Knollendam (Oost) fietsen wij altijd binnen vanaf ‘de zuid’ (vanuit Wormer dus). Vanaf de andere kant (Spijkerboor) heet het ‘de noord’. En daar zijn we nu (en in 1964)
Zie de verschillen. Die zijn nog best groot. Zo is het eerste huis aan de kant van de Knollendammervaart (nog net zichtbaar) in die 61 jaar nieuw gebouwd. En natuurlijk de straat, de hoge bomen. Vooral het plaatsnaambord laat de verschillen goed zien. Oostknollendam werd in 1964 kennelijk nog met twee woorden geschreven, mocht je er 50 km per uur rijden (nu 30) en was het dorp onderdeel van de gemeente Wormer. Dat is nu Wormerland en zou zomaar over een tijdje Zaanstad kunnen zijn.
Bart van der Laan zette de oude ansichtkaart uit het gemeentearchief Zaanstad in de digitale nieuwsbrief van vv Knollendam (de KnolKnal) en maakte meteen een eigentijdse foto van dezelfde plek.



Door Bart van der Laan. Foto’s: Gemeentearchief Zaanstad (1964) en Bart van der Laan (2025).
Lees ook eens het boek van Wendel Moed.
Dan weet je ook hoe de RK instaat was.
Verschild dit met andere geloven?
Aan de armzalige bebouwing ziet men het niet af, maar het christelijk geloof is daar in verleden tot grote hoogten gestegen. Zo lees ik in oude boeken dat daar in Knollendam op last van de overheid meerdere huizen zijn platgebrand en dat ene Claes Matthijs gevangen werd genomen en vervolgens in Den Haag op 10 april 1535 op de brandstapel werd gezet. Ongetwijfeld te 'danken' aan pastoor Maerten Donck uit Wormer, die destijds de belangrijkste ketterjagen in ons land was.
Waarom zie jij het verbranden van mensen als Christelijk?
Is mijn tekst dan zo dubbelzinnig? Claes Matthijs was een aanhanger van het Anabaptisme, van een zuivere kerk, en was als zodanig gekant tegen de kinderdoop. Dat was zeer tegen het zere been van pastoor Maerten Donck (Martinus Duncanus), die zich ontwikkelde als de vurigste en meest gehate ketterjager van de Lage Landen, maar in Wormer werd deze dubieuze prelaat beroemd en geëerd met o.a. een Maerten Donck mavo.