Reizende scholieren zullen zelfredzamer moeten worden en de regels rondom leerlingenvervoer moeten minder complex. Daar moet de nieuwe verordening voor leerlingenvervoer in Zaanstad die donderdagavond unaniem werd aangenomen voor zorgen.

De laatste verordening voor het leerlingenververvoer dateert uit 2021 en bovendien bleek de uitvoering daarvan complex. Hoog tijd dus voor een vernieuwde versie.

De verordening voor leerlingenvervoer in Zaanstad bepaalt onder meer wanneer ouders een vergoeding krijgen voor vervoer van hun kind naar school. Een van de belangrijkste wijzigingen is dat er geen eigen bijdrage meer wordt gevraagd aan ouders van kinderen die speciaal onderwijs volgen of nieuwkomer zijn in een taalklas en speciaal vervoer nodig hebben om op school te komen.

Verhoging reistijdnormen

Daarnaast gaat de gemeente samen met ouders kijken of meer leerlingen zelfstandig met de fiets of het ov naar school kunnen gaan, om zo de inzet van taxi’s te verminderen en de leerlingen zelfredzamer te maken.

Ook komen er aanpassingen in de reistijdnormen, de tijd die een scholier maximaal nodig zou moeten hebben om naar school te reizen. Zo wordt de maximale reistijdnorm met het ov voor basis en voortgezet onderwijs op ‘godsdienstige en levensbeschouwende scholen’ van zestig naar negentig minuten verhoogd. Het is immers de keuze van de ouders zelf om hun kind(eren) naar zo’n school te sturen, is de uitleg.

De maximale reistijd naar het speciaal onderwijs wordt juist verlaagd, van zestig naar dertig minuten. Volgens het college krijgen kinderen die naar speciaal onderwijs gaan vaak sowieso al een toereikende vergoeding.

Zorgen PvdD

De meeste partijen konden zich vinden in de nieuwe regelgeving voor het leerlingenvervoer in Zaanstad. Van de partijen die nog wel twijfels of vragen hadden, diende alleen Partij voor de Dieren een amendement in. Stella Pieterson (PvdD) maakte zich zorgen over een passage in de nieuwe verordening waaruit zij opmaakte dat de vervoersvergoeding kan worden beperkt voor scholieren die door een wachtlijst noodgedwongen naar een school buiten de reistijdnorm gaan, zodra die wachtlijst binnen twee jaar is opgelost. Daarmee zouden ouders hun kind waarschijnlijk om financiële redenen gaan overplaatsen.

‘Van school veranderen is heel ingrijpend en kan het leerproces verstoren’, zei Pieterson. Maar wethouder Natasja Groothuismink kon de zorgen snel wegnemen. ‘In uitzonderlijke gevallen en na goed overleg kunnen scholieren op dezelfde school blijven, met dezelfde vervoersvergoeding’, zei ze. Pieterson nam er genoegen mee en trok het amendement in.

De nieuwe regels rondom het leerlingenvervoer werden unaniem aangenomen door de raad. Begin 2026 gaat Zaanstad ouders en onderwijsinstellingen informeren over wat de nieuwe regels voor hen betekenen.

Door Jelmer de Vries. Op basis van raadsvergadering Zaanstad 18 december 2025. Afbeelding boven: wethouder Natasja Groothuismink, onder: raadslid Stella Pieterson.