruiker nu eens anticipeerd op de wegsituatie zou dat al veel stress en gewonden schelen. fijn weekend.
Volkomen terecht om het aantal verkeersslachtoffers naar 0 terug te dringen.
Zaanstad ga zo door. Samen met een goede handhaving moet dat ooit lukken.
Tegen 1980 in de vorige eeuw vielen er plusminus 3500 dodelijke slachtoffers in het verkeer. Nu rond de 600 en dat is nog steeds teveel.
Blij dat het weer zo stevig wordt aangepakt.
Beter voor iedereen en zeker voor de hulpverleners die er vaak aan te pas moeten komen.
Breng de maximumsnelheid terug naar nul als men het aantal verkeersslachtoffers ook naar nul wil brengen. Anders zullen er altijd slachtoffers blijven.
Er is al veel verbeterd vwb slachtoffers maar de aantallen lopen weer op. Ik zie ook steeds meer gekken op de weg die niet of nauwelijks worden gecorrigeerd tgv afwezige handhavers. Weleens gemerkt hoe weinig mensen nog (tijdig) richting aangeven? Verkeerscamera's geven boetes maar helpen helemaal niks.
Wat ook niet helpt is dat de politie zich lang niet altijd aan de regels houdt en dat oplost door de regels te laten veranderen of de korpsgeest in te zetten. Slechts zelden lukt het om een zich misdragende agent te identificeren. Ook niet als tijd, plaats, kenteken en video van zijn overtreding en hoofd beschikbaar is. Ik verwijs in dat verband ook nog even naar het weggedrag van een voormalig hoofdofficier van justitie uit het noorden van het land en alle leugens om hem uit de wind te houden. DS
1. Zorg liever dat de complete malloten permanent(!) van de weg blijven, dan heb je al veel gewonnen. Ik geloof er niet meer in dat mensen veel zullen verbeteren.
2. Sta trapondersteunde rijwielen pas toe vanaf 16 jaar. Dat was vroegâh toch ook al zo met bromfietsen?
3. Verbeter die rottige kruisingen eens. Er zijn genoeg plekken die verbetering behoeven.
4. Laat ouders hun kinderen eens opvoeden tot zich normaal gedragende burgers. Ook dat helpt in het verkeer.
Ze slaan helemaal door. Typisch Amsterdam weer volgen waar overal elke 50 meter een bord met de snelheid staat. Er staan borden nu op plekken waar ze niet hoeven. Overkill zorgt voor onduidelijkheid.
en dan ook de fatbike ebike elecstep scooter ook graag 30 km