Binnen de bebouwde kom van Zaanstad wordt 30 het nieuwe 50: dat is veiliger. ‘Veel veiliger’ zelfs volgens Wethouder Gerard Slegers (CDA, Mobiliteit) die op de website van de gemeente zegt: ‘Bij 30 kilometer per uur is de remweg de helft korter dan bij 50. Dat maakt een groot verschil in het aantal en ook de ernst van ongelukken.’

Uit onderzoek zou blijken dat op wegen met een lagere snelheid het aantal ongelukken met 22 procent daalt. Ook is er minder herrie.

In Krommenie werd de Jupiterstraat al eerder 30 km. Dit en volgend jaar zijn de Weverstraat, Badhuislaan, Padlaan, Iepenstraat en Noordervaartdijk aan de beurt. Deze week dus de Padlaan.

De Westzijde (tussen Klokbaai en Van Goghweg) in Zaandam en een deel van de Zaanweg (vanaf Stationsstraat tot de Zaanbrug) in Wormerveer werden ook al eerder 30 km.

Ook dit jaar of in 2026 zijn aan de beurt:

  • Kerkstraat, Lindenlaan, Westerstraat, Noorderstraat, Cor Bruijnweg, Noordeinde, Vlasblomweg, Witte Paardweg (Wormerveer)
  • J.J. Allanstraat, Zuideinde (Westzaan)
  • Dorpsstraat van Zaandammerweg tot Industrieweg en het zuidelijk deel in Assendelft.

Daarna volgen:

  • Zaanweg, Zuideinde ten oosten van Stationsstraat, Noorddijk (Wormerveer)
  • Spiekeroog, Houthavenkade, Stationsstraat, Rustenburg, Vinkenstraat, Westzijde, Peperstraat, Savornin Lohmanstraat, De Weer tussen Zuidervaart en Twiskeweg, Paltrokstraat, Veldbloemenweg (Zaandam)
  • Rondweg Westerkoog, Kaarsenmakersstraat, Pinkstraat, Verzetstraat, Leliestraat (Koog aan de Zaan)

Door Piet Bakker en Josefien Gigengack die de foto’s maakte in Krommenie. Meer informatie over de invoering van 30 km op de nieuwswebsite van Zaanstad.