Binnen de bebouwde kom van Zaanstad wordt 30 het nieuwe 50: dat is veiliger. ‘Veel veiliger’ zelfs volgens Wethouder Gerard Slegers (CDA, Mobiliteit) die op de website van de gemeente zegt: ‘Bij 30 kilometer per uur is de remweg de helft korter dan bij 50. Dat maakt een groot verschil in het aantal en ook de ernst van ongelukken.’
Uit onderzoek zou blijken dat op wegen met een lagere snelheid het aantal ongelukken met 22 procent daalt. Ook is er minder herrie.
In Krommenie werd de Jupiterstraat al eerder 30 km. Dit en volgend jaar zijn de Weverstraat, Badhuislaan, Padlaan, Iepenstraat en Noordervaartdijk aan de beurt. Deze week dus de Padlaan.
De Westzijde (tussen Klokbaai en Van Goghweg) in Zaandam en een deel van de Zaanweg (vanaf Stationsstraat tot de Zaanbrug) in Wormerveer werden ook al eerder 30 km.
Ook dit jaar of in 2026 zijn aan de beurt:
- Kerkstraat, Lindenlaan, Westerstraat, Noorderstraat, Cor Bruijnweg, Noordeinde, Vlasblomweg, Witte Paardweg (Wormerveer)
- J.J. Allanstraat, Zuideinde (Westzaan)
- Dorpsstraat van Zaandammerweg tot Industrieweg en het zuidelijk deel in Assendelft.
Daarna volgen:
- Zaanweg, Zuideinde ten oosten van Stationsstraat, Noorddijk (Wormerveer)
- Spiekeroog, Houthavenkade, Stationsstraat, Rustenburg, Vinkenstraat, Westzijde, Peperstraat, Savornin Lohmanstraat, De Weer tussen Zuidervaart en Twiskeweg, Paltrokstraat, Veldbloemenweg (Zaandam)
- Rondweg Westerkoog, Kaarsenmakersstraat, Pinkstraat, Verzetstraat, Leliestraat (Koog aan de Zaan)

Door Piet Bakker en Josefien Gigengack die de foto’s maakte in Krommenie. Meer informatie over de invoering van 30 km op de nieuwswebsite van Zaanstad.

Sja, klinkt leuk, maar wanneer er niet gehandhaafd wordt, stelt het niks voor. Kogerveld, de Veldbloemenweg uitgezonderd, is een 30 km zone. Ik vermoed dat velen dat niet weten óf zich daar gewoon niet aan houden. Hier wordt namelijk op de meeste wegen, óók op korte en doodlopende stukjes/kruispunten/over drempels/in bochten gewoon moker hard gereden. En politie zie ik hier werkelijk nooit. Tenzij er iets strafbaars is gebeurt. Of een ongeval. Een enkele keer zie ik handhaving, maar die rijden alleen op en neer de Veldbloemenweg, slaan niet en stappen niet uit. Ik lees dat de Veldbloemenweg ook aan de beurt is om tot 30 km zone te worden uitgeroepen. Ga handhaven of hang camera’s op, anders heeft het absoluut geen zin en is deze hele show puur voor de bühne.
Ben er al een tijd niet geweest, maar is het inmiddels weer tweerichtingsverkeer dan?
😀 Nee veel te breed en al dat asfalt heel gevaarlijk
Langs de nieuwgebouwde flat in Koog naast de A8 mogen ze met 100 km per uur?
In Amsterdam mag je langs de A10 west, door de stad max 80 en de woningen aan die weg zijn niet gewild.
Toch lastig voor mensen om dat voetje van het gas te halen. En dan zo een rechter die wil dat een weg onrijdbaar wordt. Als je bij de Oostbuur kijkt dan staat er zelfs op doorgaande wegen waar je buten de bebouwde kom 100 mag soms net voor dat bord al een 70 bord. Rijd je de bebouwde kom in staat er 50 en enkele meters verderop 30. En hoe gek ook nagenoeg iedereen houdt zich daaraan. Wel staan er ook vaak van die flitsers maar ook daar waar die niet staan blijft de snelheid laag.
En vergeleken met hier zijn de snelheidsboetes laag en geen verdienmodel alleen tellen ze daar bij wat teveel van die prentjes je een puntje in je rijbewijs. En bij teveel kun je dat ding inleveren
Een bord plaatsen met 30 km erop is totaal onvoldoende, je zal ook de weg inrichting erop moeten aanpassen, anders maak je jezelf als gemeente ongeloof waardig en je zal ook moeten handhaven!
Het iig een begin.
Bord op de foto staat de verkeerde kant op. Padlaan is 1 richting behalve voor nooddiensten. Heeft totaal geen nut zo. Of gaan we nu tegen de handhavers zelf zeggen dat ze 30 moeten rijden?
Ook aan de andere kant staan borden - we hebben een foto toegevoegd.
In krommenie schieten de 30 kilometer borden als paddestoelen uit de grond, kleine borden op lange palen de verhouding doet voor mij vreemd aan.
Wel een goede actie vind ik, kunnen de drempels nu weg?
Inderdaad, de borden schieten overal als paddestoelen de grond uit, je ziet onderhand door de borden het bos niet meer!
Je wordt er "bordenblind" van.
Hoe meer er staan, hoe minder effect het heeft.
Het heeft in ieder geval de bordenplaatsers weer werk opgeleverd en weer een schep centen gekost.
Maar of al die extra borden hun vruchten gaan afwerpen??
Welke drempels?
Leuk bedacht
De praktijk is weerbarstig
De militaire weg in Krommenie is ook 30
Het eerste deel is niet ingericht als 30 km weg.
Er word gescheurd bij het leven.
Het effect van een extra aangebrachte verkeersdrempel wordt niet gemonitord dus theorie en praktijk liggen ver uit elkaar.
Daarnaast wordt er niet gehandhaafd
Leuk voor de bühne slecht in de praktijk helaas.