Dankzij onze Burgemeester heeft Zaanstad een lovenswaardig antidrugsbeleid. Drugspanden worden zonder meer gesloten wat niet alleen de toename van criminaliteit tegengaat, maar ook van hinder en overlast.

Aan de andere kant gaat de afdeling handhaving volkomen willekeurig om met de aanpak van overtredingen, waardoor hinder en overlast juist toenemen. Een voorbeeld.

Door: Linda Weerstand, inwoner van Zaanstad

Een bestuurder parkeert zijn auto voor onze uitrit. Dit is verboden (zie art.24 .rvv ).  Wij schakelen handhaving in. Handhaving arriveert na ongeveer een uur en probeert contact te krijgen met de bestuurder van de auto, maar dit lukt niet. De handhavers blijven nog wat rondhangen.

Na een kwartier komt ineens de bestuurder van de fout geparkeerde auto aangelopen. In plaats van deze te bekeuren voor de overtreding zegt de handhaver: ‘Zo dat is opgelost’, en hij wil vertrekken. Daar zijn wij het niet mee eens, maar zonder te bekeuren rijden ze weg.

Omdat dit al de derde keer is dat het gebeurt in korte tijd, – we staan urenlang geblokkeerd en kunnen geen kant op – blijven wij achter met enorme frustratie.

In een ander geval, bij ons bekend, parkeert er iemand voor zijn eigen uitrit. Dit mag ook niet. Parkeren voor een uitrit is ten alle tijden verboden. Echter, nu zoekt handhaving geen contact met de eigenaar van de auto en deelt een boete uit, ondanks dat er nu geen gedupeerden zijn.

Navraag bij de afdeling handhaving levert het volgende antwoord op: een handhaver mág een boete uitdelen, maar hoeft dit niet te doen. In bovengenoemde voorbeelden kiest handhaving ervoor om in het geval dat er wél gedupeerden zijn géén boete uit te delen en in het geval dat er géén gedupeerden zijn om wel een boete uit te delen. Volgens de dame aan de telefoon was de reden dat de handhavers geen boete hadden uitgedeeld dat wij ons met de zaak hadden bemoeid. (Het ís onze zaak). Wij zijn ons er echter pas mee gaan bemoeien toen de handhavers weer wilden vertrekken zonder een boete uit te delen. De bestuurder had 1.5 uur een uitrit geblokkeerd en mag zomaar wegrijden. Hoe frustrerend is dat?

Het signaal naar de overtreder is duidelijk: er wordt niet gehandhaafd op het parkeren voor uitritten. Oftewel met een uitrit ben je vogelvrij verklaard.

Als ik de dame aan de telefoon vertel dat ik dit een vreemde gang van zaken vind probeert zij mij de schuld te geven van het feit dat er niet is bekeurd. Omdat wij ons met de zaak hadden bemoeid konden de handhavers geen boete uitdelen. Het is echter precies andersom. Omdat de handhavers zonder het uitdelen van een bekeuring wilden vertrekken hebben wij ons ermee bemoeid.

Mevrouw bleef op haar standpunt dat handhaving zelf mag bepalen of zij een overtreding beboeten of niet, en de hoorn ging op de haak toen ik probeerde de wettelijke regels uit te leggen (aan de instantie die zou moeten weten hoe het werkt).

De stelling van handhaving dat een handhaver mag kiezen wat hij doet is niet juist. In de APV staat dat handhaving bevoegd is om te bekeuren. Dat betekent dat een handhaver gerechtigd is om dit te doen. Het betekent niet dat de handhaver mag kiezen of hij wel of niet bekeurt – afhankelijk van hoeveel zin de handhaver daar op dat moment in heeft.

In de APV staat onder meer dat de afdeling Straattoezicht (handhaving) een bijdrage levert aan het vergroten van de kwaliteit van het woon- en leefmilieu.

De missie is het voorkomen en opheffen van gevaar, hinder/overlast en schade voor burgers…… ten gevolge van het overtreden van regels door derden.

Een ander doel is het vergroten van de naleving door burgers.  Dit doen zij door het uitschrijven van een parkeerbon bij fout parkeren etc. (klik hier voor de hele tekst).

In het eerstgenoemde voorbeeld is echter precies het tegenovergestelde bereikt: beperking van de kwaliteit van het woon- en leefmilieu; gevoelens van onveiligheid, hinder/overlast en ergernis nemen toe en de naleving door burgers zal hierdoor alleen maar afnemen.

Ook op andere gebieden laat handhaving te wensen over. Op vuilcontainers die 24/7 buiten staan wordt niet gehandhaafd. (Zo wordt telefonisch meegedeeld als hier klachten over zijn.)

Karretjes, bouwmateriaal of caravans die langer dan 3 dagen buiten staan worden in de ene wijk weggehaald en in de andere wijk blijven deze rustig maanden staan.

Een lik op stuk beleid is het enige wat werkt. Onze burgemeester heeft dat goed begrepen. Nu de afdeling handhaving nog. Het is niet zo moeilijk. De wetgeving is bekend. Nu nog uitvoeren. Dan is Zaanstad voor iedereen een fijne plek om te wonen.