Deelscooterbedrijf Check gaat tussen de dertig en vijftig elektrische scooters in Zaandam beschikbaar stellen. Voor tien daarvan is een plekje gereserveerd op de Dam in Zaandam tegenover het Zaantheater.
Inwoners die tussen Zaandam en Amsterdam reizen kunnen gebruik maken van deze ‘deelmobiliteit’. Dat is onder meer nodig door de vele werkzaamheden van Rijkswaterstaat en ProRail in en om Amsterdam. De gemeente Amsterdam en RWS bieden daarom alternatieven voor de auto aan.
De Check-scooters staan er tijdelijk, vanaf midden juni tot eind oktober 2025. Volgens Wethouder Mobiliteit Gerard Slegers is dit een mooie kans voor mensen die dagelijks van en naar Amsterdam reizen om ervaring op te doen met E-deelscooters.
‘Gezien de verkeershinder die wordt voorzien is het fijn voor inwoners om een extra alternatief te hebben voor de auto. Eén van de doelstellingen uit het Zaans Mobiliteitsplan (ZMP) is meer in te zetten op deelmobiliteit.’
Locaties
Check heeft momenteel vijf verschillende locaties in Zaandam op het oog voor het plaatsen van de deelscooters. Deze scooters zijn voornamelijk bedoeld voor woon- en werkverkeer van en naar Amsterdam. De gekozen locaties zijn dichtbij (OV)knooppunten, zoals bij station Zaandam, de Hembrugpont en rondom het centrum van Zaandam.
De bedoeling is dat er per locatie zes tot acht deelscooters staan (voor de Dam wordt daar dus een beetje vanaf geweken). Om inwoners van Zaandam te stimuleren om gebruik te maken van Check krijgen nieuwe gebruikers een kortingsactie. Ze mogen drie keer tien minuten gratis rijden (moet je scheuren om in Amsterdam te komen). Na de proefperiode, die loopt tot en met oktober, zal Zaanstad de resultaten beoordelen.
De gebruikers van de Check deelscooters kunnen de voertuigen ophalen op de aangegeven locaties in de app en worden verwacht deze weer op de aangewezen Check-punten achter te laten. Als de gebruiker buiten de grenzen van dat gebied komt, krijgt hij een melding.
Coentunnel
Zoals eerder geschreven op De Orkaan, voeren RWS, gemeente Amsterdam, provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam en ProRail de komende zomer veel werkzaamheden uit. Dit gaat om wegen en spoorwegen in en om Amsterdam. Hierdoor zal van 12 juli tot midden september 2025 de tweede Coentunnel dicht zijn. Ter compensatie vaart de Hempont in die periode vaker.
Op de website van Amsterdam Bereikbaar is veel informatie te vinden over de werkzaamheden en de daaropvolgende verkeershinder.

Door Piet Bakker en Renée Koopman op basis van langsfietsen en een eerder bericht op De Orkaan. Foto’s: De Orkaan.
Delen is iets anders dan verhuren. Deelscooter klinkt leuk en ideëel, maar het is gewoon een huurscooter.
Toch knap dat die verhuurders dat in het spraakgebruik hebben gekregen.
Jammer dat er zomaar weer een aantal fietsparkeerplekken opgeofferd zijn. Op een drukke vrijdag of zaterdag kan je toch je fiets al slecht kwijt.
Er komt een tweede Hempont. info. volgt nog.
Ook op de hoek Stationsstraat -Westzijde zijn gister donderdag 12 jJunig 9 plekken gereserveerd voor deelscooters
Misschien had het verstandig geweest van wethouder Slegers, om zich te laten informeren over het succes in andere gemeenten. De resultaten zijn nl. in veel gevallen anders dan men had verwacht. De aanbieders van deze diensten beloven een goede organisatie, maar in de praktijk worden de scooters op de meest onlogische plekken neergezet, of liggen als oud vuil ergens in de berm of langs de weg. In Assen zagen we ze zelf uitgebrand langs de kant liggen, het bedrijf dat ze verhuurde heeft besloten daar te stoppen, tevens heeft men dat in 9 andere gemeenten gedaan. Nu heeft Zaanstad natuurlijk een strakke leiding onder burgemeester en wethouders dus wie weet.
Ik geef het een jaartje....gelijk de deelfietsen toen waar alleen de parkeerplaatsen eraan herinneren.
Ik geef het tot eind oktober 2025.
Zoals in het artikel staat...
Wat ik ook dacht...
Ben benieuwd hoe lang het duurt voor die scooters her en der langs de weg, op het fietspad, op het gras en op de stoep staan met lege accu. Ik rij zelf regelmatig naar mijn werk in noord op de scooter (ook elektrisch maar prive). Deze scooters staan dan vaak meerdere dagen voordat deze door een busje (wat het volledige fietspad blokkeert, mocht de scooter langs een fietspad staan) worden opgehaald.
Ik denk dat mensen zich vooral verkijken op het maximale bereik wat in veel gevallen niet veel meer is dan 45km met een volledig geladen accu en onderweg met een lege accu staan