In een brandbrief aan B&W en de gemeenteraad van Zaanstad vraagt Stichting Agathebuurt dringend om de verslechterende leefbaarheid van Krommenie serieus te nemen en vaart te maken met het oplossen van de problemen op dit gebied.
De stichting constateert op basis van haar ervaringen in de afgelopen jaren dat Krommenie het slachtoffer is van het ambtelijke mechanisme: de burger trekt aan de bel bij de gemeente, de gemeente verwijst de burger naar de provincie en de provincie naar het rijk. ‘Het geduld bij de bewoners raakt op.’
De Stichting Agathebuurt vraagt de gemeente om:
- Een krachtig standpunt in te nemen over de grenzen aan de woningbouwcapaciteit in relatie tot de leefbaarheid en de infrastructuur (fijnstof, geluidsoverlast, veilige fiets- en wandelroutes, verkeersdruk op een dorp dat daarop niet berekend is, een goed bereikbaar en frequent openbaar vervoer).
- Het Zaans Mobiliteitsplan en het Mobiliteitsplan voor Krommenie/Zaanstad Noord te herzien nu de uitgangspunten zijn achterhaald.
- Het recht van de inwoners op een daadwerkelijk gezonde, veilige en leefbare woonomgeving te herkennen en erkennen en dat ook aan uw commerciële partners te vragen.
‘De brief is een laatste en dringende oproep aan de gemeente om ons serieus te nemen. Wij denken constructief mee, maar horen niets op wat wij inbrengen,’ zegt Ruud Veldhuis, secretaris van de Stichting Agathebuurt.
‘Als een reactie op deze brief uitblijft dan zullen we andere wegen moeten zoeken om de druk op te voeren. Dan kun je denken aan een gezamenlijk initiatief met andere werkgroepen uit Krommenie. Misschien juridische stappen, maar zo ver hoeft het wat ons betreft niet te komen.’
Urgent
Volgens de brief is ‘de situatie in Krommenie al heel lang urgent, de zorgen stapelen zich op en het vertrouwen in het gemeentelijk optreden kalft verder af nu het fundament onder veel beleidsplannen rondom groei en leefbaarheid is komen te vervallen’.
In de brief van zestien kantjes – inclusief vijf bijlagen – zet de stichting op een rij welke problemen de leefbaarheid van Krommenie bedreigen en haar visie daarop, vanuit het perspectief van Krommenie.
‘Al jarenlang doen wij constructieve voorstellen, wijzen wij op de knelpunten, onderbouwen en delen wij onze zorgen, want ook wij willen graag dat onze kinderen hier kunnen wonen, maar dan wél onder gezonde, leefbare en betaalbare omstandigheden.’
Wat is het resultaat van jarenlang opkomen voor de belangen van Krommenie?
‘De structurele respons van de gemeente bestaat vooral uit steeds weer nieuwe projectmanagers, dure papieren onderzoeken door externe bureaus, het wijzigen van de voorheen transparante website MaakNoord (Maaknoord.zaanstad,nl met de gehele ASP [Achtersluispolder]-aanpak), met vervolgens onoverzichtelijke informatie, vertraging en het doorschuiven van verantwoordelijkheid van de gemeente naar de provincie en van de provincie naar het rijk.’
Door Jaap de Jong met informatie uit de brief van de Stichting Agathebuurt aan B&W en gemeenteraad van Zaanstad met toelichting door Ruud Veldhuis. De volledige brandbrief is te vinden op de website van de Stichting Agathebuurt.
De verkeersdruk in Krommenie is en blijft probleem nummer één – dat ondervinden wij ook dagelijks. Het probleem geldt voor heel Krommenie!
Maatregelen als het afsluiten of juist openstellen van straten zorgen voor een zogeheten ‘waterbedeffect’: het probleem verschuift van de ene straat naar de andere zonder het op te lossen.
De oorzaak ligt voor de hand: de structurele drukte op de N203. Zelfs vrachtverkeer kiest inmiddels voor sluiproutes dwars door onze buurt met nauwe straatjes
Met de komst van de ‘eilanden van Hain’ en de diverse nieuwbouwprojecten in en rond het centrum, zal de situatie alleen maar verder verslechteren.
Zaanstad blijft ondertussen met de armen over elkaar toekijken. De A8-A9-verbinding, waar veel plannen op gebaseerd waren, gaat niet door. Daarmee wankelt ook het verkeerscirculatieplan waarin wij als Stichting actief hebben meegedacht. Dit nieuwe verkeerscirculatie was breed gedragen zowel door Gemeente en de DOKA en had potentie om de huidige verkeerssituatie te verbeteren. Helaas is dit plan in het onderste lade terecht gekomen van een nog nieuw aan te stellen verkeersdeskundige waarschijnlijk een ZZP`er uit Friesland……
De gemeente negeert deze nieuwe realiteit, terwijl bewoners dagelijks met de overlast zitten. Zaanstad laat ons letterlijk én figuurlijk stikken.
Vanaf de “bezetting” door Zaandam van Krommenie en Assendelft zijn we het afvoerputje geworden van Zaanstad.
Voor Zaandam kan alles (stadhuis o.a.). Ze hebben alleen de lusten van onze mooie dorpen in beslag genomen en we zitten nu zelf met de lasten. Hoe lang moeten we dit nog pikken?
Daar blijft ook bij! Ze praten er over en doen verder weinig. Betrokkenheid is ook ver te zoeken! De Padlaan is en blijft een racebaan.Het is te gek voor worden.
Niet zo overdrijven meneer dat is door heel Krommenie zo
Maak van Padlaan weer twee richtingen, dan hoeft de Vlusch niet te worden afgesloten en kan de Parklaan gewoon twee richtingsverkeer blijven. Makkelijker kunnen we het niet maken. De chaos is ontstaan na de invoering van het voorgaande verkeerscirculatieplan en dus het éénrichting maken van Padlaan. Nu moet je noodgedwongen links om of rechtsom half Krommenie door om op de plaats van bestemming te komen.
Het is allemaal niet zo moeilijk. Sluit de Vlusch af voor al het gemoteriseerd verkeer maar dat het alleen bereikbaar is voor de betreffende bewoners. Maak van de Parklaan Eenrichtingsverkeer voor het gedeelte Noorderhoofdstraat tot aan de Lindelaan. Hierdoor sluit je het verkeer dat naar het Willis en het Rosariumbuurt wil af van de mogelijkheid om via de Kruisstraat en het Vlusch te rijden.
Sluit dit af en sluit dat af is geen oplossing
Doortrekken A8-A9 zal als enige mogelijke oplossing voor Krommenie verbetering bieden
Weg met het wereld erfgoed stelling van Amsterdam
De voorbereiding weer naar het rijk en niet de provincie met een omhoog gevallen voormalige wethouder van ZNSTD aan het roer
Helemaal mee eens maar dat zeggen we al jaren 😀