De problemen van EBS zijn in de zomer wéér toegenomen erkende wethouder Gerard Slegers gisteravond tijdens het Zaanstad Beraad naar aanleiding van vragen van Rob Karst (LZ). Karst gaf aan dat de problemen met laders bij EBS zich voortzetten en dat uit gesprekken die zij met buschauffeurs hebben gevoerd, blijkt dat deze problemen juist verergeren.
Dat laatste spreekt wethouder Gerard Slegers tegen; volgens hem zijn de laadproblemen van de bussen verholpen. ‘In de eerste helft van 2025 is het goed gegaan wat betreft de rituitval, helaas is de rituitval in de zomer weer gestegen.’ De uitval bij EBS is grillig, stelt wethouder Slegers, maar de laadproblemen zijn volgens hem een non-issue. Personeelstekort blijft een factor, en in de zomer is dat nóg erger.
De verwachting van Slegers is dat de uitval in oktober weer af zal nemen. Maar van een structurele verbetering is geen sprake. Pas als de uituitval 4 à 5 maanden onder de 2 procent blijft mag EBS het aantal ritten weer laten toenemen aldus Slegers, dat betekent dus dat EBS nu nog steeds niet de volledige dienstregeling rijdt.
Slegers doet geen concrete uitspraken over hoe hij de huidige situatie wil gaan verbeteren, zoals Karst in zijn vraagstelling opmerkte. De personeelsproblemen gaan zich volgens hem vanzelf oplossen.
ZZP’ers stromen door de nieuwe zelfstandigheidsregeling uit, maar er zijn ook nieuwe personeelsleden die binnenkomen, en ook extra financiering vanuit de VRA (Vervoerregio Amsterdam) zal daarbij helpen, denkt Slegers.
Karst vroeg ook hoelang de wethouder nog accepteert dat de vervoerder haar verplichtingen aan de gemeente niet nakomt; op deze vraag krijgt hij geen antwoord.

Door Marijn Kerkhoven op basis van het Zaanstad Beraad (25 september 2025), foto boven is beeld uit de vergadering met wethouders Van der Laan en Breunesse op de achtergrond, de onderste foto komt uit de ingediende vragen.
Wat mij ergert: ik kijk in de EBS app hoe laat de bus komt en bij de halte staat dat die bus gecanceld is. Waarom ook niet in de app?
2 oktober 2025. 14.44 uur. Nee, het is niet uit de lucht gegrepen....waarde redactie . Een geval van haperende routekennis. Gewoon een feit dus.
Bus 64. Komt van De Binding , de chauffeur neemt ten onrechte de Houtveldweg. Komt bij het naderen van de Diepenbroekstraat tot inkeer en draait de bus rechtsaf deze straat in , waarbij de halte Hensbroekstraat werd overgeslagen. Toch wel vervelend als de daar voor joker staat te wachten.
Ik was het niet maar ik kan me vanuit passagier invoelen dat je verbaasd kan zijn.
Gelukkig heb ik vast gesteld dat ik mens ben en hiermee is het dus mogelijk niet foutloos door het leven te gaan.
Met ervaring van bijna 36 jaar kan ik hier voldoende voorbeelden optikken die mensen doen op een halte en er vanuit gaan dat de bus die door de straat rijd maar automatisch stopt.
Ik raad de mensen op aan te geven dat men mee wil tot de richtingaanwijzer van de bus laat zien dat het duidelijk is.
En eh….hiermee wil ik uw ervaring niet teniet doen.
Voorbeeldje…..in mijn vrije tijd rijd ik soms wel na drie weken met eigen auto en schrok ik toch ook dat ik een busstrook nam…..
Voor lijn 67 komt er een oplossing! Volgend jaar gaat er een buslijn (lijn 800) rijden van Zaandam Station naar Zaanse schans v.v. Deze gaat rijden om de 67 en 69 te ontlasten.
Nog betere oplossing: trek lijn 391 door van Zaanse Schans naar Station Zaandijk. En laat lijn 69 weer via z'n oude route rijden (Provinciale Weg) : Plan Kalf wordt dan door lijn 391 bediend. Eventueel kun je ter ontlasting lijn 395 door laten rijden van ZMC naar plan Kalf of Zaanse Schans.
Tegenwoordig zie je dat veel jongeren liever voor een baan op social media gaan dan achter het stuur van een bus kruipen. Daardoor heeft een vervoerder als EBS, net als bijna alle andere bedrijven in het openbaar vervoer, moeite om genoeg chauffeurs te vinden.
Best jammer eigenlijk, want buschauffeur zijn verdient helemaal niet slecht en het is een stabiele baan. Toch hangt er nog steeds een beetje een stigma omheen, waardoor minder mensen het overwegen. En overstappen naar een andere vervoerder helpt niet echt, want die kampen met precies dezelfde problemen.
Daar komt nog bij dat er tegenwoordig verplicht met elektrische bussen gereden moet worden. Goed voor het milieu, maar eerlijk is eerlijk: ze zijn nog niet zo betrouwbaar als de oude dieselbussen.
