Kijk- en luisteronderzoek doen we niet bij De Orkaan. Dat is een kostbare zaak en omdat we alleen online te bekijken en beluisteren zijn, kunnen we dat prima zelf meten. (Rond de 25.000 unieke bezoekers per dag, 125.000 per week en 450.000 per maand.)

Lastiger wordt om vast te stellen hoeveel Zaankanters De Orkaan kennen en regelmatig lezen, wat voor mensen dat zijn en wat ze van De Orkaan vinden. Ook kunnen we ons niet goed vergelijken met andere lokale media. Dan moet je een onderzoeksbureau inschakelen en dat is kostbaar. We besteden ons geld liever aan het maken van nieuws.

De NLPO, het samenwerkings- en coördinatieorgaan voor alle lokale publieke media-organisaties in Nederland, heeft in 2025 echter door onderzoeksbureau Motivaction een landelijk dekkend bereiksonderzoek onder 10.000 mensen in Nederland uitgevoerd. Ook in de Zaanstreek waar 109 inwoners de enquete hebben ingevuld.

Hoeveel artikelen?

Behalve dat Orkaan-lezers zijn ondervraagd zijn ook de online prestaties van lokale media (omroepen) met elkaar vergeleken: wat voor berichten maken ze, hoeveel berichten en waar ze over gaan. Als we De Orkaan vergelijken met andere lokale media/omroepen in streken met meer dan 100.000 inwoners blijkt dat wij drie à vier keer zoveel artikelen op de website plaatsen (3.100 totaal in 2025 tot dusver: bijna 80 per week, 11 per dag) als de gemiddelde omroep in andere streken die 3 stukken per dag publiceert (maar die maken meestal ook radio en tv).

Aantal online artikelen in 2025 tot nu toe, vergeleken met andere streken met 100.000 tot 225.000 inwoners

De verschillen bij YouTube-filmpjes zijn iets minder groot: bijna één per dag voor De Orkaan tegen bijna drie per week voor het gemiddelde.

Bekendheid

Bijna 90 procent kent De Orkaan. Tweederde van de ondervraagden weet ‘ongeveer’ of ‘goed’ wat we doen. De helft kent ons vooral van de website of app, een even groot deel van onze sociale media.

Van de mensen die de website/app gebruiken of onze sociale media volgen, doet de grootste groep dat vaak (de afgelopen 24 uur) of regelmatig (afgelopen week).

Bekendheid, gebruik van kanalen en frequentie van gebruik

Bereik

Van de ondervraagden leest bijna 30 procent dagelijks De Orkaan, het weekbereik ligt net onder de 60 procent. Ruim 20 procent leest nooit De Orkaan.

Dag-, week, maand- en jaarbereik.

Eigenschappen

De ondervraagden vinden De Orkaan vooral informatief, actueel, ‘voor iedereen in mijn gemeente’, relevant en betrokken (hoogste scores). We scoren relatief laag bij kritisch (!), onmisbaar (!) en vernieuwend (!). Daar is werk aan de winkel.

Eigenschappen die wel of niet bij De Orkaan passen.

Profiel

Onze lezers zijn vooral getrouwd / samenwonend (samen 66 procent), werkt in loondienst (bijna 50 procent) of is met de VUT/pensioen (17 procent). Ruim 10 procent is zelfstandig ondernemer.

De meeste lezers werken of studeren buiten de Zaanstreek. Ruim een derde is tussen de 35 en 54, bij 40 procent is 56 t/m 80. Mannen en vrouwen zijn 50/50 vertegenwoordigd bij de lezers en een ‘gemiddelde’ opleiding komt het vaakst voor.

Profiel

Door Piet Bakker op basis van Motivaction Onderzoek NLPO (uitgevoerd in eerste kwartaal van 2025).