Waar moeten laadpalen komen? Daar mag jij, ja jij, over meebeslissen van de gemeente. Zaanstad wil 3.000 laadpunten realiseren voor 2035, want dan mogen auto’s in de Europese Unie geen CO₂ meer uitstoten.
Momenteel zijn er volgens Zaanstad al zo’n duizend openbare oplaadpunten. Op een kaart heeft de gemeente aangegeven waar eventueel de overige laadpunten moeten komen. Het gaat dan niet om 2.000 laadpalen; per laadpaal komen er twee aansluitpunten. Ook is het nog niet helemaal zeker of het geplande aantal laadpunten daadwerkelijk nodig is. Dat hangt weer af van de groei van het aantal elektrische auto’s (EV’s).
Het plaatsen van laadpalen is een secuur werkje, legt Zaanstad uit in een persbericht:
‘Zo heeft de gemeente rekening gehouden met de ligging van elektriciteitskabels onder de grond, groenvoorzieningen en bestaande parkeerplaatsen. Maar ook of een stoep breed genoeg is, zodat er rond de laadpaalplek voldoende ruimte overblijft voor iedereen.’
Het gaat om openbare laadplekken. Zaanstad plaatst de palen alleen als er een aanvraag wordt ingediend. Door nu al plekken aan te wijzen, hoopt de gemeente het aanvraagtraject te verkorten. Maar voor het zover is, wordt er voor alle plekken een verkeersbesluit aangevraagd. Daartegen kan dan weer bezwaar worden aangetekend.
Je kunt tot en met 27 november reageren op de voorgestelde plekken. Op het kaartje kun je zien waar de laadpunten moeten komen. Als je op de afbeelding klikt, kom je op de website met de kaart terecht. Daar kun je per adres zien waar er al laadpunten zijn, waar ze momenteel worden voorbereid. Ook zie je de plekken die de gemeente voorstelt en waar jij over mee mag beslissen.

Mensen kunnen zelf ook een private laadplek laten aanleggen, bijvoorbeeld een verlengd privé aansluitpunt (VPA). Die zijn te herkennen aan een oplaadkabel die vanuit een huis of bedrijfspand naar de auto loopt, vaak afgedekt met een kabelmat of streetplug. In maart waren er ongeveer vijftig VPA’s in Zaanstad, maar het aantal groeit zienderogen.
Door Di-Lan Sun op basis van persbericht gemeente Zaanstad en eerder nieuws op De Orkaan. Foto: Orkaanarchief.
Geen laad palen gewone parkeer plaatsen graag voor al kogerveld
Zet er maar veel meer laad palen bij ik neem mijn benzine auto wel op mijn nek mee naar boven er zijn hier op de fluitenkruidweg al geen parkeer plaatsen haast meer je moet s,avonds niet te laat thuis komen want dan heb je geen plek meer bovendien staat er regelmatig en grote bestel bus aan de laad paal hoek kaasjeskruitweg perzik kruitweg die zo lang is dat hij op het gras staat de stoep en gedeeltelijk op de rij weg
Het mogen leggen van een eigen kabel via een gootje in de stoeptegels zou adoptie pas echt stimuleren. Nu is het zonder eigen oprit met eigen oplaadpunt niet of nauwelijks interessant om elektrisch te rijden. Zeker gezien de overige nadelen van elektrische auto's, zoals rijbereik.