Ook de gemeente kan een steentje bijdragen. Betere borden voor toeristen richting de Zaanse Schans zouden bijvoorbeeld al schelen. En voor lijn 67 kun je niet zomaar een gewone stadsbus inzetten, want die smalle dorpsstraatjes zijn daar gewoon niet op gemaakt.
Je verhaal klopt.
Toevoeging hierin.
De Cxx chauffeurs hebben EBS bij kennismakingsdagen erop gewezen dat dit probleem (passagiersaantal)zich zal voordoen.
Ook die 67 busjes is ons grootste ergenis.
Een oplossing zou zijn 67 tussen Purmerend en Wormerveer station te laten rijden.
En 64 een andere route laten nemen; het deel van station Zaandam via westzijde, Raadhuisstraat, Hoogstraat, lagedijk, Zaanse Schans en kalf naar Kogerveld .
Maar luisteren naar werknemers is moeilijk voor een werkgever….en alles wat er tussen zit….te zitten.
Gelet op de energieke blik van de spreker op de foto moet het vast goed komen, al is het misschien pas aan het einde van de concessie van EBS.
Van EBS hoor je nooit excuses voor het ongemak. Eigenlijk wel juist, want in het OV worden zo vaak excuses voor het ongemak gemaakt (NS kan er wat van) dat excuses niet meer geloofwaardig zijn.
Ik las ook iets over een routeafwijking in deze rubriek. Met de routekennis van de chauffeurs is het inderdaad niet altijd even best gesteld.
Zo komt het voor dat bus 64 vanaf de Binding richting Westerwatering voor de route van de 63 over de Houtveldweg kiest en daarbij vier (!) haltes overslaat. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, soms tracht men dan ook de dwaling te corrigeren en neemt de chauffeur de Diepenbroekstraat waardoor overigens toch nog één halte wordt overgeslagen.
buslijn 67 is gewoon een te kleine bus voor deze drukte gebruikte route. toeristen met rolkoffers en mensen met kinderwagens en je komt er niet meer uit !!! wat ik overigens nog een kwalijke zaak vind als erin. tijdens een ongeval kruipend over de kinderwagen heen met zijn allen ??
Een grotere bus kan die route niet rijden. Dat past gewoonweg niet in de dorpjes Jisp en Neck.
"Slegers doet geen concrete uitspraken over hoe hij de huidige situatie wil gaan verbeteren"
Logisch, want dat kan hij niet dus kan hij zich er ook niet over uitspreken.
Als het verhaal klopt dat lijn 67 regelmatig vol zit met toeristen dan heeft de gemeente dus iets niet goed gedaan.
Waarschijnlijk stappen veel toeristen een NS station te vroeg uit en gaan ze vanaf het Zuideinde verder met de bus.
Betere bewegwijzering op station Koog aan de Zaan zou kunnen helpen, hang alleen maar een paar bordjes op met de tekst "Zaanse Schans volgende halte"
het is niet alleen bus 67 maar ook bus 69 zit vol met toeristen.
dat ze personeel te kort komen is bekend heb er zelf een sollicitatie gesprek gehad ennis mijn een vast contract beloofd en achteraf werd het toch een jaar contract heb zelf een baan als chauffeur voir onbepaalde tijd dat ga ik niet inruilen voor een jaar contract vind je het gek dat ebs geen chauffeurs kan krijgen
Dat klopt, het is weer een ramp. Als mensen op de Waal in het Kalf op de bus wachten vanaf de Zaanse Schans, vergeet de chauffeur links af te slaan en gaat rechts af naar het station. Dit komt vele malen voor. Als je naar het ziekenhuis wilt met de bus, moet je een half eerder daar gaan staan en hopen dat er een bus komt.
En laten we niet vergeten dat EBS Dit sinds 2013 op de VN-zwarte lijst staat omdat het vervoer verzorgt naar illegale nederzettingen op de Westoever. Wordt dat nog interessant als er een boycot komt?
Dat wordt zeker interessant, zo een boycot zou overigens ook voor Booking.com gaan gelden volgens mij.
Het is en blijft ellende met EBS. Je kan er niet van op aan als je ergens naar toe moet en afhankelijk van ze bent.
Ik ben al heel wat jaren afhankelijk van het OV maar zo bont als EBS het maakt is ronduit belachelijk. En ze komen er gewoon mee weg, dat is misschien nog wel het ergste, en Dhr. Slegers ook!
Het is een ramp. Bus 67 door Koog aan de Zaan wordt ook gebruikt door toeristen en dan staat er op de bus: bus is vol en rijdt door . Of de bus valt uit en dat wordt pas op het laatste moment veranderd op het bord bij de halte.
Connexion was stukken betrouwbaarder.
ja, die toeristen op lijn 67 zijn een ramp voor de lokale bevolking, daar hebben ze bij het plannen geen rekening mee gehouden. Handiger zou een direct lijntje zijn van station Zaandam naar de Zaanse Schans, maar ja, als ze nu al niet eens de normale dienstregeling kunnen rijden, zit dat er al helemaal niet in.
Is door de voormalige Cxx chauffeurs al tijdens de info/voorstel dagen verteld
Misschien iets voor een lokale ondernemer?